اخبار
 1398/03/02  تاریخ خبر
آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از گمرک
مهدي ميراشرفي، با اشاره به اعلام خبري مبني بر دپوي گوشت در گمرکات کشور،گفت: از زماني که بخش خصوصي با ارز نيمايي کالا وارد مي کند وضعيت کالاها همانند گوشت در بازار عادي شده و ديگر مشکل خاصي در اين بخش وجود ندارد.

رييس کل گمرک کشور، افزود: هميشه ميزان بالايي کالا در اماکن غيرگمرکي يا گمرکي کشور وجود دارد، اما در حال حاضر شرايط به گونه اي است که کالايي وارد ايران شده و پس از اظهار اسناد، ترخيص و کالايي جايگزين آن مي شود.

ميانگين ترخيص کالاهاي اساسي 2 روز است

وي با بيان اينکه هيچ کالايي در گمرک وجود ندارد که ترخيص آن طولاني شده باشد، ادامه داد: ميانگين ترخيص کالاهاي اساسي که عمدتا کالاهايي يکنواخت هستند از زمان اظهار تا آغاز فرآيند شروع خروج بين يک تا 2 روز است و تنها کالاهايي که ثبت سفارش آن صورت نگرفته عمليات ترخيص آن آغاز نمي شود و سامانه اجازه اظهار به آن نمي دهد.

زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان هاي متعدد و متکثر از بنادر تا مناطق ويژه تا گمرک و ساير نهادهاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند؟
ميراشرفي با بيان اينکه مناطق آزاد و مناطق ويژه خارج از قلمروي گمرکي هستند، تاکيد کرد: اين بدان معناست که هر کالايي مي تواند وارد آن شود حتي کالاهايي که از قلمرو کشور ترانزيت مي شوند به اين اماکن وارد مي شود و نيازي به ثبت سفارش ندارند.

برنج کالايي فصلي است و صرفه قاچاق ندارد

وي درباره انتشار برخي اخبار مبني بر قاچاق کانتينري برخي کالاها به داخل و يا خارج از کشور، افزود: زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان هاي متعدد و متکثر از بنادر تا مناطق ويژه تا گمرک و ساير نهادهاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند در حالي که شايد ساير مفرها و مجاري ها براي اين اقدام راحت تر باشد؟

رييس کل گمرک کشور با بيان اينکه برنج کالايي فصلي است که صرفه قاچاق ندارد، تصريح کرد: ايران سالانه به ورود حدود يک ميليون تن برنج نياز دارد و هميشه براي واردات آن مشوق وجود داشته و انگيزه اي براي قاچاق آن وجود ندارد.

منبع: خانه ملت