اخبار
 1398/03/20  تاریخ خبر
رشد 7 درصدی صادرات غیرنفتی و کاهش 8 درصدی واردات در دو ماهه سال 98

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران گفت: جريان برگشت ارز از زماني که سياست‌هاي ارزي اصلاح شده، تغيير چشم‌گيري داشته و در سال جاري هم 4 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما برگشته است.

محمدرضا مودودي در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوي گمرک جمهوري اسلامي ايران که در حوزه برخط منتشر مي‌شود، صادرات غيرنفتي کشور در دو ماهه ابتداي سال جاري به حدود 8.4 ميليون دلار رسيده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که 7.7 ميليارد دلار بوده، 7.1 درصد رشد داشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينکه واردات در دو ماه ابتداي امسال 6.7 ميليارد دلار به ثبت رسيده است، افزود: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد کاهش يافته و البته در فروردين ماه امسال نيز، شاهد افت 18 درصدي صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ايم.

وي تصريح کرد: برخي دليل کاهش صادرات را سياست‌هاي ارزي عنوان مي‌کنند؛ در حاليکه با توجه به رشد صادرات طي دو ماه اخير اين استدلال قابل پذيرش نيست؛ از سوي ديگر با توجه به وقوع سيل در ابتداي امسال و از آنجايي که بخش اعظمي از کالاهاي ايراني به کشور عراق صادر مي‌شود، کندي عبور و مرور کاميون‌ها منجر به کاهش صادرات شده است.

به گفته مودودي، در سال جاري ميزان صادرات خدمات فني و مهندسي کشور به 1.6 ميليارد دلار رسيده که رشد 17 درصدي را نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است که در سال 97 ما رشد صادرات تجربه نشد ولي امسال تا حدودي سياست‌ها تغيير کرده و اميدواريم با اتفاقاتي که در باره تغيير سياست‌هاي ارزي توسط بانک مرکزي افتاده است، تجارت غيرنفتي بهبود يابد.

وي با بيان اينکه در سال97 شاهد صدور 6500 کارت بازرگاني جديدالورود بوده‌ايم، گفت: اين تعداد کارت سابقه فعاليت در سال‌هاي قبل را نداشتند و اين در شرايطي است که در سال جاري بر اساس اطلاعات واصله حدود 1370 کارت جديدالورود بازرگاني به عرصه تجارت کشور وارد شده که اين تعداد کارت در يک ماه 450 ميليون دلار صادرات داشته‌اند و ورود اين تعداد کارت به چرخه بازرگاني کشور ضرورت اصلاح سياست‌هاي ارزي را ايجاد مي‌کند.

مودودي معتقد است که بانک مرکزي بايد به اين موضوع ورود کرده و يک مقدار سياست‌هاي ارزي را تغيير دهد؛ البته بر اساس آمارهاي بانک مرکزي، 60 درصد از ارز حاصله از صادرات در سال 97 به چرخه اقتصاد کشور برگشته و بر اساس آمار 18 ميليارد يورو ارز در سامانه نيما وارد شده است.

وي اظهار داشت: اين آمار نشان مي‌دهد، جريان برگشت ارز از زماني که سياست‌هاي ارزي اصلاح شده، تغيير چشم‌گيري داشته و در سال جاري هم 4 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما برگشته است.

مودودي با بيان اينکه کل اقلام صادراتي کشور در سال 96، 3400 قلم کالا بر اساس کد سيستم هماهنگ HS که در سال 97 اين اقلام به 4400 مورد افزايش يافته که حاکي از رشد 29 درصدي است؛ خاطرنشان کرد: تعداد صادرکنندگان کشور در سال 96، 9200 نفر بوده است که در سال 97 تعداد کل صادرکنندگان به 13 هزار و200  نفر افزايش پيدا کرده که حکايت از افزايش 40 درصدي صادرکنندگان است و از سوي ديگر، 1340 صادرکننده حقيقي و 1718 صادرکننده حقوقي از چرخه صادرات به کشور در سال 97 جدا شده‌اند.

منبع: خبرگزاري مهر