اخبار
 1398/04/20  تاریخ خبر
چالش صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل کمبود ناوگان حمل

مهدي شريفي نيک‌نفس، معتقد است با توجه به کمبود ناوگان حمل‌ونقل محصولات پتروشيمي و افزايش شديد هزينه حمل، بهتر است ايران براي ايجاد ناوگان اختصاصي خود با 60 فروند کشتي سرمايه‌گذاري کند.

  عضو هيات نمايندگان اتاق تهران از چالش شرکت‌هاي پتروشيمي در صادرات اين محصولات به دليل کمبود ناوگان حمل خبر داد و گفت: در حالي که ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي فارغ از ميزان توليد ميعانات به حدود20 ميليون تن محصول رسيده است، متاسفانه در سال‌هاي گذشته، سرمايه‌گذاري شايسته‌اي در بخش ناوگان حمل مواد شيميايي، تانکري و گازي متناسب با اين افزايش ظرفيت توليد صورت نگرفته است. به همين سبب، در حال حاضر يکي از معضلات ما براي رساندن مواد شيميايي به بازارهاي هدف، کمبود وسيله حمل و نقل و کشتي است.

مهدي شريفي نيک‌نفس افزود: بنابراين اين ضرورت وجود دارد که يک سرمايه‌گذاري در زمينه خريد ناوگان کشتي براي حمل مواد شيميايي صورت گيرد؛ به اين دليل که هم توليد اين محصولات قابل توجه است و هم بازار آن وجود دارد.

شريفي به روابط عمومي اتاق تهران گفت: برآورد ما اين است که حداقل60 فروند کشتي بايد تامين شود که تامين اين ناوگان ‌مي‌تواند براي حدود 10 هزار نفر اشتغال مستقيم ايجاد کند. از ديگر مزاياي سرمايه‌گذاري در اين بخش آن است که امنيت حمل و نقل محصولات ايراني در هر شرايطي تامين ‌مي‌کند و درعين حال هزينه‌هايي که اکنون به بروکرهاي خارجي پرداخت ‌مي‌شود، ‌مي‌تواند براي تملک و ايجاد ناوگان جديد براي کشور هزينه شود.

او با بيان اينکه هزينه ايجاد ناوگان جديد از طريق اختصاص خط اعتباري ويژه در صندوق توسعه ملي و بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان و شرکت‌هاي حمل بزرگ نظير کشتيراني جمهوري اسلامي قابل تامين است، ادامه داد: در حال حاضر هزينه حمل محصولات پتروشيمي به شدت افزايش يافته است. چنانکه براي مثال اگر تا شش ماه پيش، هزينه حمل هر تن محصول پتروشيمي 10 تا 20 دلار بود اما اکنون اين هزينه به 80 دلار رسيده که تحريم‌ها نيز در اين افزايش قيمت موثر بوده است.»

مهدي شريفي نيک‌نفس توضيح داد: تعداد شناورهاي حمل محصولات شيميايي در دنيا محدود است؛ اما ايران به عنوان يکي از صادرکنندگان بزرگ در اين بخش بايد بتواند اين شناورها را به صورت بلندمدت در اختيار داشته باشد. وقتي توليد اين محصولات، به طور مستمر در حال انجام است، حمل آن نيز بايد به صورت مستمر انجام پذيرد.

نايب‌رييس کميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: با توجه به نياز کشور به ارز حاصل از محصولات پتروشيمي، اين انتظار وجود دارد که دولت خط اعتباري ويژه براي خريد ناوگان اختصاص دهد؛ البته اين اعتبارات با توجه به حجم صادرات در کوتاه‌مدت قابل تسويه است. اما در صورت تداوم کمبود ناوگان، شرکت‌هاي پتروشيمي نه تنها بازار خود را از دست خواهند داد که ادامه اين ميزان توليد نيز ميسر نخواهد بود.

منبع: پايگاه خبري اتاق بازرگاني تهران