اخبار
 1398/02/11  تاریخ خبر
راننده ایرانی محکوم به اعدام در ترکیه نداریم

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه براي آزاد شدن رانندگان ايراني زنداني در ترکيه بايد به کنوانسيون ADR بپيونديم، گفت: راننده محکوم به اعدام در زندان هاي ترکيه نداريم.

 شهرام آدم نژاد در حاشيه هشتمين اجلاس مشترک حمل و نقل ايران و ترکيه در جمع خبرنگاران با بيان اينکه ايران و ترکيه شرکاي قدرتمندي در بخش حمل و نقل هستند، اظهار داشت: سال‌ها است، همکاري‌هاي حمل و نقلي اين دو کشور ادامه دارد و کميسيوني که امروز تشکيل شد پس از 7 سال فعاليت خود را از سر گرفت و در هر چهار حوزه حمل و نقلي و حمل و نقل ترکيبي مباحثي مطرح شد.

آدم نژاد با بيان اينکه در بحث حمل و نقل جاده‌اي، مهمترين مباحث در زمينه تسريع در تردد کاميون‌ها و کاهش صف انتظار عبور کاميون‌ها از پايانه‌هاي مرزي دو کشور بود، تصريح کرد: در بخش ريلي نيز تفاهم نامه‌اي در حوزه بار و مسافر داشته‌ايم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي يادآور شد: در بخش هوايي نيز توافقاتي ميان دو کشور صورت گرفت و قرار شد محدوديت‌هاي موجود از قبيل اختصاص يک محل جديد به دفاتر شرکت‌هاي هواپيمايي به خصوص ايران اير در فرودگاه جديد استانبول برطرف شود.

وي، درباره تحريم‌ها و بدهي هما به فرودگاه‌هاي ترکيه، خاطرنشان کرد: از آن طرف نيز برخي از ايرلاين‌هاي ترکيه‌اي به فرودگاه‌هاي ما بدهي دارند.

آدم نژاد ادامه داد: به خاطر نقل و انتقال پول، مشکلاتي ميان ايرلاين‌هاي ايراني و فرودگاه‌هاي ترکيه‌اي رخ داده بود و ترکيه‌اي‌ها اعلام کردند نمي‌توانند روشي براي انتقال پول به ايران پيدا کنند. همچنين با توجه به اينکه دو طرف مجموعه‌هاي مجزايي از يکديگر بودند، امکان تهاتر وجود نداشت.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي، درباره مشکل سوخت گيري هواپيماهاي ايراني در فرودگاه‌هاي ترکيه گفت: در مورد اين مشکل نيز مذاکراتي داشتيم و مقرر شد طرف ترکيه‌اي به زودي نظر خود را به ايران منتقل کند.

آدم نژاد در خصوص پرسشي درباره راننده کاميون‌هاي ايراني که در ترکيه زنداني اند، اظهار داشت: بايد در اين زمينه به يک ساختار کنترل واحد دست يابيم اما مهمتر از آن، اين است که به کنوانسيون ADR (موافقت نامه اروپايي حمل و نقل کالا) بپيونديم. البته راننده زنداني اعدامي ايراني در ترکيه نداريم.

وي با اشاره به توافق دو کشور در خصوص افزايش ساعات قرنطينه مرز بازرگان در ايران و گل‌بُلاغ در ترکيه، ادامه داد: به دليل نبود قرنطينه در برخي از ساعات، مشکلاتي براي تردد کاميون‌ها ايجاد شده بود که در اين زمينه طرف ترکيه‌اي، نظر مساعد خود را براي رفع مشکل اعلام کرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي در خصوص پلمب مخزن سوخت کاميون‌هاي ترکيه‌اي که از ايران تردد مي‌کنند، گفت: ايران و ترکيه از نظر تردد تعداد کاميون‌ها محدوديتي ندارند هرچند که عبور کاميون‌هاي ايراني از خاک ترکيه نسبت به طرف مقابل بيشتر است. در گذشته نيز به دليل تفاوت نرخ سوخت در ايران و ترکيه، مخزن سوخت کاميون‌هاي ترکيه‌اي در مرز بازرگان پلمب مي‌شد و اين روش همچنان ادامه دارد. با اين حال اگر ناوگان ترکيه‌اي بخواهند در ايران سوخت گيري کنند ما از آنها مابه‌التفاوت نرخ سوخت ايران با ترکيه را دريافت مي‌کنيم.

منبع: خبرگزاري مهر