اخبار
 1398/05/10  تاریخ خبر
تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات ایران و افغانستان امضا شد
تفاهم‌نامه تبادل الکترونيکي اطلاعات بين ايران و افغانستان طي مراسمي از سوي رؤساي کل گمرکات دو کشور در تهران امضا شد.

به موجب اين تفاهم‌نامه که با حضور معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل و مديرکل دفتر همکاري‌هاي بين‌الملل گمرک ايران و تني چند از مقامات گمرکي افغانستان امضا شد، اطلاعات مربوط به همکاري‌هاي گمرکي و مبادلات تجاري دو کشور به صورت الکترونيکي مبادله خواهد شد که اين امر علاوه بر تسريع و تسهيل تجارت و کاهش هزينه‌ها، امکان جعل اسناد و قاچاق کالا را از ميان خواهد برد.
 مهدي ميراشرفي در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه با اشاره به مشترکات فرهنگي بين دو کشور، بر لزوم تلاش طرفين براي گسترش روابط اقتصادي و افزايش تبادلات تجاري تأکيد کرد و گفت: اگرچه افغانستان جزو پنج شريک اول تجاري ايران محسوب مي‌شود، اما با توجه به ظرفيت‌هاي موجود و علاقه‌مندي دو کشور به بسط همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي، حجم مبادلات بازرگاني دو طرف مي‌تواند بيشتر از ميزان کنوني باشد.
رئيس کل گمرک ايران با بيان اينکه براي توسعه همکاري‌ها بين ايران و افغانستان زمينه‌هاي مساعدي وجود دارد، افزود: گمرک ايران داراي تجارب فراواني در اجراي طرح‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات است که انتقال اين تجارب مي‌تواند براي گمرک افغانستان سودمند باشد.
وي اظهارداشت: برگزاري دوره‌هاي آموزشي، اجراي پروژه‌ تير الکترونيکي، ايجاد دروازه‌هاي مشترک گمرکي در مرزها، تبادل الکترونيکي اطلاعات و استفاده از کريدور شمال- جنوب سبب کاهش هزينه تجارت و افزايش عمليات گمرکي در مرزهاي دو کشور خواهد شد.
براساس اين گزارش "احمد رشاد پوپل" رئيس عمومي گمرکات افغانستان نيز در اين مراسم با ابراز خرسندي از توسعه همکاري‌هاي گمرکي دو کشور، به موضوعاتي ازجمله يکسان‌سازي ساعات کاري گمرکات مرزي، تقويت همکاري‌هاي آموزشي، مديريت ريسک و رفع مشکلات ترانزيت کالا اشاره کرد و گفت: ما براي اجراي پروژه تير الکترونيکي آمادگي داريم، اما پيش از آن بايد زيرساخت‌ها و زمينه‌هاي اجرايي اين پروژه را فراهم کنيم. وي همچنين آمادگي گمرک افغانستان را براي ايجاد دروازه مشترک مرزي و گسترش تجارت قانوني اعلام کرد.
شايان ذکر است که رئيس عمومي گمرکات افغانستان و هيأت همراه در سفر چهار روزه خود به ايران ضمن بازديد از بندر چابهار و امضاي تفاهم‌نامه تبادل الکترونيکي اطلاعات گمرکي در تهران، از مرزهاي مشترک گمرکي دو کشور در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي و خراسان جنوبي نيز بازديد کردند.

منبع: گمرک نيوز