اخبار
 1398/02/17  تاریخ خبر
تانکرهای حامل سوخت غیراستاندارد در مرز افغانستان متوقف شد

رئيس دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در خراسان جنوبي گفت: حدود يک هزار تانکر حامل سوخت غيراستاندارد در مرز ميلک سيستان و بلوچستان و ماهيرود سربيشه، متوقف و تاکنون بخش زيادي از آنها تعيين تکليف شده اند.
محمد عجم عنوان کرد: از اين تعداد بيش از 250 کاميون سوخت مربوط به خراسان جنوبي بوده و هنوز 50 کاميون تعيين تکليف نشده که در مرز مستقر هستند و به دنبال رفع مشکل آنان هستيم.
وي بيان کرد: در حالي که قبل از سال هشدارهاي لازم در خصوص سوخت غيراستاندارد به رانندگان و سازمان هاي مربوط داده شده بود اما سوخت صادر شده مطابق استانداردهاي کشور افغانستان نبوده است.
رئيس دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در خراسان جنوبي گفت: قبل از سال توسط گمرک افغانستان اعلام شد، اگر سوخت کاميون ها بر اساس آزمايش هاي انجام شده مطابق استاندارد نباشد، خريدار بايد جريمه پرداخت کند همچنين کاميون متوقف و عوارض هر گونه خسارت بر عهده طرف ايراني خواهد بود.
وي ادامه داد: طرف ايراني اين موضوع را با تجار افغان در ميان گذاشته و قول و قرارهاي آنان مبني بر اخذ مجوز را باور کرده بودند در حاليکه بعد از ورود به مرز و انجام آزمايش ها، طرف افغان زير بار نرفته و خريدار نيز جريمه را نمي پردازد.
عجم گفت: سفارت ايران بخشنامه دولت افغانستان در اين زمينه را براي تمامي سازمان هاي ذيربط ابلاغ کرده بود اما برخي رانندگان اصرار داشته اند، سوخت استاندارد دارند در حاليکه نتيجه آزمايش ها در افغانستان منفي بوده است.
وي يادآور شد: برخي کاميون هاي متوقف شده در مرز افغانستان به مرور و با ترفندهاي مختلف از جمله پرداخت جريمه، پيگيري سفارتخانه، توسط خريدار افغان، بخشودگي تريلي هاي ورودي اول و ساير از مرز عبور کرده اند.
رئيس دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در خراسان جنوبي از رانندگان حمل و نقل بار خواست به بخشنامه دولت افغانستان و گمرک جمهوري اسلامي عمل کنند و به قول و قرارهاي خريداران توجه نکنند.
وي اضافه کرد: دلالان و خريداران افغانستان يکسري سوخت مازاد و سوخت کوره از ايرانيان خريداري مي کنند و در اظهارنامه طرف ايراني سوخت کوره درج شده اما در آن طرف مرز اين نوع سوخت با گازوييل يا بنزين مخلوط و به عنوان سوخت تقلبي فروخته مي شود که اين موضوع مشکلات زيادي براي افغان ها ايجاد و از تجار ما سلب اعتماد مي کند.
استان خراسان جنوبي در چهار شهرستان مرزي سربيشه، درميان، زيرکوه و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد و پايانه مرزي ماهيرود در سربيشه است.

منبع: خبرگزاري ايرنا