اخبار
 1398/05/22  تاریخ خبر
برطرف شدن محدودیت‌های تجاری با رسمی شدن مرز شوشمی
فرماندار پاوه با اشاره به مصوبه هيات دولت (16 مرداد 98) مبني بر مجاز شدن مرز شوشمي گفت: با قانوني و مجاز شدن اين مرز بسياري از محدوديت هاي صادراتي، وارداتي و تردد افراد برطرف مي شود و مي تواند رونق خاصي به اين منطقه ببخشد.

پرويز ايده‌پور افزود: مرز شوشمي 70 ساله است به صورت بازارچه موقت (غير رسمي) بين دو کشور ايران و عراق شناخته مي شد اما به لطف سال‌ها تلاش و پيگيري مسئولان، هفته گذشته در هيات دولت مرز رسمي يا مجاز براي صادرات و واردات معرفي شد.

ايده‌پور در ادامه امکان مسافرت از مرز شوشمي را يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي رسمي شدن آن براي مردم منطقه با توجه به نسبت‌ها آن‌ها دانست و بيان داشت: مجاز شدن اين مرز حاصل سفر رييس جمهوري به عراق و سفر وزير امور خارجه به اقليم کردستان است که بر سر آن توافق شد.

او استقرار اداره گذرنامه را يکي از الزامات ارتقا جايگاه مرز شوشمي براي تسهيل تردد افراد دانست و گفت: پس از ابلاغ اجرايي اين مصوبه به استان و ادارات مربوطه بسياري از محدوديت تجارت از بازارچه فعلي شوشمي برداشته مي شود و پيله‌وري، صادرات و واردات آن رونق بيش‌تري مي‌گيرد.

وي در پايان ابراز اميدواري کرد با رسمي شدن بازارچه شوشمي بسياري از زير ساخت‌ها و شرايط گمرکي آن نيز ايجاد شود. 

امسال بيش از 13 ميليون دلار از بازارچه شوشمي صادرات شده است

ناظر گمرکات استان و مديرکل گمرک کرمانشاه گفت: در چهار ماه سپري شده از سال جاري 13 ميليون و 617 هزار و 36 دلار کالا به وزن 86 هزار و 258 تن از گمرک بازارچه مرزي شوشمي شهرستان پاوه صادر شد.

خليل حيدري افزود: اين ميزان کالاي صادر شده در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از حيث ارزش 12 درصد و از لحاظ وزن 51 درصد کاهش داشته است.

مرز شوشمي در بخش مرزي نوسود از توابع شهرستان پاوه واقع شده است. اين بخش با بيش از 10هزار نفر جمعيت داراي دو بازارچه مرزي است.

استان کرمانشاه 371 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اکنون پنج مرز و بازارچه رسمي در اين استان فعال است.

منبع:خبرگزاري ايرنا