اخبار
 1398/04/25  تاریخ خبر
برای نخستین بار در جهان؛منطقه آزاد ماکو میزبان طرح «تیر الکترونیکی» شد
معاون ترانزيت گمرک جمهوري اسلامي ايران گفت: طرح موسوم به «تير الکترونيکي» براي نخستين بار در جهان بين منطقه آزاد ماکو و 2 کشور همسايه اجرايي شده است.

مصطفي آيتي  بيان کرد: اين طرح با همکاري کشورهاي ترکيه و جمهوري آذربايجان در حال اجراست و به زودي با کشورهاي همسايه ديگر نيز اجرايي خواهد شد.

وي افزود: هدف از اجراي اين طرح ارتقاي سطح سلامت کار، افزايش سرعت، شفافيت، کاهش هزينه‌ها و پيشگيري از تخلفات مربوط به لجستيک در حوزه گمرکي و حذف کاغذ در تمام رويه‌هاي گمرکي است.

وي اضافه کرد: پس از اين، رويه و تشريفات قانوني ترانزيت و صادرات به صورت الکترونيکي انجام مي‌گيرد که اين امر موجب کاهش توقف کارنه تير در مرز بازرگان خواهد شد.

کلمه تير (TIR) مخفف حمل و نقل جاده‌اي بين‌المللي است و در زمان حاضر سيستم TIR تنها سيستم ترانزيت جهاني و تحت نظارت کميسيون اقتصادي اروپايي سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌هاي هماهنگ و پروسه‌هاي مشترک با تضمين بين‌المللي معتبر منتقل مي‌شود. اين امر موجب تسهيل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوري حقوق و عوارض گمرکي جلوگيري مي‌کند.

گمرک بازرگان يکي از مبادي سه‌گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود که به صورت شبانه روزي در شمال آذربايجان غربي فعال است؛ اين مرز که دروازه ورود ايران به کشورهاي اروپايي به شمار مي‌رود، در فاصله يک کيلومتري شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربايجان غربي قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال 1305 شمسي راه اندازي شد و تنها مرز 24 ساعته و بين‌المللي مابين ايران و ترکيه است.

آذربايجان‌غربي داراي 960 کيلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري خود مختار نخجوان و چندين پايانه مرزي است.


منبع: خبرگزاري ايرنا