اخبار
 1398/04/20  تاریخ خبر
امضای تفاهم نامه حمل ونقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان

اجلاس کار گروه مشترک حمل و نقل بين المللي جاده اي في مابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان در تاريخ 18 و 19 تير ماه سال جاري با حضور  مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي، معاونان ، مسئولان حمل و نقل بين المللي کشور قرقيزستان ، نماينده انجمن حمل و نقل بين المللي ايران از هيئت مديره و نماينده انجمن خراسان ، درتهران برگزار  و تفاهم نامه اي  در خصوص توسعه هرچه بيشتر روابط حمل و نقل بين المللي جاده‌اي ،بررسي مسائل و مشكلات حمل و نقل بين دو كشور و ساير موارد به امضاي روساي اجلاس رسيد.
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ،  در اين تفاهم نامه ضمن ابراز رضايت از حجم تجار ت دو جانبه و شمار حمل و نقل بين المللي جاده اي بين دو کشور  مقرر گرديد که در آينده  شرايط مطلوبي را براي شرکتهاي حمل و نقل جاده اي دو طرف جهت عمليات حمل ونقل بين المللي جاده اي ايجاد کنند.
در ادامه ايران و قرقيزستان مقررات جاري ابعاد و اوزان مجاز تردد ناوگان در راههاي قلمرو خود و همچنين فهرست شرکتهاو تشکلهاي صنفي حمل و نقل جاده اي مجري حمل ونقل بين المللي جاده اي کالا را مبادله کردند.
از مهمترين موارد در اين تفاهم نامه  به لزوم تسهيل صدور رواديد براي رانندگان  اشاره شده است که نماينده وزارت خارجه ايران ونماينده سفارت جمهوري قرقيزستان به اطلاع رساندند که به  نتايج مثبتي در خصوص صدور رواديد براي رانندگان دست يافته و هم اکنون صدور رواديد شش ماهه  چند بار ورود به مدت اعتبار يک ماه در هر بار ورود به قلمرو هر دو طرف رابراي رانندگان اجرا مي کنند.
ايران در اين اجلاس  بر امکان دريافت اطلاعات موقعيتها و امکانات تيرپارک ها و استراحتگاهها در سراسر کشور و از بخش trans park  تار نماي IRU.org اشاره کرده وقرقيزستان نيز اطلاعات پارک ها  را به طرف ايراني منعکس نمود.
در ادامه  اين اجلاس ايران همکاري هاي دو جانبه در زمينه هاي نگهداري وبهره برداري راهها ، فناوريهاي نوين در حمل و نقل جاده اي ، سامانه هاي حمل ونقل هوشمند و ايمني عبور و مرور را در قالب يک برنامه به کشور قرقيزستان پيشنهاد نمود.
ايران ضمن تاکيد به اهميت تسريع در فعال سازي راهگذر KATI (قرقيزستان ،تاجيکستان، افغانستان و ايران) به نشست آتي KATI   اشاره نمود که مقرر است  در يکي از دو تاريخ 8 و 9 مهر  ماه يا 22 و 23 مهر ماه سال جاري در ايران برگزار شود.

ايران به استناد تفاهم نامه  در خصوص مشکلاتي که شرکتهاي ايراني حمل و نقل بين المللي ، هنگام عمليات حمل و نقل دو جانبه در کشور قرقيزستان با آنها مواجه مي شوند توضيحاتي در اين خصوص ارائه کرد. با توجه به بسته شدن جدول حملدو جانبه در پروانه هاي تردد مبادله شده طرفين در سال 2019 که موجب تفسيرهاي متفاوتي شده است براساس تفاهم نامه  حمل ونقل دو جانبه بين طرفين معاف از پروانه تردد مي باشند . از اين رو به منظور تفسير واحد پروانه هاي تردد هر دو طرف موافقت کردند که به صورت تکميلي براي سال 2020 طي يک ماه به تعداد 500 برگ پروانه تردد باجداول باز " ترانزيت دو جانبه " مبادله نمايند. همچنين در اين اجلاس توافق شد که براي سال 2020 پروانه هاي تردد را براي حمل و نقل ترانزيت به تعداد1500 برگ مبادله گردد . در همين راستا پروانه هاي تردد با قالب جديد آماده ميشودکه در آنها جدول " دوجانبه" حذف و يادآوري " هنگام حمل و نقل کالاهاي وارداتي و صادراتي بين دو کشور " تردد دو جانبه"   نيازي به ارائه پروانه تردد نيست." درج خواهد شد.
ضمنا براي سال 2020 طرفها به صورت علي الحساب پروانه تردد از/ به کشور ثالث را به تعداد 50 برگ مبادله مي نمايند و هر دو طرف موافقت کردند که در صورت نياز به شماراضافي پروانه هاي تردد در اسرع وقت امکان تبادل پروانه هاي تکميلي را بررسي کنند.
لازم به ذکر است که ايران و قرقيزستان توافق کردند که کليه پروانه هاي صادر شده براي سال جاري و سالهاي آتي تا تاريخ 31 ژانويه سال بعد معتبر خواهد بود.
در خصوص هزينه هايي که قلمرو هر دو کشور صورت مي گيرد ايران به مسئولان قرقيزستان پيشنهاد کرد تا براي عبور ناوگان قرقيزستان از / به قلمرو قفقاز و ترکيه ، خاورميانه وشمال آفريقا ، آسياي غربي و جنوبي و قاره اروپا ، از قلمرو ايران که مسيرکوتاه تر،سهل تر ومقرون به صرفه تر نسبت به ساير مسيرهاي کنوني است استفاده کنند.
همچنين به منظور تسهيل مبادله الکترونيکي اسناد گمرکي و تجاري و پيشنهاد ETIR (نظام تير الکترونيک)جهت عمليات حمل ونقل جاده اي طبق کنوانسيون تير ، ايران اطلاعاتي را به کشور قرقيزستان ارائه داد که پس از بررسي مسئولان قرقيزستاني اعلام کردند که اين موارد گمرکي بوده و از اين نظر اطلاعات را به اداره گمرک قرقيزستان جهت بررسي ارسال خواهند کرد.
مسئولان قرقيزستان به موانع پديد آمده در زمان عمليات حمل ونقل بين المللي جاده ايبين دو کشور اشاره و عنوان کردند که حمل کنندگان جاده اي قرقيزستاني ورودي به قلمرو ايران، در صورت لزوم در نزديکترين جايگاه سوخت نمي توانند سوختگيري انجام دهند زيرا محل سوختگيري بايد از قبل با نهادهاي صلاحيت دار ايراني توافق شود که اين موضوع باعث تاخير و عدم سهولت در تحويل محمولات است. ايران در پاسخ به موضوع عنوان کرد که اين مورد تحت صلاحيت وزارت نفت است اما لازم به ذکر است که در طول مسير جايگاههاي سوختگيري به تعدا کافي مشخص شده است.
نماينده هيئت مديره انجمن ايران آقاي جعفرزادگان که حضور فعالي به اتفاق نماينده انجمن خراسان آقاي حسيني در اين مذاکرات داشته اند با پيگيري موارد عملياتي و مطرح شده در توسعه روابط حمل و نقل بين المللي جاده اي بين دو کشور به توسعه همکاريهاي دو جانبه کمک شايان توجهي نمودند. ضمنا ضيافت شام به افتخار هيئت قرقيزستاني و باحضور مديران کل ذي ربط دو کشور از طرف انجمن ايران برگزار گرديد.