اخبار
 1398/05/16  تاریخ خبر
بنادر ایران برای اتصال تاجیکستان به آب‌های آزاد آمادگی دارند
محمد اسلامي در پاسخ به درخواست سفير تاجيکستان براي اتصال به آب‌هاي آزاد، از آمادگي بنادر ايران به‌منظور تحقق اين خواسته خبر داد و گفت: مصمم به تکميل پروژه ريلي ايران- افغانستان-تاجيکستان هستيم.نظام‌الدين شمس‌الدين‌زاده زاهدي، سفير تاجيکستان روز دوشنبه چهاردهم مردادماه با محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي ديدار و گفت‌وگو کرد.

سفير تاجيکستان در بخشي از اين ديدار با اشاره به همزباني، نزديکي فرهنگي و مشترکات ديني و تاريخي دو کشور بر ضرورت رشد و توسعه همکاري‌هاي دو جانبه تاکيد کرد و گفت: سفر اخير حجت‌الاسلام روحاني، رييس‌جمهور ايران به تاجيکستان برگ جديدي در روابط دو کشور گشود.

وي حوزه راه و حمل‌ونقل را از زمينه‌هاي مهم همکاري ايران و تاجيکستان برشمرد و افزود: از بدو استقلال تاجيکستان،توسعه راه‌ها از اهداف اين کشور بوده و در اين زمينه ايران کمک‌هاي فراواني به تاجيکستان کرده است و پروژه‌ احداث تونل استقلال در تاجيکستان از جمله اين همکاري‌ها بوده است.

شمس‌الدين‌زاده زاهدي در ادامه به موضوع اتصال ريلي کشورهاي ايران، افغانستان، تاجيکستان، قرقيزستان و چين پرداخت و با اشاره به اينکه سه کشور همزبان ايران، افغانستان و تاجيکستان مي‌توانند اين مسير ريلي را سريع‌تر ميان خود برقرار کنند از عزم کشورش به اين منظور خبر داد.

وي در ادامه با بيان اينکه تاجيکستان فاقد دسترسي به آب‌هاي آزاد است از علاقه‌مندي اين کشور براي استفاده از ظرفيت و امکانات بندر چابهار براي اتصال به آب‌هاي اقيانوسي خبر داد و خواستار مساعدت جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص شد.

برقراري پرواز تهران-دوشنبه و بالعکس موضوع ديگري بود که سفير تاجيکستان در اين ديدار از آن سخن گفت و با اشاره به اينکه اين خط پروازي در گذشته ميان دو کشور وجود داشته است، خواهان برقراري دوباره آن شد.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز در بخشي از اين ديدار با اشاره به پيوند ديرينه تاريخي، فرهنگي و زباني ميان ايران و تاجيکستان گفت: کساني در پي ايجاد و تلقين حس بدخواهي ميان دو کشور هستند؛ کشور ما 40 سال است که تصميم گرفته مستقل باشد و در اين مسير زحمات بسياري متحمل شده است.
وي با اشاره به تحريم و دشمني 40 ساله آمريکا عليه ايران، افزود: به ياري خداوند پيشرفت‌هاي فراواني در زير سايه اين تحريم‌ها اتفاق افتاده است و ما به اين شرايط عادت کرده‌ايم.

اسلامي با اشاره به خدعه دشمنان براي تحت تاثير قرار دادن و خارج کردن روابط ايران و همسايگان از حالت عادي خاطرنشان کرد، خوشبختانه اين تفرقه‌افکني‌ها در اکثر موارد با شکست مواجه شده و‌ موفق نبوده است و ديدار اخير روساي جمهور دو کشور ايران و تاجيکستان نيز پيام مثبت و روشني در اين خصوص داشت.

وي با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته براي برقراري خط هوايي ميان دو کشور گفت: با پيگيري‌هاي صورت گرفته خط هوايي مشهد- دوشنبه برقرار شده و هم‌اکنون فعال است و مي‌توانيم خط پروازي تهران-دوشنبه را نيز از طريق سازمان هواپيمايي کشوري برقرار کنيم.

اسلامي با اشاره به اينکه سياست ايران براي اتصال ريلي کشورهاي ايران، افغانستان، تاجيکستان، قرقيزستان و چين تغييري نکرده و براي انجام اين پروژه بايد اراده‌اي وجود داشته باشد، تصريح کرد: با وجود ناامني ايجاد شده و حادثه‌اي که منجر به شهادت رسيدن يکي از کارکنان ما در بخشي از خط ريلي خواف-هرات در خاک افغانستان اتفاق افتاد، ما اين پروژه را متوقف نکرديم؛ تاکنون سه‌چهارم اين مسير ريلي تکميل شده و براي اتمام مابقي پروژه مصمم هستيم. افغانستان و تاجيکستان نيز بايد در اين مسير مصمم باشند و اقدامات لازم  را انجام دهند.

وي در پاسخ به درخواست سفير تاجيکستان براي فراهم کردن زمينه حضور اين کشور در چابهار با اشاره به توسعه اين بندر و ارتقاء ظرفيت تخليه و بارگيري آن به 8/5 ميليون تن، از اين کشور براي حضور در چابهار دعوت کرد و گفت: ما آمادگي داريم در هر کدام از بنادري که تاجيکستان تمايل دارد کمک و همکاري لازم را انجام دهيم و فضاي مورد نياز را در اختيار اين کشور قرار دهيم.

اسلامي با تاکيد بر ضرورت افزايش حجم مبادلات تجاري دو کشور از آمادگي شرکت‌هاي ايراني براي سرمايه‌گذاري در تاجيکستان خبر داد و گفت: دو کشور مي‌توانند منافع مشترک جديدي تعريف کنند و با استفاده از روش‌ها و شيوه‌هاي
نوآورانه در مسير توسعه تعاملات مختلف گام بردارند

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي