اخبار
 1398/05/13  تاریخ خبر
سرگردانی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در مرز چذابه

خراب شدن دستگاه ايکس ري طرف عراقي در مرز چذابه و ضعف هماهنگي مسوولان استاني با عراقي‌ها طي يک هفته اخير باعث ايجاد مشکلات متعددي براي تجار و کاميون‌هاي حمل کالاي صادراتي به اين کشور شده اس




تقويت صادرات و حمايت از رونق توليد داخل در شرايط موجود کشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است اما طي چند روز اخير مشکلات جدي در مرز چذابه شاهد هستيم که بخشي از آن ناشي از ضعف هماهنگي بين طرف ايراني و عراقي است.

به گفته تجار از روز سوم مردادماه جاري تا امروز به دليل مشکل فني به وجود آمده در دستگاه ايکس ري، تعداد زيادي از کاميون‌هاي تجاري براي ورود به عراق و انجام فرآيندهاي صادرات کالاهاي ايراني با مشکل مواجه شده و متحمل ضرر و زيان شده‌اند.

 يکي از تجار ايراني گفت: از پنج شنبه هفته گذشته طرف عراقي با اعلام اينکه دستگاه ايکس ري مستقر در مرز دچار مشکل شده است، از عبور کاميون‌هاي حامل بار جلوگيري کرده است.

محمد قرباني ادامه داد: تجار و صادرکنندگان ايراني بنا را بر اين گذاشته بودند که مسئولين ايراني با ارتباط با طرف عراقي تمهيدات لازم  براي جايگزين کردن فوري دستگاه تا حداکثر پنجم مرداد را در دستور کار قرار مي‌دهند.

وي با اشاره به اينکه مذاکره براي حل مشکل کالاهاي فاسد شدني و تاريخ مصرف دار نيز يکي از مهمترين اولويت‌ها محسوب مي‌شد، گفت: اما از آنجايي که اين راهکارها تا صبح امروز عملي نشده بود، بخش قابل توجهي از محموله‌هاي صادراتي تجار ايراني که شامل مواد غذايي و فاسد شدني بود دچار آسيب شدند.

او بيان داشت: در حال حاضر حجم زيادي از کالاها ومحموله کاميون‌ها  از جمله تخم مرغ و تره بار يا فاسد شده‌اند و يا در آستانه از بين رفتن هستند.

قرباني يادآور شد: بعد از پيگيري‌هاي صورت گرفته ظاهراً دستگاه ايکس ري طرف عراقي درست شد اما با توجه به اينکه تايم کاري به اتمام رسيده است، مسئولان مرزي اين کشور بعد از يک ساعت کار، مجدداً از ورود کالاهاي صادراتي جلوگيري کردند.

ضرري که به تجار ايراني تحميل شد

يکي ديگر از صادرکنندگان ايراني حاضر در مرز چذابه که خواست نامي از او برده نشود در اين خصوص، اظهارداشت: با وجود گذشت 2 روز از تاريخ تعيين شده براي رفع مشکل در مرز، همچنان کاميون‌ها معطل هستند و اين ما فعالان اقتصادي هستيم که با حجم انبوهي از ضرر و زيان مواجه شده‌ايم.

وي تصريح کرد: ممانعت از عبور کاميونها طي مدت نزديک به يک هفته آن هم به خاطر خراب شدن تجهيزات ايکس ري اگر از ديد مسئولان توجيه پذير يا منطقي تلقي شود، براي ما بعنوان بخش خصوصي که در سخت‌ترين شرايط اقدام به صادرات مي‌کنيم، قابل پذيرش نيست.

او يادآور شد: ضرر سنگين ناشي از شب خوابي کاميون‌ها، مطالبه وجوه اضافي کاميون داران، از بين رفتن بخش قابل توجهي از بارها به دليل فساد يا انقضاي تاريخ مصرف براي کالاهايي مانند لبنيات و... همگي مواردي هستند که تجار آنها را بر خلاف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و سال رونق توليد مي‌دانند.

اين فعال اقتصادي خواستار ورود فوري مسئولان ارشد در اين خصوص شد و بر جبران خسارت‌هاي به وجود آمده و نيز جلوگيري از تکرار موارد اين چنيني در آينده تاکيد کرد.

هماهنگي مسئولان بايد سرعت بيشتري داشته باشد

محمود زارعي نيز يکي ديگر از فعالان مرز ضمن گلايه شديد از مسئولان گفت: آيا عقد يک تفاهم نامه با طرف عراقي مبني بر بکارگيري دستگاه ايکس ري يدک در 2 سمت ايران و عراق کار سختي است و نمي‌شد اين حالت را پيش بيني و از قبل براي آن چاره انديشي کرد تا ما با اين همه ضرر و زيان رو به رو نشويم.

وي با طرح اين سؤال که چرا انجام هماهنگي‌هاي لازم در زمان بروز چنين مشکلاتي بايد با تأخير يک هفته‌اي صورت بگيرد، افزود: از استانداري و مسوولان مربوطه در خوزستان درخواست مي‌شود که در خصوص وضعيت به وجود آمده پاسخگوي بخش خصوصي باشند و براي جلوگيري از تکرار چنين مشکلاتي چاره انديشي صورت بگيرد.

 در حال مکاتبه با عراق هستيم

مدير کل هماهنگي امور اقتصادي استانداري خوزستان با تأييد اينکه شرايط به وجود آمده بخاطر مشکل فني ايجاد شده در دستگاه ايکس ري طرف عراقي است، گفت: مکاتباتي در اين زمينه صورت گرفته و هم اکنون مشکلات در حال برطرف شدن هستند.

اميد بن عباس يادآور شد: مرز چذابه از سمت جمهوري اسلامي هيچگونه ترددي را ممنوع نکرده اما کشور عراق به دليل مشکلات فني در سيستم ايکس ري کاميوني اين ممانعت را به صورت موقت اعمال کرده بود.

حل مشکل طي 24 ساعت آينده

مشاور استاندار خوزستان و مدير هماهنگي روابط تجاري با کشور عراق با اشاره به اينکه در حال حاضر مشکل فني به وجود آمده از سوي عراق رفع شده، گفت: در تمام طول مدت خرابي دستگاه، طرف عراقي يک دستگاه ايکس ري ديگر اما با ظرفيت محدودتر جايگزين کرده بود.

فاضل سلامات در پاسخ به اين سؤال که چرا رفع اين مشکل نزديک به يک هفته طول کشيد، گفت: از نظر کشور عراق اين مشکل تنها 24 ساعت بوده اما از نظر تجار ايراني به دليل ترافيک ايجاد شده، مشکل سه تا چهار روز طول کشيده است.

وي با اشاره به اينکه از زمان تعمير اين دستگاه تعداد 250 کاميون از مرز ايران رد و وارد خاک عراق شده است، گفت: در شرايط عادي روزانه بين 600 تا 700 کاميون از ايران وارد خاک عراق مي‌شود.

مسئول هماهنگي روابط تجاري با کشور عراق با بيان اينکه هماهنگي به شکلي است که طي ساعات آينده حجم بيشتري از کاميون‌ها وارد خاک عراق شوند، ادامه داد: اولويت تردد با کالاهايي است که مواد خوراکي و يا داراي تاريخ انقضاء هستند.

بر اساس اين گزارش، خواسته فعلي اکثر صادرکنندگان تمديد ساعات کار گمرک و مرزباني به منظور کاهش ترافيک شديد بوجود آمده است.

همچنين با توجه به گرماي شديد هوا، رانندگاني که طي چند روز گذشته شرايط سختي را پشت سر گذاشته‌اند از نبود استراحتگاه که گنجايش کافي را داشته باشد گله دارند و خواهان رسيدگي به اين وضعيت با توجه به احتمال تکرار  شرايط مشابه شدند.

 آن‌ها همچنين از کمبود آب و يخ نيز گله داشته و از مسئولين خواستار رفع نواقص موجود در اين منطقه مرزي هستند.

مرز چذابه در حوزه شهرستان دشت آزدگان در غرب خوزستان در سال 1388 براي تردد زائران عتبات عاليات و صادرات کالا به عراق باز شد. 

پارسال حدود 550 ميليون دلار انواع کالاهاي غيرنفتي از پايانه تجاري چذابه صادر شد.

منبع: خبرگزاري ايرنا