اخبار
 1398/03/04  تاریخ خبر
پرویزخان مرزی بین المللی اما فاقد امکانات

عمليات اجرايي طرح جامع گمرک پرويزخان هشتم اسفند سال 97 با حضور رئيس کل گمرک کشور آغاز شد، اما وضعيت اين مرز رسمي کشورمان آنقدر نابسامان است که مي طلبد طرح جامع اين مرز سريعتر انجام شود.

مرز پرويزخان در شهرستان قصرشيرين به صورت رسمي در سال 86 تاسيس و راه اندازي شد که هم مرز با اقليم کردستان عراق و در همسايگي استان سليمانيه قرار دارد.
عمليات اجرايي طرح جامع توسعه پرويزخان در مرحله اول با 34 ميليارد تومان اعتبار در هشتم اسفند امسال آغاز شد.
پايانه مسافري و تجاري پرويزخان در زميني به وسعت 14 هکتار احداث شده است و يکي از نيازهاي اصلي اين مرز در نگاه اول، تعريض، بهسازي و نوسازي راه دسترسي به آن از داخل شهر قصرشيرين است که اکنون جوابگوي ميزان تردد روزانه را ندارد.
براساس آمارها روزانه به طور ميانگين 800 تا يک هزار و 200 دستگاه کاميون کالا از مرز رسمي پرويزخان تردد مي کند که جاده فعلي جوابگوي اين حجم از ترددها نيست.
از سوي ديگر جاده سرپل ذهاب به قصرشيرين نيز که يک بانده و کم عرض است نياز جدي به تعريض و بهسازي دارد که لازم است در دستور کار مسئولان دستگاه هاي مربوطه قرار گيرد.
استاندار کرمانشاه اسفند سال 97 از مرز پرويزخان بازديد کرد و دستورات لازم را در خصوص آسفالت چهار کيلومتر مسير ورودي مرز رسمي پرويزخان صادر کرد و در اين رابطه هم 6 ميليارد تومان اعتبار براي اين مهم اختصاص يافت که اکنون ماشين آلات راهسازي در محل پايانه مرزي فعال هستند اما به نظر مي رسد روند فعاليت کند است.
مسئولان اعلام کردند که آسفالت ورودي پايانه پايان سال 97 به اتمام مي رسد اما هنوز به پايان نرسيده است.
ايجاد امکانات رفاهي و زيرساختي را مي توان از ديگر نيازهاي اولويت دار مرز پرويزخان اعلام کرد؛ در حاليکه حدود هفت هزار نفر در اين مرز در قالب کارگر، راننده، تاجر و پيله ور فعاليت مي کنند اما مکاني براي استراحت اين افراد وجود ندارد و مکان استراحت فعلي آنها از نظر بهداشتي نامناسب است.
از اين مرز رسمي کشورمان، تردد انساني هم به کشور عراق انجام مي شود و بايد امکانات زيرساختي مورد نياز در مرز همطراز با کشورمان باشد.
سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين مرز در زمينه راه اندازي رستوران و اقامت گاه ها مي تواند علاوه بر رفع نيازهاي شاغلان در اين مرز به ايجاد اشتغال مضاعف نيز کمک کند.
در راستاي اجراي کامل طرح جامع پرويزخان که 2 تا سه سال طول مي‌کشد، طرح ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکينگ، محل استقرار تجار و محل ترانزيت سوخت جانمايي و پيش بيني شده است.
همچنين در اين طرح تمام زيرساخت‌ها و نيازهاي بلندمدت اين گمرک از جمله محوطه سازي، راه ورودي و خروجي، فيبرنوري، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهي در نظر گرفته شده است.
سالن تجاري پايانه مرزي پرويزخان سال گذشته با حضور وزير راه و شهرسازي و استاندار کرمانشاه افتتاح شد که تاثير بسزايي در ساماندهي بخشي از اين مرز داشت و اميدواريم ساير نيازهاي اين مرز در قالب طرح جامع هرچه سريعتر به بهره برداري برسد.
در يک ماه نخست سال جاري 161 ميليون و 518 هزار و 925 دلار کالا به وزن 370 هزار و538 تن از طريق مرزهاي استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که از مجموع اين صادرات، 100 ميليون و 696 هزار و سه دلار آن با وزن 190 هزار و 894 تن از طريق گمرک پرويزخان به خارج از بوده است.
پايانه مسافري و تجاري پرويزخان در زميني به وسعت 14  هکتار احداث شده است. قصرشيرين در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعيت و در اختيار داشتن 2 مرز رسمي و فعال پرويزخان و خسروي، داراي186 کيلومتر مرز با عراق است که کانوني براي انجام مراودات تجاري و اقتصادي بين 2 کشور است.
روزانه به طور ميانگين 800 تا يک هزار و 200 دستگاه کاميون کالا از مرز رسمي پرويزخان به عراق صادر مي شود.
باتوجه به تصويب لايحه منطقه آزاد تجاري قصرشيرين در سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي، به نظر مي رسد بايد هرچه سريعتر طرح جامع مرز پرويزخان به انجام برسد و شاهد مرزي در شان نام و جايگاه ايران باشيم.
استان کرمانشاه 371 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که 2 مرز پرويزخان و خسروي در شهرستان قصرشيرين رسمي هستند و مراحل رسمي شدن مرز سومار نيز در دست اجرا است.
اين استان همچنين پنج بازارچه مرزي فعال نيز دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا