اخبار
 1398/05/13  تاریخ خبر
صادرات از گمرگ باشماق 7 درصد افزایش یافت

مديرکل گمرکات کردستان، گفت: از ابتداي امسال تا پايان تيرماه، 694هزار تُن کالا به ارزش 417 ميليون دلار از اين استان به خارج از کشور صادر شده که در مقايسه با مدت مشابه در سال 97 از نظر وزني رشدي 9 درصدي داشته است.

بختيار رحماني پور با بيان اينکه صادرات کالا از حوزه نظارت گمرکات استان کردستان از لحاظ ارزي نيز در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 4 درصد رشد نشان مي دهد، گفت:  از مجموع کالاهاي صادر شده، 408 هزار تن کالا به ارزش بيش از 233ميليون دلار مربوط به صادرات گمرکات استان بود.

وي افزود: 287 هزار تن کالا به ارزش 183 ميليون دلار نيز اختصاص به صادرات اظهار شده در ساير گمرکات کشور به مقصد عراق است که از طريق گمرک باشماق به خارج از کشور صادر شده است . 

رحماني پور از کسب رتبه 24 کشوري گمرک باشماق بين 106 گمرک کشور در بحث صادرات خبر داد و تاکيد کرد:مقصد بخش اعظم کالاهاي صادراتي استان به کشور عراق است و ساير کالاها به ترتيب به مقصد کشورهاي ترکيه، کانادا، افغانستان، هند، قطر، مالزي، روسيه و ارمنستان ترخيص مي شود .

وي يادآور شد: محصولات کشاورزي به وزن 220 هزار تن و به ارزش 103 ميليون دلار بالاترين رقم کالاهاي صادراتي را در سال جاري داشته که به نسبت سال 97 به لحاظ ارزش دلاري 7درصد افزايش دارد . 

مديرکل گمرکات کردستان گفت: در بخش صادرات ، بالاترين ارزش مربوط به صادرات سبزي و نباتات با رقمي بيش از 48 ميليون دلار و به مقصد کشور عراق است .

رحماني پور اظهار اضافه کرد: ميوه هاي خوراکي به ارزش 35 ميليون دلار و سوخت هاي معدني با 24 ميليون دلار ارزش در رتبه هاي بعدي اقلام صادراتي  استان کردستان قرار گرفته اند . 

وي با بيان اينکه در بخش واردات ،مهمترين کالاهاي وارداتي شامل ضايعات آلومينيوم، ماشين آلات خط توليد ،ضايعات پلاستيک، ماشين آلات برقي و محصولات شيميايي است، افزود: ضايعات و مصنوعات آلومينيوم به ارزش بيش از 6 ميليون دلار، طي چهار ماهه اول امسال بالاترين ارزش را در بين کالاهاي وارداتي به گمرکات استان داشت . 

مديرکل گمرکات کردستان يادآور شد: در بين کشورهاي هدف کالاهاي وارداتي به استان، عراق سهم 71درصدي را داشته و ساير کالاها از کشورهاي سوئيس ، اتريش، آلمان از طريق مرزهاي استان به کشور وارد مي شود . 

رحماني پور به کسب رتبه دوم گمرک باشماق در بين 57 گمرک کشور در بحث ترانزيت کالا اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تاکنون 554 هزار تن کالا به ارزش حدود 1 ميليارد و 434 ميليون دلار از گمرک باشماق ترانزيت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ريالي 121 درصد رشد داشته است .

گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مريوان، سيرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادي خدمات گمرکي ارائه مي کند. مرز رسمي باشماق مريوان در کردستان يکي از مهمترين مرزهاي رسمي زميني ايران با اقليم کردستان عراق به شمار مي‌آيد .

منبع: خبرگزاري کردپرس