اخبار
 1398/02/28  تاریخ خبر
مرزهای مبادله کالایی ایران و عراق به ۱۲ مرز افزایش می‌یابد

رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق گفت: هم اکنون ايران و عراق در 8 مرز مبادله کالايي دارند که به زودي به 12 مرز افزايش مي‌يابد.

يحيي آل‌اسحاق اظهار داشت: استفاده از ظرفيت ترانزيت عراق، واردات کالاهاي مورد نياز از مسير اين کشور و افزايش فعاليت در طرح‌هاي فني و مهندسي عراق در کنار پوشش ريسکي که صندوق ضمانت صادرات براي سرمايه گذاري فعالان اقتصادي انجام مي‌دهد دستيابي به مبادلات 20 ميليارد دلاري ميان دو کشور را تسهيل خواهد کرد.

وي اضافه کرد: اگر بتوانيم بخشي از واردات خود را از طريق عراق انجام دهيم که امکان آن هم وجود دارد هم مبادلات دو کشور متوازن مي‌شود و هم ما نيازهاي وارداتي خود را کم هزينه‌تر وارد خواهيم کرد.

آل اسحاق گفت: البته در حوزه‌هاي زيرساختي حمل و نقل در عراق برخي مشکلات وجود دارد که با مذاکرات صورت گرفته و طرح‌هاي در دست اجرا اين مشکلات حل مي‌شود که از جمله آن احداث پل خرمشهر - بصره و ساماندهي به راه‌هاي زميني علاوه بر افزايش مرزهاي تبادل کالايي است.

وي افزود: در صورتي که بتوانيم از اين ظرفيت در عراق استفاده کنيم حجم مبادلات ميان دو کشور در مرحله نخست از ميزان کنوني، بيش از ? ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. ضمن اينکه مشکلات مالي و بانکي دو کشور هم تا حد زيادي رفع شده است که موجب مي‌شود هزينه‌هاي صادرات و واردات دو کشور کاهش يابد.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما