اخبار
 1398/05/23  تاریخ خبر
افزایش حجم روابط تجاری ایران و ترکمنستان تا 3 میلیارد دلار امکان‌پذیر است
معاون امور بين‌الملل اتاق ايران در حاشيه نخستين نشست اقتصادي درياي خزر در ترکمنستان، با معاون اتاق بازرگاني اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد. محمدرضا کرباسي مسائلي نظير تسهيل صدور ويزا، برقرار پرواز مستقيم و تسهيل در حوزه حمل‌ونقل، ترانزيت و تهاتر کالا را ازجمله مواردي دانست که بايد براي توسعه روابط دوجانبه در نظر گرفته شود.معاون امور بين‌الملل اتاق ايران در ديدار با معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان، با اشاره به برگزاري نمايشگاه فناوري‌هاي نوين در اين کشور، گفت: بخش خصوصي دو کشور علاقه‌مند به استفاده از فرصت‌هاي موجود براي توسعه روابط هستند و برگزاري اين نمايشگاه يک شروع بزرگ براي اين کار است.

محمدرضا کرباسي در اين ديدار که در حاشيه نخستين نشست اقتصادي درياي خزر در ترکمنستان برگزار شد گفت: خاصيت فعالان بخش خصوصي اين است که در همکاري با همتايان خود در ديگر کشورها، اشکالات يکديگر را به‌خوبي متوجه مي‌شوند و براي رفع اين اشکالات،عملگرايانه رفتار مي‌کنند. 

او با بيان اينکه فعالان بخش خصوصي همواره به دنبال طراحي مسيرهاي برد-برد براي همکاري‌هاي اقتصادي هستند، تصريح کرد: ايران و ترکمنستان همواره روابط گرم و صميمي داشته‌اند و در سال 2014 نيز روابط تجاري 2 ميليارد دلاري را تجربه کرده‌اند، اما از اين سال به بعد حجم تجارت دو کشور رو به کاهش گذاشته است. اين در حالي است که ظرفيت‌هاي اقتصادي خوبي ميان دو کشور وجود دارد.

کرباسي ادامه داد: امروز شاهديم که حجم روابط ايران و ترکمنستان به حدود 250 ميليون دلار رسيده که اصلاً شايسته دو کشور نيست. از اين‌ رو پيشنهاد مي‌کنم اتاق‌هاي بازرگاني دو کشور وارد صحنه شوند و با بهره‌برداري از فرصت‌هاي موجود، زمينه را براي بهبود روابط تجاري فراهم کنند.

معاون امور بين‌الملل اتاق ايران با اشاره به الزامات افزايش حجم تجارت دوجانبه ميان ايران و ترکمنستان، گفت: افزايش دوباره حجم مبادلات نيازمند بسترسازي است و يکي از اولويت‌ها اين است که اتاق‌ها پيگير تسهيل رفت‌وآمد تجار بخش خصوصي دو کشور باشند. ايران و برخي کشورهاي همسايه با تسهيل موضوع رواديد دستاوردهاي خوبي در حوزه تجارت داشته‌اند و اين همکاري با ترکمنستان نيز قابل تحقق است.

او با اشاره به اينکه فعلاً ايران با کشورهاي هم‌مرز ازجمله ترکيه 10 ميليارد دلار، با عراق بيش از 15 ميليارد دلار و با افغانستان 4 ميليارد دلار روابط تجاري دارد، اظهار کرد: ما با ترکمنستان نيز هم‌مرز هستيم و معتقديم با استفاده از ظرفيت‌هاي دو کشور مي‌توان دوره جديدي در روابط اقتصادي دوجانبه آغاز کرد و باور داريم که مي‌توان روابط تجاري را به 3 ميليارد دلار افزايش داد.

از ديگر مواردي که ازنظر معاون امور بين‌الملل اتاق ايران بايد در روابط با ترکمنستان مدنظر قرار گيرد، تسهيل تردد کاميون‌ها براي حمل بار ميان دو کشور و همچنين ترانزيت کالاست و اتاق‌هاي بازرگاني بايد براي متقاعد کردن دولت‌ها و حذف موانع اين حوزه تلاش کنند.

کرباسيان همچنين بحث تسهيل مراودات تجار دو کشور را از جمله مسائلي دانست که بايد مورد توجه قرار گيرد. او افزود: يکي از بهترين روش‌ها براي افزايش حجم تجارت دو کشور، ايجاد مکانيسم تهاتر کالاست که مي‌تواند به افزايش مبادلات اقتصادي منجر شود و درعين‌حال به تعادل تجاري ميان دو کشور نيز کمک مي‌کند.

او ادامه داد: موضوع سرمايه‌گذاري مشترک براي توليد کالاهاي موردنياز دو کشور و تأمين نيازهاي ايران و ترکمنستان از اين محل نيز از زمينه‌هاي مستعد براي همکاري دوجانبه است، ضمن اينکه سرمايه‌گذاري مشترک نشان از عزم و علاقه‌مندي 2 کشور براي توسعه همکاري‌ها دارد.

به گفته کرباسي، شرکت‌ها و تشکل‌هاي عضو اتاق ايران اين آمادگي را دارند که در سرمايه‌گذاري و توليد مشترک با همتايان ترکمنستاني همکاري کنند.

او همچنين با اشاره به سابقه پروازهاي مستقيم ميان ايران و ترکمنستان گفت: مي‌توانيم دوباره خطوط پرواز مستقيم را ايجاد کنيم تا تجار دو کشور بدون دغدغه نسبت به توسعه همکاري‌ها اقدام کنند.

تلاش ترکمنستان براي جلب شرکت‌هاي ايراني

در ادامه معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان نيز مسئله ويزا را يکي از مسائل مهم ميان دو کشور عنوان کرد و گفت: در اين زمينه ما مي‌توانيم خواسته‌هاي تجار را با وزارت خارجه در ميان بگذاريم و پيگير تسهيل آن باشيم به‌گونه‌اي که تجار بتوانند براي شرکت در تمام فعاليت‌هايي که در ترکمنستان برگزار مي‌شود به‌راحتي ويزا بگيرند.

او با اشاره به اينکه تجار دو کشور کارهايي براي بهبود روابط انجام داده‌اند، افزود: ما هم بايد براي افزايش مناسبات تلاش کنيم و در کنار فعالان اقتصادي بمانيم تا افت تجارت دو کشور که با ظرفيت‌ها همخواني ندارد، به‌سرعت جبران شود.

معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان با اشاره به برگزاري دو نمايشگاه فناوري‌هاي نوين و ترکمن صحراسي گفت: در سال‌هاي نه‌چندان دور 250 شرکت در نمايشگاه‌هاي ترکمنستان شرکت مي‌کردند اما در شرايط فعلي اين تعداد به 30 شرکت هم نمي‌رسد.

به گفته او به نظر مي‌رسد افول روابط تجاري ايران و ترکمنستان بيش از اينکه به مسائلي نظير ويزا ربط داشته باشد ناشي از نبود علاقه‌مندي شرکت‌هاي ايراني در حضور در ترکمنستان است.

او تأکيد کرد: ما مي‌توانيم براي حضور شرکت‌هاي ايراني در نمايشگاه‌ها تسهيلاتي در نظر بگيريم مشروط بر اينکه تعداد شرکت‌ها افزايش پيدا کند.

کرباسيان در پاسخ به معاون اتاق بازرگاني ترکمنستان در مورد کاهش علاقه شرکت‌هاي ايراني براي حضور در اين کشور گفت: اينکه حضور شرکت‌هاي ايراني در اين نمايشگاه‌ها کمرنگ شده، دلايلي دارد ازجمله اينکه گزارش شرکت‌کنندگان در نمايشگاه‌هاي قبلي حاکي از آن است که مجوزهاي لازم براي حضور آنها در ترکمنستان صادر نشده است.

او با تأکيد بر اينکه بايد بحث سرمايه‌گذاري مشترک در پروژه‌هاي مختلف را جدي بگيريم، افزود: با اين اقدامات يقيناً علاقه‌مندي شرکت‌هاي ايراني براي حضور در نمايشگاه‌هاي ترکمنستان نيز دوچندان خواهد شد.

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران