ارسلان شکري با بيان اين مطلب
گفت: در پي سفر هيئت دولت به آذربايجان غربي و بازديد وزير راه و شهرسازي
از پايانه مرزي بازرگان طي جلسه اي با مسئولان استاني و شهرستاني بر ضرورت
تسهيل و روانسازي تردد از اين پايانه مرزي به عنوان مهمترين گذرگاه زميني
با کشور ترکيه و دروازه ورود به اروپا تاکيد و بلافاصله اقدامات لازم با
رهنمودهاي وزير راه و شهرسازي آغاز شد تاجاييکه امروز شاهد کمترين ميزان
انتظار ناوگان حمل و نقلي در اين پايانه مرزي هستيم.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي با بيان
اينکه پايانه مرزي بازرگان همواره در رتبه هاي برتر مهمترين و فعال ترين
پايانه هاي مرزي زميني کشور در زمينه ترانزيت، صادرات و واردات قرار دارد،
اضافه کرد: اين امر از اهميت پايانه مرزي بازرگان حکايت دارد بطوريکه سال
گذشته شاهد ورود بيش از 3200 دستگاه کاميون ترانزيتي حامل کالا و خروج بيش
از 18 هزار دستگاه کاميون ترانزيتي حامل کالا از اين پايانه مرزي بوديم.
وي يادآور شد: تردد بيش از ده هزار اتوبوس مسافري از اين
پايانه مرزي و همچنين صادرات نزديک به دو ميليون تن کالا و واردات بالغ بر
يک ميليون تن کالا از مرز بازرگان نشان از جايگاه ويژه آن در اقتصاد و حمل و
نقل بين الملل است و به همين جهت اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي
آذربايجان غربي در کنار تمامي برنامه هاي توسعه اي در پايانه هاي مرزي براي
توسعه و بهبود زيرساخت ها در پايانه مرزي بازرگان اهتمام ويژه اي دارد و
تغييرات درحال انجام در سالن تجاري اين پايانه مرزي با هدف تسهيل تردد و
راحتي رانندگان مويد اين امر است.
شکري ادامه داد: در برخي مقاطع خاص و بدليل کشاورزي بودن
آذربايجان غربي و صادرات محصولات کشاورزان به بسياري از نقاط جهان شاهد
ترافيک و صف بندي تعدادي از ناوگان باري در مسير اين مرز هستيم که محدوديت
پذيرش و ظرفيت سايت گور بلاغ در طرف مقابل و لزوم پايانه جايگزين بعنوان
عوامل اصلي بروز اين مشکل و درنتيجه تشکيل صفوف بوده بطوريکه ظرفيت پيک
گوربلاغ 400 تا 450 دستگاه در روز است در حاليکه در مواقع خاص و فصل صادرات
نياز به خروجحدود دوبرابر اين تعداد دارد که نياز به توسعه و افزايش
ظرفيت از طرف ترکيه است و با بازديدهاي متعدد و حصول اين نتايج برنامه
ريزي لازم در جهت تقليل اين صفوف با تدابيري از سمت ايران در دستور کار
قرار گرفته است.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي خاطرنشان
کرد: قسمتي از اين موضوع ميتواند با مناسب وتعديل کردن عوارض متقابل از
مرز پلدشت و صنم بلاغي در طرف جمهوري نخجوان به عنوان مرز جايگزين وکمکي
حل شود که هم اکنون روزانه 70 تا 100 کاميون ترانزيتي و دو جانبه از اين
طريق تردد ميکنند از طرفي ادارات و نهادهاي متعددي در مرز مستقر هستند
که لزوم نهاد راهبر و مديريت واحد در مرزها اساس تسهيل در رفت و آمد و
تقليل زمان توقف در پايانه هاي مرزي خواهد بود .
وي جداسازي ناوگان يخچالي، مواد غذايي و فاسد شدني از ساير
ناوگان در انتظار ترخيص را يکي از راهکارهاي متصور و در حال اجرا براي کاهش
صفوف در انتظار ترخيص از پايانه مرزي بازرگان عنوان کرد و افزود: تشويق
سرمايه گذاران بخش خصوصي براي ساخت مجتمع هاي خدماتي و رفاهي در مسير کليه
پايانه هاي مرزي بويژه حمايت از مجتمع خدماتي و رفاهي آنا وطن در جاده
منتهي به پايانه مرزي بازرگان که در حال ساخت است و اجراي طرح جامع گمرک با
هدف تسريع در مديريت جامع نرم افزاري در راستاي کنترل يکپارچه اسناد و
ايجاد وحدت رويه به منظور کاهش زمان بررسي اسناد مربوطه نيز از نسخه هاي
مدنظر براي درمان درد ترافيک و صفوف ناوگان حمل و نقلي است که در برخي بازه
هاي زماني عود مي کند.
شکري همچنين اذعان داشت: از مشاوراني که آشنايي کافي با مسائل
گمرکي و قوانين حمل و نقل بين المللي و کالا دارند براي ارائه راهکار
تسهيل و روانسازي ترددهاي مرزي براي همکاري اعلام آمادگي مي کنيم.
منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي