اخبار
 1398/03/07  تاریخ خبر
سومین مسیر دریایی هند به ایران افتتاح شد

با ورود کشتي تجاري «نشاط» از هندوستان به قشم، سومين مسير دريايي هند به ايران رسماً آغاز به کار کرد. نشاط با 174 متر طول، حامل 13 هزار تُن کالاي تجاري از هند به قشم است.

سومين مسير دريايي ايران و هند، از بندر کاندلا به قشم، با ورود کشتي تجاري «نشاط» به جزيره قشم رسماً افتتاح شد.

کشتي تجاري نشاط با 174 متر طول، حامل 13 هزار تُن کالاي تجاري از هند به قشم است که طبق اعلام مسئولان بندري قشم اکنون در اسکله کاوه پهلو گرفته و عمليات تخليه بار آن در حال انجام است. 

بندر کاندلا که ساخت آن به سال‌هاي دهه 1950 مي‌رسد، بزرگ‌ترين بندر تجاري هند است. طبق اعلام انجمن بنادر هند، بندر کاندلا طي سال 2018 با جابجايي بيش از 115 ميليون تن کالا در چايگاه نخست بنادر اين کشور قرار گرفته است. حجم کاپوتاژ کالا در بند قشم نيز از سوي اداره بنادر و دريانوردي اين جزيره حدود 1 ميليون 600 هزار تن اعلام شده است.

همکاري‌هاي بندري و حمل و نقل دريايي ميان ايران و هند از سال 1395 در دستور کار دو طرف قرار گرفت. موافقت‌نامه ترانزيتي چابهار براي دسترسي هند به افغانستان و آسياي ميانه و هم‌چنين دسترسي اين کشورها از راه کريدوري امن و به‌صرفه به آب‌هاي آزاد، خرداد 1395 ميان روساي جمهور ايران و افغانستان و هم‌چنين نخست‌وزير هندوستان امضا شد. بر اساس موافقتنامه‌ ايران و هند که در سفر بهمن‌ماه 1396 حسن روحاني به دهلي نو نهايي شد، هندي‌ها متعهد شدند در سه مرحله در بندر و پس‌کرانه‌هاي چابهار به ارزش بيش از 1 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کنند. 

سرمايه‌گذاري هندي‌ها در چابهار، به همکاري دو کشور در زمينه حمل‌ونقل دريايي نيز منجر شده است. مسير دريايي بندر بمبئي به چابهار نخستين خط کشتيراني بود که ميان دو کشور راه‌اندازي شد. هدف اصلي اين خط کشتيراني، ارسال کالا از هند به افغانستان و بالعکس بوده است. پس از آن، در بهمن‌ماه سال گذشته نيز خط دوم کشتيراني در مسير بمبئي – موندرا – کاندلا – چابهار - بندرعباس راه‌اندازي شد تا ايران و هند صاحب دو خط کشتيراني مستقيم شوند. 

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران