اخبار
 1398/02/24  تاریخ خبر
بلغارستان دروازه ورود بازرگانان ایرانی به کشورهای اروپایی
مسئول کميته روابط تجاري ايران و بلغارستان گفت: بلغارستان فرصتي مناسب براي بازرگانان ايراني با هدف ورود به بازار کشورهاي اروپاي شرقي و غربي است و نزديکي جغرافيايي اين کشور و امکان ارسال بار زميني اين مزيت را دوچندان‌ مي‌سازد.
سعيد‌‌هاديي در ديدار با عضو هيات ‌‌رئيسه اتاق بازرگاني اصفهان و جمعي از فعالان اقتصادي در تالار هيات نمايندگان اتاق بازرگاني اصفهان تصريح کرد:ارتباط با شرکت‌‌هاي بلغاري‌ مي‌تواند زمينه حضور آسان تر در بازارهاي اروپايي فراهم کند و شرکت‌‌هاي ايراني‌ مي‌توانند زمينه حضور شرکت‌‌هاي بلغاري در منطقه خاورميانه را فراهم سازند.
وي از تشکيل کميته مشترک تجاري ايران و بلغارستان زير نظر اتاق بازرگاني ايران خبر داد و گفت:اين کميته آماده ارايه اطلاعات و مشاوره به فعالان اقتصادي استان اصفهان براي تجارت با بلغارستان و ساير کشورهاي مرتبط با اين کشور است و ظرفيت تبديل به اتاق مشترک بازرگاني ايران و بلغارستان دارد.
هاديي تصريح کرد:ارسال بار زميني به بلغارستان از تهران چهار روزه انجام‌ مي‌شود و اين زمان فرصت طلايي براي حضور کالاهاي ايراني در بازارهاي اروپايي و واردات از اتحاديه اروپاست. وي خاطر نشان کرد:سال‌هاست که به کشورهاي اروپاي شرقي از جمله بلغارستان توجهي از سوي بازرگانان ايراني نشده است و در شرايط کنوني بايد از اين فرصت‌‌ها نهايت بهره‌برداري شود.
وي افزود:بلغارستان از نظر نرخ ماليات و دستمزد مزيت ويژه براي سرمايه گذاري در بين کشورهاي اروپايي دارد و قيمت تمام شده محصولات در اين کشور ارزان تر از ساير کشورهاي اروپايي است.
فرشته اميني عضو هيات ‌‌رئيسه اتاق بازرگاني اصفهان در اين ديدار گفت:بلغارستان به عنوان دروازه ورودي اتحاديه اروپا‌ مي‌تواند فرصت جديدي براي بازرگانان اصفهان فراهم سازد.
وي برقراري پرواز مستقيم بين ايران و بلغارستان را فرصتي براي نزديک شدن تجار و بازرگانان دو کشور عنوان کرد و گفت:متاسفانه پرواز مستقيم بين دو تهران و صوفيه وجود دارد که در قالب خرده بار روابط تجاري تعريف شود.
بلغارستان کشوري در جنوب شرقي اروپا با جمعيت بالغ بر 3/7 ميليون نفر است.توليد ناخالص داخلي 94 ميليارد دلار است و سرانه هر نفر 12373 دلار است.حجم تجارت ايران و بلغارستان در سال 97 به 121 ميليون دلار است.

منبع: روزنامه همدلي