اخبار
 1398/02/09  تاریخ خبر
کامیون‌های ایرانی دیگر در مرز ترکیه متوقف نخواهند شد

وزير راه و شهرسازي گفت: طبق تفاهم انجام شده بين ايران و ترکيه، ديگرشاهد توقف کاميون‌هاي ايران در مرز ترکيه نخواهيم بود .

محمد اسلامي در نشست خبري امروز(نهم ارديبهشت ماه) هشتمين اجلاس کميسيون حمل و نقل ايران و ترکيه اظهار داشت: پس از7 سال اين کميسيون برگزار مي‌شود که در اين نشست، در هر 4 حوزه حمل و نقلي به تفاهم رسيديم .

وزير راه و شهرسازي افزود: با تفاهم انجام شده بين دو کشور، از اين پس ديگر شاهد توقف کاميون‌هاي ايران در مرزترکيه نخواهيم بود .

وي با بيان اينکه اجلاس پس از 7 سال انجام مي‌شود و چهار ماه از برگزاري شوراي عالي همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور درترکيه با حضور رؤساي جمهور مي‌گذرد، افزود: برگزاري اين اجلاس عامل اين پيام است که رهبران دو کشور خواهان گسترش همکاري‌هاي دوجانبه هستند .

اسلامي با اشاره به تلاش دوکشور براي تحقق هدف افزايش تبادلات تجاري به 30 ميليارد دلار در سال گفت: با اين ترتيبات هماهنگي‌ها و زمينه‌هايي که براي توسعه تبادلات انجام شده، دست يافتن به اين هدف مقدور خواهد بود .

وزير راه و شهرسازي، با بيان اينکه در هر چهار حوزه حمل و نقل جاده‌اي، ريلي، بندري و هوايي مذاکرات داشته   ايم، ادامه داد: در حوزه جاده‌اي توافقاتي در زمينه کاهش توقف کاميون‌ها، در حوزه ريلي افزايش ترانزيت با آسياي ميانه و در بخش ريلي مسافري نيز توافق در زمينه راه اندازي قطار مسافري تهران-آنکارا داشته ايم .

اين عضو کابينه دولت دوازدهم يادآور شد: از ديگر توافقات اجلاس کميسيون حمل و نقل ايران ترکيه، تحقق تفاهم نامه سه جانبه ريلي تهران-اسلام آباد-آنکارا، احداث خط ريلي جديد ميان ايران – ترکيه از منطقه چشمه ثريا در ايران به   کارِس درترکيه، احياي ظرفيت‌هاي جديد ريلي و همچنين تشکيل کميته مشترک ريلي ايران-ترکيه درآينده نزديک بود .

اسلامي به همکاري‌هاي بندري وهوايي ايران و ترکيه اشاره کرد و يادآور شد : تفاهمات خوبي در خصوص افزايش تبادلات در اين زمينه صورت گرفت و از همدردي مقامات ترکيه‌اي در جريان سيلاب اخير با مردمايران و همچنين مواضع اصولي سياسي ترکيه در خصوص نفي سياست‌هاي يکجانبه گرايانه آمريکا عليه ايران قدرداني مي‌کنيم .

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه مهمترين تفاهمي که صورت گرفت اين بود که کميته‌هاي مشترک ريلي، جاده‌اي ودريايي را قرار است سريع‌تر تشکيل دهيم، اظهارداشت : تصميمي نيز در زمينه رفع موانع افزايش ترانزيت جاده‌اي ميان دو کشور به خصوص حل مشکل ساعت کاري پايانه‌هاي مرزي بازرگان در ايران و ترکيه و نيز مشکلات گمرکي اتخاذ شد .

منبع: خبرگزراي مهر