اخبار
 1398/04/26  تاریخ خبر
علاقمندی هند و افغانستان برای ترانزیت کالا از بندر امیرآباد
مديربنادر و دريانوردي اميرآباد گفت: کريدور جديد با محور ترانزيتي اميرآباد - دوغارون – چابهار شکل مي گيرد.

 سياوش رضواني با اشاره به  شکل گيري کريدور جديد بنادر اميرآباد – دوغارون- چابهار، گفت: براي افزايش قدرت ترانزيتي ايران در منطقه ؛ کريدور جديد با محور ترانزيتي اميرآباد -دوغارون – چابهار شکل مي گيرد و هم اکنون تفاهمنامه بين بنادر کشورهاي ايران و افغانستان با حضور تاجران هندي  امضاء شده است و در آينده اي نزديک اجرايي مي شود.

وي افزود: هند و افغانستان براي تجارت با کشورهاي شمالي حاشيه خزر و ترانزيت از بندر امير آباد علاقمند هستند.

  رضواني اظهار داشت: بندر اميرآباد فرصتي جهت تامين نيازمندي‌هاي اقتصادي کشور از طريق حمل و نقل دريايي است که تلاش داريم در اين زمينه اقدامات صادرات و واردات را تقويت کنيم. يکي از فعاليت ها لجستيک چند وجهي در زمينه جابجايي کالا و افزايش امکانات بندري است.

رضواني در زمينه ميزان سرمايه‌گذاري در بندر اميرآباد گفت: 23 مورد شرکت در بندر اميرآباد با 690  ميليارد تومان بهره برداري شد و 13 مورد نيز با سرمايه‌گذاري 670 ميليارد تومان در حال ساخت است.

وي ادامه داد: سال گذشته سه ميليون و800 هزار تن کالا در بندر امير آباد تخليه و بارگيري شد که ظرفيت اسمي بندر هفت ميليون و500 هزار تن است.

مديربنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد گفت: در گذشته آهن، چوب و ذرت وارد بندر مي‌شد و کشتي‌ها خالي برمي گشتند اما اکنون کشتي‌ها دوسربار است.

وي گفت: اسکله رورو براي ايران و کشورهاي حاشيه درياي خزر داراي اهميت زيادي است  که به شبکه ريلي سراسري متصل بوده و داراي يک اسکله روروي کاميوني است و اکنون اسکله رورو ريلي 70 درصد پيشرفت دارد و80 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري  اصلاحات اسکله صورت گرفت.

رضواني بيان کرد: يکي از اهداف ما اين بوده که صادرات و ترانزيت را در بندر توسعه دهيم که تفاهم نامه‌هايي نيز در اين زمينه منعقد شده است.

وي تصريح کرد: بندر امير آباد رتبه خوبي ميان بندر شمالي کشور دارد وهمچنين 81 درصد صادرات به کشورهاي حاشيه درياي خزر از طريق بندر امير آباد بوده است .


منبع: سازمان بنادر و دريانوردي