اخبار
 1398/05/09  تاریخ خبر
ترانزیت کالاهای گروه ۴ به مناطق آزاد ممنوع شد

در راستاي اجراي دستورالعمل مربوط به کاهش رسوب کالا و مشکلات ورود و ترخيص در گمرک‌ها و بنادر، ممنوعيت ترانزيت کالاهاي گروه (4) به مناطق آزاد و و همچنين الزام به ثبت سفارش سرزمين اصلي براي ترانزيت داخلي کالا به مقصد ساير گمرک‌ها در دستور کار قرار گرفت.
بعد از بازديد مسئولاني از گمرک، بين وزارت اقتصاد، بانک مرکزي و وزارت راه و شهرسازي از بنادر و بررسي وضعيت رسوب کالا در آن مناطق،‌ توافقاتي در راستاي کاهش مشکلات مربوط به ورود و ترخيص کالا و تسهيل روند ترخيص انجام و مصوباتي صادر شد.

اين در حالي است که به تازگي گمرک ايران دو بند از بخشنامه (12) بندي مربوط به کاهش مشکلات مربوط به ترخيص کالا را ابلاغ کرده و در دستور کار قرار گرفته است که موضوع ترانزيت خارجي را در بر مي‌گيرد.

طبق آنچه که گمرک در مورد ترانزيت خارجي کالا از گمرک‌هاي مرزي به مقصد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي مورد تاکيد قرار داده است، از اين پس ترانزيت کالاهاي گروه (4) به مقصد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ممنوع است.

همچنين ترانزيت کالاهاي غير گروه (4) در صورتي که جزو رديف تعرفه‌هاي معاف از ثبت سفارش باشند، به مقصد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نياز به هيچ نوع ثبت سفارشي ندارند.

در رابطه با ترانزيت خارجي کالا اين مورد نيز لازم‌الاجرا است که براي ترانزيت کالاهاي غيرگروه چهار به مقصد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در صورتي که کالا جزو رديف تعرفه‌هاي معاف از ثبت سفارش نباشد، ثبت سفارش از نوع ورود به مناطق آزاد و يا ويژه و يا سرزمين اصلي کافي است و نياز به ثبت سفارش از نوع ديگري ندارد.

بند ديگري از اين بخشنامه نيز ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است مبني بر اينکه ترانزيت داخلي کالا به مقصد ساير گمرک‌ها نياز به ثبت سفارش سرزمين اصلي خواهد داشت.

اما موضوع ثبت سفارش نيز مورد توجه قرار دارد؛ به طوري که بنابر  تاکيد گمرک، براي جلوگيري از هر گونه ماندگاري اقلام وارد شده به کشور از طريق مرزهاي دريايي يا زميني، اگر در مواردي ترانزيت اقلام اظهار شده گروه (2) کالايي با وجود انجام ساير شرايط قانوني و مقرراتي، مجوز ثبت سفارش صادره آن نياز به تمديد اعتبار داشته باشد، گمرک‌ها بايد نسبت به ادامه مسير کالايي که اظهارنامه ترانزيتي آن وجود دارد، اقدام کنند.

گمرک در اين رابطه اعلام کرده است که توجه لازم به گمرک‌ها مقصد درباره لزوم تمديد مجوز ثبت سفارش در هنگام اظهار و انجام تشريفات قطعي کالا صورت بگيرد، تا در اين شرايط از رسوب کالا در مرزهاي ورودي به دليل نياز به تمديد مجوز ثبت سفارش جلوگيري شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا