اخبار
 1398/04/13  تاریخ خبر
بازگشت سهمیه سوخت یارانه‌ای کامیون‌ها در هنگام خروج از مرز
معاون دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري گفت: برمبناي توافق انجام شده ناوگان خروجي از کشور داراي سهميه‌اي خواهند بود که مجاز هستند آن‌را هنگام عبور از مرز کشور به همراه داشته باشند. طبق آخرين مصوبات رانندگان خودروهاي سنگين در سفر به کشورهاي مجاور 200 تا 300 ليتر سوخت و در صورت سفر به کشورهايي مانند روسيه و اروپايي حمل 500 ليتر سوخت يارانه‌اي قانوني اعلام شده است.

 معاون دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري در توضيح قانون همراه داشتن سوخت يارانه‌اي در خروج کاميون‌ها از مرز ايران، اظهار کرد: اين قانون و آيين‌نامه جاري بود تا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصويب و ابلاغ شد و با اين استدلال که ناوگاني که  از ايران خارج مي‌شود نبايد از سوخت يارانه‌اي استفاده کند. سوخت همراه ناوگان قطع شد. بنابراين راننده ناگزير بود تا مابه‌التفاوت قيمت سوخت يارانه‌اي و فوب خليج‌فارس را پيش از خروج از کشور بپردازد.

سيدحسين حسيني تصريح کرد: با پيگيري‌هاي فراوان سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و تلاش به منظور حمايت از رانندگان خودروهاي تجاري حامل بار و کالا به ديگر کشورها، به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي و وزارت نفت در حمايت از اين قشر، قانون احياي ميزان مشخص سوخت خروجي همراه کاميون‌ها در تاريخ هجدهم دي‌ماه سال 97 مصوب شد.

وي توضيح داد:  برمبناي توافق انجام شده ناوگان خروجي از کشور داراي سهميه‌اي خواهند بود که مجاز هستند آن‌را هنگام عبور از مرز کشور به همراه داشته باشند. طبق آخرين مصوبات رانندگان خودروهاي سنگين در  سفر به کشورهاي مجاور 200 تا 300 ليتر سوخت و در صورت سفر به کشورهايي مانند روسيه و اورپايي حمل 500 ليتر سوخت يارانه‌اي قانوني اعلام شده است.

حسيني تصريح کرد: اين مصوبه هر چند به دليل برخي بروکراسي‌ها با کمي تاخير مصوب شد اما در نهايت در چند پايانه مرزي  از جمله بيله‌سوار، اينچه‌برون گلستان و مرزهاي خراسان به اجرا گذاشته شد و از اجراي اين قانون کم‌تر از يک هفته مي گذرد.

اين مقام مسئول، تصريح کرد: از روز پنجشنبه 23 خرداد ماه سال جاري، برنامه اجراي معافيت اخذ مابه‌التفاوت سوخت نفت‌گاز در اين پايانه مرزي به مقدار 200 ليتر براي کاميون‌هاي ايراني خروجي  پس از گذشت حدود 5 ماه از تصويب، اجرايي شده است.

وي در ادامه تصريح کرد: با وجود مصوبه هيات وزيران اين قانون که براي تمامي مرزها و کاميون‌ها به تصويب رسيده هنوز در برخي از مرزها عملياتي نشده است. وزارت نفت هنوز نتوانسته اين مصوبه را بخش حمل و نقل در همه مرزها از جمله مرز عراق و ترکيه، نوردوز، نخجوان به اجرا درآورد. اما برنامه‌ريزي‌ها حاکي از عملياتي شدن اين مصوبه در تمام مرزها است. به اين  اميد که با تسريع در اجراي مصوبه دولت از سوي وزارت نفت، ناوگان حمل بار ايران در رقابت با کشورهاي ديگر در ارائه خدمات باز نمانند.

وي با تاکيد بر اين نکته که تخصيص معافيت 200 ليتري براي کاميون‌هاي ايراني خروجي از کشور در اين مرز از طريق ثبت کد رهگيري راهنامه رانندگان در جايگاه مرزي بيله‌سوار اقدام مي‌شود، افزود: رانندگان کاميون‌هاي ايراني که قصد خروج از مرز بيله‌سوار را دارند مي‌توانند از اين معافيت 200 ليتري با پرداخت قيمت داخل کشور استفاده کنند.


منبع: تين نيوز