اخبار
 1397/01/28  تاریخ خبر
محدودیت با ساختارهای حمل‌ونقل بین‌المللی سازگار نیست

تلگرام از آن موضوعاتي است که اين روزها افراد زيادي را درگير خود کرده است، از مادر خانه‌دار تا استاد دانشگاه و حتي راننده کاميون ترانزيت. تلگرام بر لحظه ‌لحظه زندگي ما تأثيرگذار است. اين روزها، روابط خانوادگي، قرارومدارهاي دوستانه، فعاليت‌هاي کاري، خريدوفروش‌ها و... همه در اين پيام‌رسان روسي انجام مي‌شود.

 

 

اين روزها که بيشتر مردم درباره ضررهاي فيلتر تلگرام صحبت مي‌کنند، يکي از حوزه‌هايي که خيلي کم به آن پرداخته مي‌شود، حمل‌ونقل و ترانزيت کالا است. در اين حوزه هم مانند ديگر حوزه‌ها بسياري از فعاليت‌هاي کاري افراد مشغول در اين کار از طريق تلگرام انجام مي‌شود. محمدجواد عطرچيان، دبير انجمن شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي ايران، در اين گفتگو از مزاياي استفاده از تلگرام در اين حوزه، ضررهاي محدودکردن آن و رويکرد فعالان اين حوزه به پيام‌رسان‌هاي داخلي صحبت کرده است.

 

 

مدت زيادي است که پيام‌رسان تلگرام به ابزاري براي کسب درآمد و معرفي محصولات فعالان حوزه‌هاي مختلف تبديل شده است، از کسب‌وکارهاي خانگي تا حوزه‌هاي تخصصي. به نظر شما اين فضا بر حوزه حمل‌ونقل چقدر تأثيرگذار و در بهبود کسب‌وکار و فعاليت در آن مؤثر بوده است؟


تلگرام در کنار ساير ويژگي‌هايي که دارد، به يک بازار مجازي براي عرصه‌هاي مختلف تبديل شده است. و مردم در مواردي، پيشرفت‌هاي چشم‌گيري در حوزه کاري خود داشته‌اند؛ اما درباره سؤال شما لازم است بگويم که بخشي از زيرساخت کسب‌وکار همکاران ما در حوزه حمل‌ونقل به‌وسيله پيام‌رسان تلگرام انجام مي‌شود که مقبوليت بسياري در ايران دارد. تلگرام اين ظرفيت را دارد که بسياري از سازمان‌هاي مردم‌نهاد (NGO) شرکت‌ها , صنف‌ها توانستند با راه‌اندازي کانال‌ و گروه‌هاي مختلف مشتريان خود را از آخرين موضوعات کاري‌شان آگاه کنند.

 

 

با توجه به اينکه گفتيد بخشي از زيرساخت‌هاي‌ کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل در تلگرام،ايجاد شده لطفاً توضيح دهيد چه‌کارهايي در اين فضا انجام مي‌شود؟


براي مثال بسياري از هماهنگي‌ها، درخواست‌ها، گرفتن قيمت‌ها و آشنايي با مقررات حمل‌ونقلي در ساير کشورها از طريق پيام‌رسان تلگرام انجام مي‌شود. به همين دليل هم معتقدم که ايجاد محدوديت در اين فضا با ساختارهاي حمل‌ونقل بين‌المللي سازگار نيست؛ زيرا تلگرام باعث مي‌شود کارها سريع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

 

 

مشتري از طريق تلگرام بدون تماس با شرکت قيمت جابه‌جايي کالايي را که مد نظرش است، جويا مي‌شود و در وقت و هزينه او به‌شدت تأثيرگذار است. او از طريق تلگرام در جريان جابه‌جايي کالايي که به شرکت ارسال کرده است، قرار مي‌گيرد و خيالش راحت است که کالايي که ارسال کرده در کدام نقطه است و چه زماني به مقصد مي‌رسد.

 

 

 پيش از اينکه استفاده از پيام‌رسان تلگرام در کشور ما فراگير شود، اين فعاليت‌ها به چه صورت بود و آيا از فضاي مجازي براي کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل استفاده مي‌شد؟


به ياد دارم که آن زمان از تلفن همراه، پيامک و پيام‌رسان‌هايي که بعدها با گسترش اينترنت در ايران ميان مردم جا باز کرد، استفاده مي‌کرديم. مثلاً يکي از اين پيام‌رسان‌ها وايبر بود که البته قابليت‌هاي تلگرام را نداشت، اما در حوزه پيام‌هاي شخصي و کاري بر فعاليت‌هاي ما تأثيرگذار بود. بعدها که پيام‌رسان تلگرام در ايران معرفي شد و کاربران بسياري پيدا کرد، با استفاده از اين پيام‌رسان خيلي از شرکت‌ها به‌سرعت ‌توانستند مشتريان خود را در جريان آخرين اخبار جابه‌جايي کالاهايشان بگذارند.

 


همچنين، بسياري از شرکت‌ها با راننده‌هاي خود در ارتباط بودند و در جريان آخرين اتفاقات حمل کالا و جاده قرار مي‌گرفتند. به ياد دارم مدتي پيش که برف سنگيني در کشور باريد و برخي از جاده‌ها بسته شد، راننده‌ها با استفاده از فضاي مجازي و پيام‌رسان تلگرام از مسير و لب مرز عکس و فيلم مي‌گرفتند و براي شرکتشان يا گروهي که در آن راننده‌ها حضور داشتند، مي‌فرستادند تا آنها هم از آخرين اتفاقات آگاه باشند و براي ادامه کارشان برنامه‌ريزي صحيحي بکنند که چه زماني وارد مسير شوند يا ماشينشان را مجهز کنند. پس مي‌بينيد که تلگرام بر هر کسب‌وکاري تأثيرگذار است و باعث مي‌شود فعاليت بسياري از راننده‌ها ايمن‌تر و دقيق‌تر از گذشته باشد و با قوانين و مقررات ساير کشورها با حضور در گروه‌هاي مربوط به اين موضوع آشنا شوند.

 

 

فکر مي‌کنيد ايجاد محدوديت براي پيام‌رسان تلگرام چقدر در کار شما تأثيرگذار است؟


محدودکردن اين‌گونه فضاها به ضرر فضاي کسب‌وکار در کشورمان است و تأثير جدي بر سرعت، ايمني و راحتي کسب‌وکارها مي‌گذارد. درحال‌حاضر اکثر شرکت‌ها و تشکل‌هاي صنفي براي ارتباطات داخلي خود و کارهاي صنفي با ايجاد شبکه‌هاي تلگرامي همکاران خود را در جريان امور قرار مي‌دهند. محدودکردن اين فضا به افرادي که از اين طريق امور کاري خود را پيش مي‌برند، ضربه‌اي جدي خواهد زد.

 

 

آيا پيش‌بيني مي‌کنيد که بعد از فيلترشدن تلگرام، گروه‌ها و کانال‌هايي که در حوزه حمل‌ونقل در تلگرام فعال هستند، در پيام‌رسان‌هاي داخلي که اين روزها خيلي زياد تبليغ آنها مي‌شود، ايجاد شود و متخصصان و فعالان اين حوزه از آن استقبال کنند؟


اعتماد به نرم‌افزارهايي که معرفي مي‌شوند، سخت است. تجربه نشان داده که ايجاد محدوديت براي هرگونه فعاليتي که مورد اقبال مردم است، ضرر دارد. زماني فکس و وايبر بود و امروز تلگرام. اين موضوع بيشتر مردم و کاربران را به طرف استارت‌آپ‌هاي غير وطني سوق مي‌دهد. مردم اگر متوجه شوند که فعاليتشان دچار اختلال نمي‌شود اعتماد مي‌کنند و ديگر نياز به تبليغات گسترده براي پيام‌رسان‌هاي داخلي نيست. در نتيجه هر پيام‌رساني که بخواهد در اين حوزه فعال باشد، بايد اعتمادسازي کند و اگر بتوانيم اعتمادسازي کنيم خودبه‌خود فعالان بازار به سمت استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي مي‌روند.