اخبار
 1398/05/09  تاریخ خبر
آمادگی قرقیزستان برای انتقال کالا از طریق بندر چابهار

سفير قرقيزستان در تهران اظهار کرد: قرقيزستان آماده انتقال کالاهاي صادراتي و وارداتي اين کشور از طريق بندر چابهار است.

  "آواز بيک عبدالرزاق اف" در نشست با مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان که عصر يکشنبه 6 مردادماه با حضور سرکنسول قرقيزستان با موضوع تشريح پتانسيل‌هاي اقتصادي و تخفيف‌هاي بندر چابهار در سفارت اين کشور در تهران برگزار شد با ابراز تمايل نسبت به انتقال کالا از طريق بندر چابهار گفت: درصورتي‌که بندر چابهار آماده ارائه تخفيف‌ها و مشوق‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاران خارجي باشد، تجار اين کشور آماده جابه‌جايي کالاهاي صادراتي و وارداتي قرقيزستان و کشورهاي همسايه از طريق اين بندر هستند.

وي با اشاره به صادرات محصولات کشاورزي قرقيزستان به کشورهاي عربي اضافه کرد: براي انتقال اين نوع کالاها کوتاهي مسير و زمان ضروري و از اولويت‌هاست، درصورتي‌که اين امکان در بندر چابهار فراهم باشد مي‌توان براي جابه‌جايي محصولات کشاورزي از ظرفيت‌هاي اين بندر بهره برد.

سفير قرقيزستان بابيان اين‌که گوشت و مواد پروتئيني از ديگر کالاهاي صادراتي قرقيزستان به ساير کشورهاست تصريح کرد: يکي از نيازهاي ضروري براي جابه‌جايي اين نوع کالا وجود زيرساخت‌هاي لازم شامل کانتينرهاي يخچالي است، در صورت مهيا بودن اين امکان در بندر چابهار، آماده جابه‌جايي گوشت و مواد پروتئيني نيز از طريق اين بندر هستيم.

عبدالرزاق اف اظهار کرد: تيم اقتصادي قرقيزستان به‌زودي براي بازديد از زيرساخت‌ها و تجهيزات بندر چابهار، محاسبه هزينه‌هاي جابه‌جايي کالاهاي ترانزيتي از طريق اين بندر و مقايسه آن با ساير بنادر و همچنين بررسي ميزان تخفيف‌هاي قابل ارائه به سرمايه‌گذاران قرقيزستان به بندر چابهار سفر مي‌کند.

به گفته وي، توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل به‌ويژه ريل يکي از اولويت‌هاي قرقيزستان براي انتقال کالاهاي وارداتي و صادراتي اين کشور از طريق بندر چابهار است.

سفير قرقيزستان در تهران، تسريع و تسهيل در صدور رواديد بدون دعوت‌نامه و صدور ويزا به‌صورت الکترونيکي را يکي از اقدام‌هاي اين کشور براي توسعه تعامل با ايران اعلام کرد.

آمادگي بندر چابهار براي واگذاري دفتر به بخش خصوصي قرقيزستان

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز با اشاره به مزايا و قابليت‌هاي بندر چابهار گفت: اين بندر بهينه‌ترين و کم‌هزينه‌ترين مسير براي ترانزيت به کشورهاي CIS و دسترسي اين کشورها به آب‌هاي آزاد است.

به گزارش اداره کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان، بهروز آقايي از بندر چابهار به‌عنوان بندري بدون محدوديت در پذيرش بار و کشتي يادکرد و افزود: با توجه به بهره‌برداري از فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي، افزايش ظرفيت عملياتي و تأمين تجهيزات استراتژيک مدرن، اين بندر قابليت پذيرش، تخليه و بارگيري همزمان کشتي‌هاي کانتينر و فله را دارد.

وي ظرفيت تخليه و بارگيري در بندر چابهار را 8.5 ميليون تن اعلام و اضافه کرد: 30 دستگاه استراتژيک به تجهيزات اين بندر اضافه‌شده است.

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان با اشاره به قابليت بندر چابهار در پهلو دهي کشتي‌ها با بالاترين آبخور نسبت به ساير بنادر کشور اظهار کرد: تخفيف‌ها و تسهيلات ويژه‌اي براي اين بندر مصوب شده است که به خطوط کشتي‌راني، صاحبان کالا و متقاضيان سرمايه‌گذاري اختصاص مي‌يابد.

آقايي بابيان اين‌که هيچ محدوديتي در خصوص پذيرش سرمايه‌گذاران خارجي در بندر چابهار وجود ندارد اظهار کرد: بسته پيشنهادي به سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي جهت همکاري در توسعه بزرگ‌ترين بندر اقيانوسي کشور شامل موارد زيادي است.

وي با تأکيد بر اين‌که بندر چابهار کوتاه‌ترين مسير براي دسترسي به آب‌هاي آزاد است اضافه کرد: با توجه به رغبت قرقيزستان براي سرمايه‌گذاري در بندر چابهار، آماده واگذاري دفتر به بخش خصوصي اين کشور جهت بازاريابي و انتقال کالاهاي کشورهاي حوزه CIS از طريق اين بندر هستيم.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي