اخبار
 1398/05/16  تاریخ خبر
رانندگان کامیون زندانی در خارج کشور با بستگان خود ملاقات می‌کنند
<مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌و‌نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: تبادل‌هايي با کشورهاي مختلف براي جا‌به‌جايي رانندگان ترانزيت زنداني در کشورهاي مختلف انجام شده و نياز هاي آنها براي ملاقات با خانواده‌هايشان را هم فراهم کرده‌ايم.
منوچهر سلمان زاده مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌و‌نقل بين‌المللي به رانندگان کاميون زنداني شده در کشورهاي مختلف هم اشاره کرد و گفت: تبادل‌هايي با کشورهاي مختلف براي جا‌به‌جايي زنداني‌هاي ترانزيت انجام شده و سعي کرده‌ايم ملاقات‌هايي را با خانواده‌هاي آن‌ها و يا تبادل‌ براي جابه‌جايي آنها را فراهم کنيم زيرا که تعدادي از رانندگان کشورهاي مختلف هم به دليل نقض مقررات و يا تصادف‌هايي که در ايران انجام داده‌اند در زندان هستند.

وي افزود: تبادل‌هايي با کشورهاي مختلف جهت جا‌به‌جايي رانندگان ترانزيت زنداني در کشورهاي مختلف انجام شده و نياز هاي آنها براي ملاقات با خانواده‌هايشان را هم فراهم کرده‌ايم.

سلمان زاده در ادامه گفت: در پايانه‌هاي مرزي چندين اقدام همزمان انجام مي‌شود و همين موضوع باعث ايجاد صف‌هاي طولاني براي کاميون‌ها و يا حتي رانندگان مي‌شود.

وي ادامه داد: در برخي از مقاطع زماني ميزان صادرات و يا واردات کالاها افزايش مي‌يابد و به دليل برخي از ناهماهنگي‌هايي که در اين حوزه ايجاد مي‌شود ممکن است زمينه ساز ايجاد صف هاي طولاني در مرزهايي همچون بازرگان و يا آستارا شود.

سلمان زاده اظهار کرد: برخي از مرزها هم به دليل افزايش ميزان قاچاق سوخت اقدام به بازرسي‌هاي سخت گيرانه‌تر براي کاميون‌داران مي‌کنند که همين موضوع هم باعث ايجاد مشکلاتي در پايانه‌هاي مرزي مي‌شود.

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي با اشاره به اينکه تجربه‌هاي کشورهاي ديگر نشان داده است که  بايد تمامي تشريفات و همچنين تخليه و بارگيري کالاها در بيرون از پايانه‌هاي مرزي انجام شود گفت: بسياري از پايانه‌هاي مرزي همواره مشغول تخليه و بارگيري کالاها هستند و به طور مثال در پايانه مرزي بازرگان ممکن است صاحبان کالا چندين ماه معطل تخليه و بارگيري کالاي خود شوند به طوري که  اين موضوع باعث ايجاد هدر رفت زمان و هزينه مي‌شود.

سلمان زاده يادآوري کرد: پيشنهاد خارج شدن تشريفات و همچنين تخليه و بارگيري کالا را به بيرون از شهر ارائه داده‌ايم اما هنوز نظري مبني بر تاييد و يا رد اين مشکل اعلام نشده است.

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي با اشاره به اينکه نرخ عوارض ترانزيت در پايانه‌هاي مرزي ايران در مقايسه با ساير کشورهاي ديگر بسيار ارزان‌تر است گفت: رانندگان کاميون‌هاي ترانزيت و همچنين شرکت‌هاي حمل و نقلي در اين بخش اعلام کرده‌اند نيازي به دريافت ارز دولتي ندارند زيرا بسياري از آنها از محل کرايه‌هاي خود و همچنين صادرات و واردات نياز ارزي خود را تامين مي‌کنند.

وي به مشکل ارز همراه رانندگان کاميون اشاره کرد و گفت: طبق آخرين بخشنامه بانک مرکزي ارزي که مسافران نه ارد بخش صصادرات و واردات کالا فعاليت مي‌کمنند و. نياز ارزي آنها از محل کرايه‌ها تامين مي‌شود. بايد همراه داشته باشند 2 هزار يورو است اما بسياري از رانندگان بيش از اين ميزان ارز نياز دارند زيرا که آنها بايد هزينه‌هاي حمل بار تامين سوخت و جابه جايي کالاها از طريق کشتي را پرداخت کنند.

سلمان زاده گفت: متاسفانه به دليل آنکه بسياري از رانندگان بيش از اين ميزان ارز همراه داشته‌اند دستگير يا جريمه شده‌اند که در حال رايزني براي حل اين مشکل هستيم اما فعلا به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم.

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل‌و‌نقل بين‌المللي همچنين به رانندگان کاميون زنداني شده در کشورهاي مختلف هم اشاره کرد و گفت: تبادل‌هايي با کشورهاي مختلف براي جا‌به‌جايي زنداني‌هاي ترانزيت انجام شده و سعي کرده‌ايم ملاقات‌هايي را با خانواده‌هاي آن‌ها و يا تبادل‌ براي جابه‌جايي آنها را فراهم کنيم زيرا که تعدادي از رانندگان کشورهاي مختلف هم به دليل نقض مقررات و يا تصادف‌هايي که در ايران انجام داده‌اند در زندان هستند.

سلمان زاده يادآور شد: تبادل‌هايي با کشورهاي مختلف جهت جا‌به‌جايي رانندگان ترانزيت زنداني در کشورهاي مختلف انجام شده و نياز هاي آنها براي ملاقات با خانواده‌هايشان را هم فراهم کرده‌ايم.

منبع:  پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي