اخبار
 1398/04/26  تاریخ خبر
احتمال تجارت ایران و ارمنستان با ارزهای رایج دو کشور
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ارمنستان گفت: به دنبال تجارت با ارزهاي رايج دو کشور يعني ريال و درام هستيم و پيشنهاد تأسيس مؤسسه مالي اعتباري خارج از سيستم قوانين بانکي را به رئيس‌جمهوري اين کشور ارائه کرده‌ايم.

«هرويک ياريجانيان»  ضمن اشاره به جلسه اخير خود با «آرمن سرکيسيان» رئيس‌جمهوري ارمنستان درباره روابط اقتصادي دو کشور توضيح داد: رئيس جمهوري اين کشور ديدگاهي مثبت به ايران دارد و خواستار افزايش سرمايه‌گذاري متقابل بين دو کشور است.

وي افزود: اعزام هيأت‌ها، ايجاد نمايشگاه‌ها و استفاده حداکثري از ظرفيت دو کشور از جمله برنامه‌هاي مد نظر است.

ياريجانيان در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره روابط بانکي بين دو کشور گفت: به دنبال تجارت با ارزهاي رايج دو کشور يعني ريال و درام هستيم و پيشنهاد تأسيس مؤسسه مالي اعتباري خارج از سيستم قوانين بانکي را به رئيس‌جمهوري اين کشور داده‌ايم تا روابط تجاري دو کشور را پوشش دهد.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ارمنستان با اشاره به وضعيت هوايي نابسامان دو کشور اظهار کرد: تا ماه گذشته شرکت هواپيمايي ماهان بليت پرواز را با مبالغ بسيار بالا و حدود سه برابر استاندارد موجود ارائه مي‌کرد؛ اکنون اين پرواز هم متوقف شده و تنها يک شرکت هواپيمايي به اين کشور پرواز دارد و اين موضوع بر گردشگري دو کشور تاثيبر منفي داشته است.

ياريجانيان با اشاره به وضعيت هوايي نابسامان دو کشور اظهار کرد: تا ماه گذشته شرکت هواپيمايي ماهان بليت پرواز را با مبالغ بسيار بالا و حدود سه برابر استاندارد موجود ارائه مي‌کرد؛ اکنون اين پرواز هم متوقف شده و تنها يک شرکت هواپيمايي به اين کشور پرواز دارد و اين موضوع بر گردشگري دو کشور تاثيبر منفي داشته است.
وي با بيان اينکه منطقه آزاد اقتصادي «مقري» هنوز فعال نشده، ادامه داد: با فعال کردن اين منطقه که در جوار مرزهاي ايران مستقر است، مي‌توانيم کارخانجات و سيستم‌هاي خدماتي را به سيستم پيمان اوراسيا متصل کنيم.
نمايشگاه‌هاي ايراني در ارمنستان کيفيت لازم را ندارند
ياريجانيان با اشاره به نمايشگاه‌هاي ايراني برگزار شده در ارمنستان بيان کرد: متاسفانه اين نمايشگاه‌ها تخصصي نبوده و موفقيت لازم را هم کسب نکرده‌اند. اغلب شرکت‌هاي متوسط رو به پايين و بدون هدفي خاص در اين نمايشگاه‌ها شرکت کرده‌اند که باعث شده چهره صنايع داخلي ما آنچنان که بايد شناخته نشود.
وي با اشاره به شلختگي نمايشگاه‌هاي برگزار شده از مسئولان وزارت صنعت خواست در صدور مجوز برگزاري نمايشگاه دقت بيشتري داشته باشند.
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ارمنستان همچنين اعلام کرد که مرداد ماه هيات تجاري 100 نفره به ارمنستان اعزام مي‌شوند.
تجار ارمني نمي‌توانند روي قوانين ايران حساب کنند
ياريجانيان ضمن انتقاد از بخشنامه‌هاي ناگهاني دولت خاطرنشان کرد: تا دو ماه گذشته ايران يکي از مهم‌ترين تامين‌کنندگان صيفي‌جات ارمنستان بود، اما وقتي ناگهان صادرات سيب‌زميني و پياز ممنوع شد ترکيه از کانال گرجستان به عنوان کشور مياني صادرات صيفي جاتش را به ارمنستان افزايش داد تا جاي بازار ايران را بگيرد. ترديد تجار ارمني نسبت به تجار ايراني روز به روز بيشتر مي‌شود چرا که نمي‌توان روي قوانين ايران حساب کرد.
وي با بيان اينکه ارمنستان ايران را شريکي امن حساب نمي‌کند، پيشنهاد داد قوانين جديد و شتابزده بر کشورهايي که با آن‌ها روابط استراتژيک داريم اعمال نشود.
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ارمنستان حجم تجارت دو کشور را 300 ميليون دلار اعلام کرد و افزود: عمده تعامل با اين کشور در حوزه انرژي است، اما در زمينه کالايي و محصول حريف رقباي خود مثل ترکيه نشده‌ايم. اخيراً صادرات محصولاتي مثل لوازم التحرير، کاشي و سراميک، رنگ‌هاي ساختماني و خودرويي به اين کشور آغاز شده ولي جاي خالي صادرات محصولات پايه‌اي مثل توربين احساس مي‌شود.

منبع : خبرگزاري ايرنا