اخبار
 1398/02/21  تاریخ خبر
واکنش گمرک به تاخیر در خروج برخی کالاها از بنادر و مناطق آزاد
گمرک ايران به برخي اخبار در رابطه با تاخير در ترخيص و خروج کالاها از محوطه هاي بندري و مناطق آزاد واکنش نشان داد و اعلام کرد : گمرک قانونا نسبت به کالاهايي مسئوليت دارد که به گمرک اظهار شده اند .

مهرداد جمال ارونقي معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران با بيان اين مطلب گفت : گمرک طبق قانون نسبت به کالاهايي مسئوليت دارد که به گمرک اظهار شده باشند بنابراين تا قبل از آن نمي‌تواند قانونا اقدامي انجام دهد. متعاقب دستور رسيدگي وزير اقتصاد، علي رغم اينکه گمرک وظيفه‌اي نسبت به کالاهاي اظهارنشده ندارد پيگيري‌هاي لازم در جهت اظهار و ترخيص کالا صورت گرفته است .

وي در اين باره اظهارداشت: به طور نمونه براساس آمارهاي تا مورخ 18 بهمن 97 بيش از 600 دستگاه کانتينر يخچالي گوشت اظهارنشده به گمرک وجود داشت که متعاقب دستور رسيدگي وزير اقتصاد، علي رغم اينکه گمرک وظيفه‌اي نسبت به کالاهاي اظهارنشده ندارد پيگيري‌هاي لازم در جهت اظهار و ترخيص کالا صورت گرفت.

معاون امور گمرکي و فني گمرک با اشاره به جديدترين آمار مبني بر وجود بيش از  700 کانتينر گوشت وارداتي در گمرکات، خاطرنشان کرد: گمرک طبق قانون نسبت به کالاهايي مسئوليت دارد که به گمرک اظهار شده باشند بنابراين تا قبل از آن نمي‌تواند قانونا اقدامي انجام دهد. موضوعاتي از قبيل عدم اظهارکالا به گمرک يا متروکه شدن آن به سازمان‌هاي مسئول در مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي باز مي‌گردد.

معاون فني گمرک با تاکيد بر اينکه گوشت‌هاي اظهارشده به گمرک در حداقل زمان ممکن فرايند ترخيص را طي کرده‌اند،‌ گفت:‌حداکثر زمان انجام تشريفات چند ساعت بوده و هيچ تاخيري در گمرک وجود ندارد. چرا که اين کالا در مسير سبز گمرکي تعريف شده و بلافاصله ارزيابي سيستمي صورت گرفته و به درب خروج گمرک براي ترخيص هدايت مي‌شود.

ارونقي با بيان اينکه گوشت نيازمند اخذ مجوزهاي قانوني است، تصريح کرد:‌ ممکن است سازمان‌هايي مانند دامپزشکي مجوز ترخيص را طي چند هفته به گمرک ارائه دهند که همين عامل منجر به تاخير در انجام تشريفات گمرکي مي‌شود. حتي در برخي موارد صاحب کالا به دليل عدم تمکن مالي قادر نبود حقوق ورودي اظهارنامه و ماليات و عوارض مربوطه را پرداخت کند که باعث تاخير در ترخيص گوشت‌ها شده است.

اين مقام مسئول افزود: يکي ديگر از مشکلات مربوط به گوشت‌هاي وارداتي مربوط به تاريخ اعتبار مجوزهاي ثبت سفارش محموله‌ها مي‌شود که در اين زمينه مشکلي وجود ندارد و کالاهاي اساسي فاقد مجوز ثبت سفارش معتبر، امکان پذيرش اظهارنامه آنها وجود دارد حتي اگر تاريخ اعتبار مجوز ثبت سفارش پس از اظهار يا قبل پايان انجام تشريفات گمرکي يا خروج منقضي شود گمرک نسبت به پذيرش اين مجوزها اقدام کرده و تاخيري از اين ناحيه متوجه کالا نيست.

وي به مشکلات بانکي ترخيص محموله‌هاي گوشت اشاره کرد و بيان داشت: حتي اگر صاحبان اين قلم کالا (گوشت)، مانند ساير اقلام اساسي مشکل بانکي از جمله مشکل در انتقال ارز با مشکل اسنادي داشته و کد بانک مربوطه به گمرک اعلام نشده با اين پروسه به طول انجامد، چنانچه نسبت به اظهار اين کالاي اساسي به گمرک اقدام کرده باشند گمرک با صدور حکم (پس از اخذ حقوق ورودي و ماليات و عوارض متعلقه و همچنين اخذ مجوزهاي قانوني مانند مجوز دامپزشکي) اجازه ترخيص و خروج کالا را حتي تا ميزان 90 درصد نيز صادر کرده است.

معاون گمرک يادآور شد: بدليل فسادپذيري کالاهايي مانند گوشت ، تسريع و تسهيل ترخيص با توجه به شرايط کشور در دستور کار است بنابراين مشکلي از اين جهت نيز وجود ندارد.

منبع: گمرک نيوز