اخبار
 1398/03/29  تاریخ خبر
امضای تفاهمنامه جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه

تفاهمنامه جامع گروه کاري همکاري‌هاي حمل‌ونقل جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در اصفهان ميان معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي ايران و معاون وزير حمل‌ونقل روسيه در اصفهان امضا شد.
 تفاهمنامه جامع گروه کاري همکاري‌هاي حمل‌ونقل ايران و روسيه در آخرين روز از برگزاري پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه، ميان شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و توکارف ولاديمير الکساندروويچ معاون وزير حمل‌ونقل فدراسيون روسيه امضا شد.

مراسم اختتاميه اين اجلاس با حضور رضا اردکانيان وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران و  سرگي چباتاريف وزير ناحيه قفقاز شمالي فدراسيون روسيه در سالن همايش‌هاي هتل کوثر اصفهان برگزار و سند همکاري‌هاي مشترک به امضا رسيد.

روساي کميسيون مشترک اقتصادي و تجاري ايران و روسيه نسبت به اجراي قطار برقي گرمسار-اينچه برون در آينده نزديک ابراز اميدواري کنند. 

همچنين تشکيل اتحاديه‌هاي منطقه‌اي با هدف راه‌اندازي بخش‌هاي مختلف کريدور شمال-جنوب ميان همسايگان مورد تاکيد وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران و وزير ناحيه قفقاز شمالي روسيه قرار گرفت.

يادآور ‌مي‌شود؛ روز گذشته پروتکل دهمين نشست کارگروه مشترک همکاري‌هاي حمل و نقل ايران و روسيه ميان معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ايران و معاون وزير حمل‌و‌نقل فدراسيون روسيه نهايي شد و شهرام آدم نژاد معاون وزير راه و شهرسازي ايران در خصوص مفاد تفاهمنامه جامع گروه کاري همکاري‌هاي مشترک حمل‌و‌نقلي ميان دو کشور گفت: پس از گفت و گوهاي فشرده در روز گذشته و امروز صبح توافقات موثر و قابل توجهي حاصل شده و دريچه‌هاي جديدي را به سوي همکاري‌هاي مشترک حمل و نقلي دو کشور در سال پيش‌رو گشوده است.

معاون وزير راه و شهرسازي کشورمان افزود: در حوزه حمل و نقل ترکيبي و کريدور شمال-جنوب توافق شد تا اتحادهاي بين‌المللي جديدي به صورت دو جانبه و چند جانبه با محوريت ايران و روسيه تشکيل شود و اين اتحادهاي جديد زمينه تجاري سازي تمام مسيرهاي کريدور شمال جنوب از جمله شرق درياي خزر، غرب درياي خزر و مسير دريايي خزر را فراهم کند و تاسيس شرکت‌هاي مشترک در اين قالب صورت خواهد گرفت. از اين رو، برگزاري کميته پيگيري مصوبات هفتمين شوراي هماهنگي کريدور در مسکو در ماه‌هاي آينده همزمان با برگزاري نشست‌هاي دو جانبه و چند جانبه منطقه‌اي براي شکل‌گيري اتحادهاي جديد، اولين گام براي حرکت به سمت جلو است. 

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ايران با بيان اينکه براي تحقق اين اهداف، تعامل نزديک و دائمي کريدور شمال-جنوب در تهران و همکاران در وزارت حمل و نقل روسيه بسيار کليدي و حائز اهميت است، گفت: پس از ايجاد اين هماهنگي نزديک مي‌توان اميدوار بود که علاوه بر تجاري شدن کليه مسيرهاي کريدور، کانال‌هاي ترانزيتي جديدي براي دسترسي روسيه به همسايگان شرقي و غربي ايران فراهم آيد و اين شبکه ترانزيتي از طريق اتصال مراکز لجستيک ايران و روسيه به بهره‌برداري برسيد.

وي با اشاره به توافقات انجام گرفته در حوزه همکاري‌هاي دريايي و بندري اظهار داشت: راه‌اندازي خطوط کشتيراني منظم ميان بنادر ايران و روسيه در درياي خزر با هدف جابه‌جايي کالاي کانتينري، فله، واگن و مسافر اقدام مهم و لازم است که تا سال آينده محقق شده و اميدوارم که ظرف ماه‌هاي آينده زمينه امضاي يادداشت تفاهم شناسايي گواهينامه‌هاي دريانوردان فراهم شود. 

آدم نژاد در ادامه بيان داشت: در حوزه حمل و نقل جاده‌اي اميدوارم که برنامه‌ريزي صورت گرفته سامانه ناوبري ماهواره‌اي گلوناس به صورت آزمايشي در ايران پياده شده و گام هاي بعدي در راستاي توسعه آن برداشته شود. 

وي افزود: در حوزه حمل و نقل هوايي مجددا خرسندي خود را از تسهيل صدور ويزا براي کروي پروازي ابراز مي‌کنم. 

معاون وزير راه وشهرسازي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تفاهمات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل ريلي ابراز اميدواري کرد؛ با تفاهمات صورت گرفته، پروژه برقي سازي گرمسار-اينچه برون به سرعت آغاز شود و زمينه براي همکاري در ساير پروژه هاي زيرساختي از قبيل برقي سازي سرخس-بندرعباس و تهران-تبريز، ساخت خط دوم بافق-سنگان و ساخت خط چابهار-زاهدان-بيرجند فراهم شود. از سوي ديگر همکاري دو کشور در زمينه توليد مشترک واگن بسيار حائز اهميت است و اميدوارم با همکاري نزديک دو طرف به زودي محقق شود.

مقام ارشد هيات ايراني در دهمين نشست کارگروه مشترک همکاري‌هاي حمل و نقل جمهوري ايران و روسيه در پايان ضمن تشکر و قدرداني از توکاروف ولاديمير الکساندروويچ معاون وزير حمل و نقل روسيه از زحمات همکاران خود در در وزارت راه و شهرسازي و وزارت حمل و نقل روسيه که زمينه جمع بندي اين تفاهمات موثر را فراهم آوردند، ابراز اميدواري کرد سال آينده در کميسيون مشترک بعدي شاهد اجرايي شدن تمام تفاهمات حاضر باشيم.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي