اخبار
 1398/04/25  تاریخ خبر
ایران؛ مسیر ترانزیت کالاهای قزاقستان به ترکیه

مديرعامل منطقه آزاد انزلي ايران  اعلام کرد به‌زودي ترانزيت کالاي قزاقستان به ترکيه از طريق کشورش صورت خواهد گرفت.

رضا مسرور، مديرعامل منطقه آزاد انزلي در شمال ايران  اظهار داشت: ترانزيت کالاهاي قزاقستان به ترکيه و بالعکس، از طريق بندر کاسپين در استان گيلان ايران آغاز خواهد شد.

وي افزود: ترکيه و قزاقستان نيز طي جلساتي درباره استفاده از اين مسير به توافق رسيده اند.

مسرور درباره اهميت جايگزيني مسير ايران تصريح کرد: 

«قزاقستان مي تواند از طريق جمهوري آذربايجان و گرجستان ترانزيت انجام دهد، اما مسير ايران به دليل اينکه تنها از يک کشور عبور مي‌کند مقرون به صرفه است.

کاسپين، از مهمترين بنادر درياي خزر است و با اتصال به ريل مي‌تواند نقش مهمي در کريدور شمال-جنوب بازي کند. بندر کاسپين 22 پست اسکله دارد و ظرفيت آن 15 ميليون تن کالا در سال است».

او درباره پروژه احداث بزرگترين آکواريوم ايران به دست متخصصين ترکيه نيز گفت:

بازرگانان ترک، سرمايه‌گذاري بزرگي در منطقه آزاد انزلي ايران انجام داده اند. مجموعه پارک اكواريوم با سرمايه‌گذاري کمپاني ترک به عنوان يکي از شركت هاي موفق در حوزه ساخت پارک هاي تفريحي ساخته شده است.

سرمايه‌گذاري 30 ميليون يورويي ترک‌ها براي احداث ايجاد يک مجموعه دوطبقه در 10 هزار مترمربع همراه با تونل اكواريوم، شهر بازي، بولينگ، رستوران توانسته گردشگران زيادي را به اين منطقه جذب كند. سال گذشته 500 هزار نفر از اينجا بازديد کردند.

از سرمايه‌گذاران خارجي، به‌ويژه ترک‌ها استقبال مي‌کنيم. درخواست چند پروژه در حوزه زيرساخت و گردشگري از سوي آنها مطرح شده است. از حضور بيش از پيش آنها استقبال مي‌کنيم چرا که از کشور دوست، برادر و همسايه ما هستند».

مسرور درباره مشوق‌هايي که اين منطقه براي سرمايه گذاران خارجي در نظر گرفته است هم اظهار داشت: «مهمترين مساله اين است که سرمايه گذاران داراي مديريت واحد هستند. معافيت‌هاي مختلفي همچون 20 سال معافيت مالياتي و بازار هدف 80 ميليوني ايران روبرو هستند».

منبع: خبرگزاري آناتولي