اخبار
 1398/04/26  تاریخ خبر
کاهش ۴۶ درصدی صادرات کالا از گمرک بازرگان

مديرکل گمرک بازرگان از واردات 350 هزار تن کالا از مرز بازرگان طي سال گذشته خبر داد.

صادق نامدار افزود: طي سال گذشته 350 هزار تن به ارزش 440 ميليون دلار واردات قطعي از گمرک بازرگان صورت گرفته است که از نظر وزن نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش را شاهد هستيم.

مديرکل گمرک بازرگان همچنين بااشاره به صادرات کالا از اين مبادي رسمي اشاره کرد و گفت: سال گذشته 195 هزار تن به ارزش 160 ميليون دلار صادرات قطعي از اين گمرک صورت گرفته است که از نظر وزن نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش دارد.

نامدار همچنين کشورهاي هدف صادرات از اين گمرک را به ترتيب ترکيه با 50 درصد، اروپا با 20 درصد، گرجستان با 10 درصد بيان کرد و گفت: عمده کالاهاي صادراتي محصولات کشاورزي محصولات پتروشيمي، محصولات سنگي، محصولات فلزي و نساجي هستند.

وي در ادامه بر کشفيات کالاي قاچاق از گمرک بازرگان طي سال گذشته اشاره کرد و گفت: 16 درصد کشفيات متعلق به پلي استارين به ارزش16 ميليارد و 461 هزار و 333 هزار ريال است که مواد مخدر گراس و ترياک به ميزان 38هزار و 913 گرم در رده دوم 14 درصد کشفيات را شامل مي‌شود.

مديرکل گمرک مرزي بازرگان با اشاره به توقيف خودرو سواري به ارزش 10 ميليارد و 535 ميليون و 374 هزار ريال در مرز بازرگان گفت: نفت سفيد 80 درصد کشفيات و کالاهاي پزشکي 5 درصد کشفيات را به خود اختصاص داده اند که زيور آلات طلا و نقره با 7 ميليارد و 159 ميليون و 58 هزار و 331 ريال ششمين عنوان کشفيات از گمرک بازرگان را به نام خود ثبت کرده اند.

وي با اشاره به اقدامات و پيشنهادات گمرک بازرگان در حوزه معاونت ترانزيت و کارنه تير گفت: سيستم مديريت ريسک و تعيين کارشناس و ارزياب در ارسال کالا به ايکس ري از اين گمرک هنوز اجرايي نشده است که اين اقدامات با توجه به حجم کالاهاي ترانزيتي از اين گمرک به صورت دستي اجرا مي‌شود که لازم است هر چه سريع‌تر اقدامات سيستم سلکتيويتي عملياتي شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا