اخبار
 1398/05/03  تاریخ خبر
چابهار مثلث توسعه تجارت ایران، افغانستان و هندوستان است

والي ولايت نيمروز جمهوري اسلامي افغانستان گفت: چابهار به عنوان يک نقطه راهبردي و جعرافيايي مناسب با ظرفيت تجاري، اقتصادي وبازرگاني مثلث توسعه تجارت و ترانزيت سه کشور ايران، افغانستان و هندوستان است.

سيد ولي سلطان روز چهارشنبه در نشست شوراي گفتگو دولت و بخش خصوصي در چابهار اظهار داشت: چابهار يک فرصت طلايي در زمينه توسعه تجارت در منطقه است و بايد تمام زيرساخت‌هاي آن براي سرمايه گذاران آماده شود.

وي گفت: موانع موجودي که مانع توسعه و تجارت مي‌شود سريعاً رفع تا منافع ملي طرفين تأمين و مردم کشورهاي فوق بتوانند از اين موضوع داراي منفعت شوند.

استاندار استان نيمروز افغانستان ادامه داد: چابهار موقعيت و فرصت بسيار خوبي براي ترانزيت کالاهاي افعانستان به کشورهاي مختلف است.

والي نيمروز بيان کرد: از مسولان ايران دعوت مي‌کنيم براي توسعه روابط به افعانستان سفرهايي را داشته باشند.

چابهار مرکز ثقل سرمايه گذاري در منطقه است

استاندار سيستان وبلوچستان نيز در اين نشست اظهار داشت: توافق نامه سه جانبه سران کشورهاي ايران، افغانستان و هندوستان منابع اصلي توسعه تجارت و سرمايه گذاري پايدار در منطقه است.

احمدعلي موهبتي با اشاره به مفاد تفاهم سه جانبه بين ايران، افغانستان و هندوستان خواستار ارتباط بيشتر استان‌هاي کشورهاي مورد نظر براي عملياتي کردن حوزه‌هاي مختلف تجارت، سرمايه گذاري و توليد در منطقه شد.

وي چابهار را مرکز ثقل مثلث سرمايه گذاري جهت تحقق اهداف توسعه پايدار در منطقه دانست و خواستار مشارکت در اجراي طرح‌هاي ملي توسعه از سوي ولايت نيمروز افغانستان با استان سيستان و بلوچستان شد.

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: 10 هکتار از اراضي بندر چابهار براي انجام سرمايه‌گذاري به فعالان اقتصادي و دولت جمهوري اسلامي افغانستان اختصاص مي‌يابد.

وي تصريح کرد: بندر چابهار اين ظرفيت و آمادگي را دارد تا پيکره‌اي تحت عنوان سرمايه‌گذاري فعالان اقتصادي جمهوري اسلامي افغانستان در اين بندر تعريف کند تا اقدامات مناسب براي انجام سرمايه گذاري صورت پذيرد.

موهبتي آمادگي استان سيستان و بلوچستان براي ايجاد بندر خشک در ولايت نيمروز افغانستان را اعلام کرد و خواستار همکاري بيشتر ميان ولايت نيمروز افغانستان با استانداري سيستان و بلوچستان شد.

منطقه آزاد چابهار ظرفيت ويژه براي تجار افغان
مديرعامل منطقه آزاد چابهار نيز اظهار داشت: بايد تمام درخواست‌هاي سرمايه گذاران اجرايي تا موجب توسعه شود و اين منطقه به عنوان ظرفيت ويژه براي تجار افغان زمينه ساز توسعه روابط است.

عبدالرحيم کردي افزود: تاجر در ابتدا مسير ارزان‌تر و با صرفه‌تر را براي انتقال بار خود انتخاب مي کند و از طرفي بايد سرمايه گذار مورد تکريم قرار گيرد تا در منطقه موردنظر حضور پيدا کند.

وي بيان کرد: دروازه چابهار براي افعانستان باز و تمام امکانات و زمينه‌ها در اين منطقه فراهم است.
رئيس هيات مديره منطقه آزاد چابهار تصريح کرد: امکان سرمايه گذاري براي توسعه تجارت فراهم است و بايد منافع پايدار و پيوند افعانستان با ايران برقرار شود.

وي ادامه داد: منافع سرمايه گذار بايد در نظر گرفته شود و منطقه آزادچابهار نيز براي سرمايه‌گذار فرصت و فضا را فراهم مي کند تا آنان فايده ببرند.

مديرعامل منطقه آزاد چابهار تصريح کرد: معدن و موادغذايي يک فرصت است براي توسعه روابط بايستي زمينه فرآوري موادمعدني افغانستان فرآوري ايجاد شود و سپس به فروش برسد و نبايد خام فروشي شود.

کردي بيان کرد: شهرک موادغذايي در منطقه ازاد چابهار طراحي شده است و منافع تجار را مي‌تواند فراهم کند.

وي گفت: سرمايه گذاري مشترک ايران و افعانستان بايد برنامه ريزي شود و در اين زمينه بخش خصوصي و دستگاه دولتي بايد در کنار براي هم افزايي يکديگر تلاش کنند.

مدير عامل منطقه آاد چابهار اظهار داشت: نوع کالا و گروه بندي کالا در محدوديت ارزي رعايت شده و کالاهايي که در ايران وجود دارد ممانعت شده است ولي در بخش ورود ماشين الات هيچ محدوديتي وجود ندارد.

وي افزود: تمام مشکلات تجار و بازرگانان مرتفع خواهد شد و اميدواريم مشکلي پيش روي سرمايه گذاران نباشد.

وي گفت: چابهار اکسيژن افغانستان است و جلسات و برنامه مي‌تواند به رفع مشکلات کمک کند.

چابهار افعانستان را از طريق دريا به دنيا متصل مي‌کند

دبير اجرايي جامعه بازاريان و صنوف خدماتي و بازرس اتاق بازرگاني منطقه آزادچابهار نيز اظهار داشت: بندر چابهار مي‌تواند بعنوان عاملي در از بين رفتن محدوديت و محصور بودن در خشکي کشور افغانستان محسوب و همچنين باعث افزايش احساس مودت و يگانگي في‌مابين دو ملت دوست و برادر بويژه بعد از اشغال افغانستان از حدود نيم قرن پيش شود.

عباسعلي اکبري افزود: نقش بي بديل بندر چابهار در اين راه با وجود پتانسيل مضاعفي بنام منطقه آزاد مي‌تواند پر رنگ تر شده و همکاري دائمي که متضمن تأمين منافع مادي و معنوي مشترک دو کشور باشد را محقق کند.

وي گفت: ايجاد صنايع تبديلي و پردازشي براي محصولات کشاورزي و معدني کشور افغانستان در محدوده منطقه با استفاده از مزاياي مناطق آزاد (معافيت مالياتي، معافيت گمرکي، معافيت قانون کار سرزمين اصلي، سهولت امکان اقامت و دريافت ويزا و ساير مزايا مانند واردات ماشين آلات با نرخ صفر، استفاده از مزاياي موجود در کشور ايران مانند خدمات فني ومهندسي، ارزان بودن نرخ سوخت و نيروي کار و غيره) توسط فعالين اقتصادي افغان بصورت 100 درصد سهام خودي يا با مشارکت سرمايه گذاران ايراني بايد انجام شود.

دبير اجرايي جامعه بازاريان و صنوف خدماتي منطقه آزاد چابهار ايجاد صنايع تبديلي و پردازشي براي محصولات مورد نياز کشور افغانستان با استفاده از مزاياي مناطق آزاد با واردات مواد اوليه از کشورهاي مبدأ به اين منطقه و انجام فرآيند لازم و ترانزيت محصولات نهايي به مقصد افغانستان با طرح‌هاي توجيهي و استفاده از خدمات فني و مهندسي کشور ايران را خواستار شد.

وي گفت: راه اندازي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي مشترک و ثبت آن در منطقه که با تقسيم وظايف در محدوده دو کشور مي‌تواند باعث افزايش بهره وري شود و در اين راه استفاده از مزيت امکان واردات کاميون‌هاي مورد نياز با پلاک منطقه آزاد و مجوز تردد در سطح استان که تا زمان راه اندازي و بهره برداري از راه آهن چابهار، زاهدان به ميلک از مزاياي بالقوه محسوب مي‌شود

وي تصريح کرد: با راهبري استانداري و همکاري دستگاه‌هاي مرتبط مانند سازمان پايانه‌هاي حمل و نقل، راهور، نيروي انتظامي، شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي، و اداره کل بنادر و دريانوردي به سر منزل مقصود خواهد رسيد.

تجار افعانستان در چابهار سرمايه گذاري کنند

سادات رايزن بازرگاني سفارت جمهوري اسلامي افغانستان در ايران نيز گفت: قابليت‌هاي بالقوه موجود در جمهوري اسلامي ايران بويژه بندر چابهار در سواحل درياي عمان مي‌تواند يکي از بزرگترين راه توسعه صادرات کالاي توليدي کشور افغانستان باشد.

وي گفت: فعالان اقتصادي کشور افغانستان در چابهار سرمايه گذاري کنند تا موجب توسعه روابط اقتصادي و تجاري شود.

30 واحد شيلاتي در شهرستان کنارک فعال است

فرماندار شهرستان کنارک گفت: به برکت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران 30 واحد شيلاتي در اين شهرستان فعال است.

حميدالدين يوسفي اظهار داشت: ساليانه ??? ميليون قوطي کنسرو در شهرستان توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارج از کشور مي‌شود.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي شهرستان کنارک، بيان کرد: اين شهرستان آمادگي دارد در حوزه شيلات نيازهاي تجار و بازرگانان کشور افغانستان را تأمين کند.

وي افزود: اکنون بهترين دوره براي همکاري، تعامل و استفاده از ظرفيت‌هاي مشترک دو کشور ايران اسلامي و افغانستان است.

فرماندار کنارک ادامه داد: امنيت کشور افغانستان، امنيت ملي کشور ايران اسلامي است.

يوسفي با اشاره به اينکه منطقه آزاد چابهار يک ظرفيت و فرصت براي سرمايه گذاري است، خاطرنشان کرد: چابهار تنها متعلق به جمهوري اسلامي ايران نيست بلکه فرصتي است تا مناطق پيراموني از اين ظرفيت به بهترين شکل استفاده کنند.

شماري از تجار کشور افغانستان نيز در اين جلسه ايجاد بندر خشک در ولايت نيمروز افغانستان و ارتباط آن با بندر چابهار را خواستار شدند و گفتند: با اين اقدامات تجار مي‌توانند گام مؤثر در توسعه صادرات براي جمهوري اسلامي افغانستان و ايران بردارند.

منبع: خبرگزاري ايرنا