اخبار
 1398/05/05  تاریخ خبر
روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان با زیرساخت‎های موجود احیا می‌شود
سفير تاجيکستان در ديدار با رئيس اتاق ايران از لزوم احياي مناسبات اقتصادي ميان دو کشور سخن گفت و خواستار حضور جدي سرمايه‌گذاران ايراني در تاجيکستان شد. غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران نيز در اين ديدار با اشاره به همکاري‌هاي قابل توجه ايران و تاجيکستان در سال‌هاي گذشته، زيرساخت‌هاي موجود را براي احياي روابط دو جانبه مساعد دانست و بر افزايش سطح روابط دوجانبه تاکيد کرد.

نظام‌الدين زاهدوف، سفير تاجيکستان در تهران در اولين ديدار رسمي خود پس از آغاز مأموريت در کشورمان با غلامحسين شافعي رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران ديدار کرد.

در اين نشست برگزاري مجدد نمايشگاه در دوشنبه، پايتخت تاجيکستان و ديگر شهرهاي اين کشور به‌منظور معرفي امکانات و ظرفيت‌هاي اقتصادي و تجاري ايران، توسعه مناسبات تجاري بين دو کشور، اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري، گسترش ميزان سطح سرمايه‌گذاري‌ها و تسهيل در صدور رواديد براي فعالان اقتصادي ايراني توسط دولت تاجيکستان، موردبحث و بررسي قرار گرفت.

غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران با منحصربه‌فرد خواندن اشتراکات فرهنگي ايران و تاجيکستان، زبان مشترک را يکي از مهم‌ترين ظرفيت‌هاي بين دو کشور دانست و تصريح کرد: در گذشته همکاري‌هاي خوبي در زمينه ساخت‌وساز، راه‌سازي و خدمات فني مهندسي داشتيم. امروز نيز با راه‌اندازي پرواز مستقيم و تأکيد سران دو دولت، اميدواريم بتوانيم سطح روابط را از گذشته نيز بيشتر کنيم.

شافعي با بيان اينکه زيرساخت‌هاي لازم براي مبادلات تجاري بين ايران و تاجيکستان فراهم است، گفت: در گذشته قراردادهايي به امضا رسيده که متأسفانه در اجرا با اختلاف‌نظر مواجه و متوقف شدند. در اين شرايط ايران، آمادگي دارد با حل مشکلات ايجاد شده، زمينه را براي احياي اين قراردادها مهيا کند.

شافعي همچنين از آمادگي اتاق ايران و اتاق مشترک ايران و تاجيکستان که به‌تازگي تشکيل شده است، براي پذيرش و اعزام هيات‌هاي تجاري بين دو کشور خبر داد.

رئيس پارلمان بخش خصوصي ايران همچنين از ضرورت احياي نمايشگاه‌هايي که توسط ايران در شهرهاي مختلف تاجيکستان با هدف معرفي توانمندي‌هاي اين کشور برگزار مي‌شد، سخن گفت و ادامه داد: در مسير حمل کالا بين ايران و تاجيکستان مشکلاتي وجود دارد که از سوي کشورهاي واسط به وجود آمده‌اند، البته اين مسائل نيز با تعامل و مذاکره قابل‌حل است.

در ادامه نظام‌الدين زاهدوف، سفير تاجيکستان در تهران ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگي و اجتماعي بين دو کشور از کاهش سطح مناسبات تجاري بين ايران و تاجيکستان انتقاد کرد و با تشريح برخي اختلافات ايجاد شده بين دو کشور بر لزوم گرم شدن روابط و پايان دادن به اين مسائل، تأکيد کرد.

به اعتقاد او، ايران و تاجيکستان، ظرفيت‌ها و امکانات بسياري در اختيار دارند که به کمک آن‌ها مي‌توانند در درازمدت به شرکاي تجاري و اقتصادي خوبي براي يکديگر تبديل شوند.

زاهدوف ميزان مبادلات تجاري سال گذشته ميان ايران و تاجيکستان را حدود 65 ميليون دلار برآورد کرد که در مقايسه با 4 تا 5 سال گذشته افت چشمگيري داشته است.

بر اساس اظهارات سفير تاجيکستان در تهران، در سال‌هاي گذشته سطح روابط تجاري بين دو کشور حدود 500 ميليون دلار بود که متأسفانه کاهش چشمگيري داشته است.

او در ادامه از نشست‌هاي اخير دولت‌هاي دو کشور و رايزني براي توسعه حجم مناسبات اقتصادي، سخن گفت و تأکيد کرد: طي چند ماه گذشته مذاکرات خوبي بين سران دو دولت انجام شده و تصميم گرفتند به شيوه‌هاي مختلف از ظرفيت‌هاي موجود استفاده کرده و سطح روابط را افزايش دهند.

سفير تاجيکستان در تهران در بخش ديگري از سخنان خود به موفقيت اين کشور در تأمين برق موردنياز خود اشاره کرد و گفت: تاجيکستان با همکاري و سرمايه‌گذاري‌هاي ايران توانست نه‌تنها برق موردنياز خود را تأمين کند، بلکه به صادرکننده انرژي هم تبديل شود.

زاهدوف افزود: همچنين با اصلاحات صورت گرفته، توانستيم امنيت غذايي کشور را نيز تأمين کنيم. حال به دنبال آن هستيم که از نظر صنعتي نيز ظرفيت‌هاي کشور را توسعه دهيم که براي تحقق اين هدف، خواستار توسعه روابط با ايران هستيم.

محمدرضا کرباسي، معاون امور بين‌الملل اتاق ايران نيز در جريان اين ملاقات، از برنامه‌ريزي براي ميزباني اتاق مشترک ايران و تاجيکستان از هيات تجاري اين کشور در مشهد و برگزاري مجمع تجاري براي تشريح امکانات اقتصادي دو کشور خبر داد که طبق اظهارات او متأسفانه علي‌رغم پيگيري‌هاي انجام شده، پاسخي در مورد زمان و چگونگي اعزام اين هيات دريافت نشده است.

او همچنين به مشکلات پيش‌آمده براي شعبه يکي از بانک‌هاي ايراني فعال در تاجيکستان اشاره و تصريح کرد: با توجه به وضعيت پيش‌آمده، فعالان اقتصادي که قصد کار طولاني‌مدت در اين کشور را دارند، در نقل و انتقالات پولي خود دچار مشکل شده‌اند. بنابراين خواستار حل اين مسئله از سوي دولت تاجيکستان هستيم.

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران