اخبار
 1398/03/18  تاریخ خبر
ظرفیت بالای گیلان در ترانزیت کالا و تجارت با آسیای میانه

مدير کل بنادر و دريانوردي استان گيلان گفت: اولين محموله روغن خوراکي در مجتمع بندري انزلي بارگيري و خارج شد.

 حميدرضا آبايي درباره بارگيري و خروج اولين محموله روغن خوراکي در مجتمع بندري انزلي، اظهار داشت: با ايجاد زير ساخت ها و احداث مخازن روغن توسط سرمايه گذار در بندر انزلي، امکان ورود و تخليه و نگهداري محموله کشتي هاي فله مايع خوراکي در بندر فراهم شد.

وي افزود: با احداث و بهره برداري از اين مخازن، براي اولين بار دو فروند کشتي حامل روغن خوراکي با تناژ حدود 10 هزار تن در اين مخازن تخليه و پس از نگهداري توسط تانکرهاي مخصوص، از مخازن بارگيري و از بندر انزلي به مقصد تاکستان خارج شد.

آبايي با اشاره به موقعيت جغرافيايي ممتاز مجتمع بندري انزلي، خاطرنشان کرد: نزديکي و همجواري اين بندر به مراکز صنعتي و شهرستانهاي داراي کارخانجات توليد فرآوردهاي روغن خوراکي و همچنين راه دسترسي جاده اي ايمن و آسان موجب شده است که احداث و ايجاد چنين مخازني در بندر مورد استقبال سرمايه گذاران زيادي قرار گيرد که مطمئنا در آينده نزديک با توجه به تاثير مستقيم و مثبت اين موضوع در کاهش قيمت تمام شده کالا، شاهد توسعه و ايجاد زيرساخت ها و ظرفيت هاي بيشتري در اين زمينه و همچنين افزايش روند رو به رشد تخليه و بارگيري روغن در بندر مي باشيم.

آبايي تصريح کرد: استان گيلان به لحاظ موقعيت جغرافيايي از ظرفيت بسيار بالايي براي ترانزيت کالا و تجارت با کشورهاي آسياي ميانه برخوردار است که توجه بيشتر به آن موجب اشتغالزايي، رشد و شکوفايي اقتصادي در منطقه مي‌شود.

مخازن 10 هزار تني روغن خام خوراکي به منظور تامين بخشي از نياز داخلي و همچنين ترانزيت روغن کشورهاي مشترک المنافع از طريق بندر انزلي به ساير کشورهاي همسايه از جمله عراق است که به صورت قرارداد سرمايه گذاري B.O.T  پانزده ساله در مجتمع بندري انزلي احداث و به بهره برداري رسيد که موجب شد بندرانزلي براي اولين بار در طول حيات خويش پذيراي روغن خام باشد.

منبع: سازمان بنادر و دريانوردي