اخبار
 1398/02/25  تاریخ خبر
کاهش ۱۸.۳ درصدی صادرات در فروردین 98

بر اساس جديدترين آمار سرپرست سازمان توسعه تجارت،صادرات کشور با احتساب پتروشيمي و ميعانات گازي 2 ميليارد و 547 ميليون دلار بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 18.3 درصدي داشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران جديدترين آمارها از وضعيت آمارهاي تجاري ايران در نخستين ماه از سال 1398 را اعلام کرد.

محمدرضا مودودي در چهارمين جلسه شوراي راهبردي توسعه صادرات غير نفتي، در تشريح آمار تجارت خارجي در ماه فروردين اظهار کرد: صادرات کشور با احتساب پتروشيمي و ميعانات گازي 2 ميليارد و 547 ميليون دلار بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 18.3 درصدي داشته است.

وي افزود: ميزان واردات در مدت مذکور حدود 3.2 ميليارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.7 درصد کاهش داشته است. تجارت کل کشور نيز در فروردين سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.5 درصد کاهش داشته است و همچنين تراز تجاري کشور با 213 ميليون دلار مثبت بوده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينکه با وجود کاهش در صادرات کالا و خدمات، صادرات محصولات معدني نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در فروردين 1398، چين با 711 ميليون دلار، عراق با 389 ميليون دلار و جمهوري کره با 350 ميليون دلار، سه مقصد اول صادرات ايران بودند.

مودودي با تاکيد بر اينکه در نيم قرن اخير نتوانستيم سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه صادرات را به خوبي مديريت کنيم، تصريح کرد: در فاصله سال‌هاي 1338 تا 1396 از محل صادرات بالغ بر 2000 ميليارد دلار درآمد داشته‌ايم که اگر بخشي از اين ميزان براي توليدات صادراتي سرمايه‌گذاري مي‌شد، امروز سهم صادرات غيرنفتي رقمي بيش از 50 ميليارد دلار فعلي مي‌بود، اما متأسفانه از اين رقم، بيش از 1700 ميليارد دلار صرف واردات شد که فرصت توسعه صنعتي و صادراتي را از ايران دريغ کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينکه بر اساس مصوبات شوراي عالي صادرات غيرنفتي، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان فرمانده جنگ اقتصاد مقاومتي معرفي شده است، خاطرنشان کرد: بسته حمايتي سال 98 به گونه‌اي تدوين خواهد شد که صرفاً شامل مشوق‌هاي صادراتي نبوده و بخشي از اقدامات حمايتي غير مالي نيز در آن لحاظ خواهد شد.

آخرين آمارهاي تجاري ايران در سال 1397 نشان از آن داشت که تاجران ايراني توانسته‌اند رقمي در حدود 40 ميليارد دلار صادرات داشته باشند. اين در حالي است که ميزان واردات کشور در ماه‌هاي گذشته روند کاهشي خود را حفظ کرده و به نظر مي‌رسد همين مسئله تأثير مستقيمي بر حفظ تراز تجاري مثبت کشور داشته است.

منبع: خبرگزاري ايسنا