اخبار
 1398/05/22  تاریخ خبر
آمادگی ایران برای امضاء سند جامع همکاری های حمل و نقل با ازبکستان

سطح همکاري ها و مبادلات تجاري دو کشور در ماه‌هاي اخير نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزايش داشته اما هنوز از تمام ظرفيت هاي دو کشور به طور کامل استفاده نشده است .

در ديدار معاون اول رييس جمهور و وزير راه و شهرسازي با نخست وزير ازبکستان ، بر اهميت حمل و نقل به عنوان ابزار توسعه همکاري‌هاي ايران و ازبکستان تاکيد شد .

اسحاق جهانگيري در ديدار نخست وزير ازبکستان که در حاشيه نخستين مجمع اقتصادي خزر در شهر ترکمن‌باشي ترکمنستان انجام شد ، با تاکيد بر اينکه بايد موانع پيش روي توسعه مناسبات دو کشور شناسايي و برطرف شود ، افزود : اقتصاد دو کشور مي تواند مکمل يکديگر باشد و در همين راستا ايران آمادگي دارد سطح مناسبات و همکاري هاي خود را با ازبکستان در همه زمينه ها ارتقاء دهد .

جهانگيري همچنين از آمادگي کشورمان براي امضاء سند جامع همکاري هاي حمل و نقل با ازبکستان خبر داد و گفت : بايد تلاش کنيم موانع توسعه تجارت بين دو کشور برطرف شود تا مذاکرات طرفين در خصوص سند جامع همکاري هاي تجاري هرچه زودتر به نتيجه برسد .

وي گسترش همکاري هاي فرهنگي ميان ايران و ازبکستان از جمله زمينه هاي مناسب براي ارتقاء سطح همکاري هاي فيمابين برشمرد و افزود : جمهوري اسلامي ايران از تجارب فراواني در زمينه هاي فرهنگي از جمله مرمت و بازسازي آثار باستاني و تاريخي برخوردار است و مي تواند اين تجارب را در اختيار ازبکستان قرار دهد .

معاون اول رييس جمهوري با يادآوري اينکه بايد تلاش کنيم از دخالت طرف هاي ثالث در روابط دو کشور جلوگيري کنيم ، تصريح کرد : ايران و ازبکستان به عنوان دو کنشگر مهم منطقه داراي منافع و تهديدات مشترک هستند و رايزني و همکاري هاي دو کشور در موضوع امنيت منطقه اي مي تواند به ثبات منطقه کمک کند .

نخست وزير ازبکستان نيز در اين ديدار با اشاره به وجود تروريسم و افراطي گري در منطقه ، گفت : بايد همکاري هاي دوجانبه و چندجانبه خود را تا از بين رفتن کامل افراطي گري در منطقه ارتقاء دهيم .

عبدالله عارف‌اف با تاکيد بر اينکه ازبکستان از حضور و فعاليت سرمايه گذاران و بخش خصوصي ايران استقبال مي کند ، افزود : سطح همکاري ها و مبادلات تجاري دو کشور در ماه‌هاي اخير نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزايش داشته اما هنوز از تمام ظرفيت هاي دو کشور به طور کامل استفاده نشده است .

وي حمل و نقل را از زمينه هاي مهم براي توسعه همکاري هاي تهران - تاشکند برشمرد و گفت : اقتصاد دو کشور بايد مکمل يکديگر باشند و اميدوارم با برگزاري کميسيون مشترک همکاري ها در آينده نزديک ، شاهد گسترش مناسبات دو کشور باشيم .

نخست وزير ازبکستان بر ضرورت توسعه همکاري هاي فرهنگي دو کشور تاکيد کرد و خواستار استفاده از ظرفيت هاي ايران در مرمت و بازسازي آوار باستاني و آموزش زبان فارسي شد .

منبع: پرتال حمل و نقل