اخبار
 1398/02/28  تاریخ خبر
رشد 7.5 درصدی صدور سند کارنه در سال 1397

در نشست بازنگري فعاليت‌ها و عملکرد کارنه تير توسط شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي، اعلام شد: ايران به عنوان دومين کشور از نظر صدور سند کارنه در بين 76 عضو کنوانسيون، در سال 97 با صدور 83 هزار سند، بيشترين ميزان کارنه را به مسير رفت‌وبرگشت از ترکيه اختصاص داده است.

بازنگري فعاليت‌ها و عملکرد کارنه‌تير توسط شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي، موضوعي بود که در نشست اخير واحد امور کارنه تير و حمل‌ونقل بين‌المللي مورد توجه قرار گرفت. در اين نشست بهنام فرامرزيان، سرپرست امور کارنه تير به تشريح وضعيت اين مرکز در سال گذشته پرداخت و به برخي مشکلات موجود در اين حوزه اشاره کرد.

به گفته فرامرزيان آشنايي شرکت‌هاي حمل‌ونقل با ابعاد و زواياي کار و جزئيات مورد تأکيد در کنوانسيون تير اولويت کارنه‌تير اتاق ايران است. او گفت: زماني که سطح بالايي از آگاهي نسبت به يک موضوع وجود داشته باشد، شرکت‌ها مي‌توانند براي در اختيار گرفتن بازارهاي جديد اقدام کنند.

وي همچنين يادآور شد: کنوانسيون تير که ايران به عنوان يکي از اعضاي مهم آن شناخته مي‌شود، ظرفيت‌هاي خوبي در اختيار اعضا قرار مي‌دهد. شرکت‌هاي فعال مي‌توانند به کمک اين ظرفيت‌ها، بازارهاي جديدي را پيدا کرده و حضور مؤثري در آنها داشته باشند. اگر اين اتفاق رخ ندهد و فقط روي يک مسير تمرکز شود، شرکت‌هاي ديگر بازار را به دست گرفته و حلقه رقابت را براي ما تنگ‌تر مي‌کنند.

فرامرزيان ادامه داد: با اينکه ايران در صدور سند کارنه در بين کشورهاي عضو، مقام دوم را دارد اما بايد اذعان داشت که در حوزه حمل‌ونقل بين‌المللي چندان موفق عمل نمي‌کند چراکه فقط متمرکز روي يک يا دو مسير خاص حرکت مي‌کند. تنوع‌بخشي و ورود به بازارهاي جديد، بسيار مهم و اثرگذار است. شرکت‌هاي ما براي حضور در اروپا چندان آمادگي ندارند و تلاشي براي کسب اين آمادگي نمي‌کنند.

سرپرست امور کارنه تير در اتاق ايران با اشاره به رشد 7.5 درصدي در صدور کارنه طي سال گذشته، گفت: در اين سال بيشتري سند کارنه براي مسير ترکيه مورد استفاده قرار گرفته است که بالغ بر 83 هزار سند مي‌شود. بعد از ترکيه، به ترتيب گرجستان، بلغارستان، ايتاليا و روماني، 5 کشور اصلي هستند که شرکت‌هاي حمل‌ونقلي در اين مسيرها حرکت مي‌کنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به عضويت عراق در کنوانسيون تير تا 3 ماه آينده خبر داد و افزود: شرکت‌هاي فعال مي‌توانند با تمرکز بر اين کشور، مسيرهاي جديد را پيدا کرده و روي آنها سرمايه گذاري کنند. از طرف ديگر نبايد از بندر چابهار نيز غافل شد. امروز شرکت‌هاي زيادي از کشور هند در حال سرمايه گذاري در اين بندر هستند، متأسفانه شرکت‌هاي داخلي هيچ توجهي به اين بندر استراتژيک ندارند.

فرامرزيان همچنين به ميزان سفر کاميون‌ها و تريلي‌هاي فعال در حوزه بين‌المللي اشاره و تصريح کرد: در دنيا کاميون‌هاي ترانزيتي، سالانه حدود 100 هزار کيلومتر حرکت مي‌کنند، اين آمار براي ايران حدود 60 هزار کيلومتر است. يعني بخش حمل‌ونقل بين‌الملل کشور با 40 هزار کيلومتر خواب مواجه است که بايد آسيب‌شناسي شود.

بر اساس اظهارات وي مهم‌ترين رکن هر اقتصادي، بخش حمل‌ونقل بوده و بايد آخرين حوزه‌اي باشد که در اقتصاد دچار رکود مي‌شود.

سرپرست امور کارنه تير در اتاق ايران همچنين به وضعيت استفاده شرکت‌هاي حمل‌ونقلي در استفاده از سند کارنه تير اشاره و تأکيد کرد: در سال 97 بالغ بر 89 مورد به دليل حمل قاچاق، ماده سي و هشتي شدند، 238 مورد مغايرت اسنادي و 378 مورد اخطاريه عدم تسويه کارنه تير داشتيم. بدين ترتيب مطالبه شرکت‌هاي مختلف دنيا از شرکت‌هاي ايراني حدود 4 ميليون دلار برآورد مي‌شود.

در ادامه اين نشست نکات تخصصي در مورد چگونگي استفاده از سند کارنه و ظرفيت‌هاي موجود در آن تشريح شد.
منبع: پايگاه خبري اتاق ايران