اخبار
 1398/03/02  تاریخ خبر
آمریکا با معافیت بندر چابهار هیچ کمکی به افغانستان نخواهد کرد


مديرکل بندر چابهار به اين باور است که امريکا در معافيت بندر چابهار به جهت کمک به مردم افغانستان، نه‌تنها هيچ‌گونه کمکي در اين خصوص به افغانستان نخواهد کرد، بلکه با تحريم کشور ايران، به‌مراتب هزينه انتقال کالاهاي ترانزيتي به افغانستان را افزايش داده و محدوديت‌هاي تجار افغانستان را افزون‌تر کرده است.

 بهروز آقايي در يادداشتي با عنوان  معافيت بندر چابهار از تحريم‌ها آيا با شرايط موجود واقعا به افغانستان و اقتصاد هندوستان کمک خواهد کرد؟!، خاطرنشان کرده است: تحليل‌ها حاکي از اين است که تحريم ايران به‌عنوان امن‌ترين و کم‌هزينه‌ترين مسير دسترسي به افغانستان، تحريم کشور افغانستان را در مبادلات تجاري در اذهان متبادر مي‌کند.

وي ادامه داده است، در خصوص کشور هندوستان نيز اين نکته حائز اهميت است که کالاهاي هندوستان براي ترانزيت به افغانستان آن‌قدر گسترده، حجيم و قابل‌توجه نيست که هزينه‌هاي دريايي و جاده‌اي را پاسخ‌گو وجهشي در تراز اقتصادي هندوستان ايجاد کند.

 مديرکل بندر چابهار يادآوري کرده است: بدون ايجاد قابليت انتقال کليه کالاهاي هندوستان به کشورهاي افغانستان، CIS و روسيه از طريق بندر چابهار تأثيري در مبادلات هندوستان نخواهد داشت، چراکه حجم مبادلات کالايي اين کشورها بالغ‌بر 16 ميليون تن است.

 بر اين اساس، به نوشته وي، معافيت بندر چابهار در صورتي براي هندوستان مزيت رقابتي خواهد داشت که انتقال کليه کالاها با مبدأ هندوستان به مقاصد روسيه، CIS و افغانستان و بالعکس از طريق بندر چابهار، آن‌هم بدون محدوديت تبادلات بانکي و بيمه‌اي صورت پذيرد.

 آقايي در خصوص افغانستان نيز اين نکته را برجسته کرده که معافيت بندر چابهار براي مردم اين کشور زماني بهره‌ور خواهد بود که ممنوعيتي براي کشتي‌هاي ورودي و خروجي حامل کالاهاي افغانستان به بندر چابهار و از اين بندر وجود نداشته و تبادلات تجاري صاحبان کالا، تجار و خطوط کشتي‌راني در خصوص انتقالات بانکي بدون محدوديت صورت پذيرد.

 اين در حالي است که پس از استثنا شدن بندر چابهار از تحريم‌هاي يک‌جانبه امريکا عليه جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته، اخيرا دستيار ويژه وزارت خارجه امريکا در امور آسياي جنوبي و مرکزي در سفري به کابل، در ديدار با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، از تمديد معافيت بندر چابهار از تحريم‌هاي اين کشور خبر داده بود.

 اما حالا مديرکل بندر چابهار مي‌گويد که به دليل حجم پايين مبادلات کالاهاي افغانستان و هند از طريق اين بندر، استثنا شدن چابهار از تحريم‌هاي امريکا، تأثيري بر اقتصاد افغانستان و هند نخواهد داشت؛ درحالي‌که تحريم‌هاي عمومي عليه ايران هزينه انتقال کالاهاي ترانزيتي به افغانستان را افزايش داده و محدوديت‌هاي تجار افغانستان را افزون‌تر نموده است.

  پس از ارسال اولين محموله وارداتي هند به افغانستان از طريق بندر چابهار در سال 1396، در اواخر سال 1397 اوليه محموله صادراتي افغانستان به هند نيز با افزايش ظرفيت‌ها و آمادگي بندر چابهار و ارائه برخي سهولت‌ها در بندر چابهار از اين طريق صورت گرفت. حال افغانستان در آستانه فرستادن دومين محموله صادراتي خود از طريق بندر چابهار به هند است.

 رييس‌جمهور افغانستان با فرستادن نامه‌اي به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا، نقش قابل‌توجهي در مستثني شدن بندر چابهار و روابط افغانستان و ايران در مواردي که به اقتصاد و توسعه کشور آسيب وارد کند، از تحريم‌ها داشته است.

منبع: خبرگزاري صداي افغان (آوا)