اخبار
 1398/05/26  تاریخ خبر
ایران به دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت کالا بین شرق و غرب است
>وزير راه و شهرسازي توافق ها و تفاهم هاي حمل‌ونقلي در حوزه‌هاي ريلي، جاده‌اي، دريايي، هوايي و فرامُدي را تشريح کرد و گفت: با توجه به حجم 30 ميليون تني جابه جايي بار بين خاور دور، هندوستان، روسيه و اروپا و قابليت افزايش ظرفيت جابه جايي بار در اين مسير تا 100 ميليون تن، در تلاش هستيم سهم ايران در جريان جابه جايي بار بين شرق به غرب  را به ويژه از طريق حمل‌ونقل ترکيبي ريلي-دريايي افزايش دهيم.

محمد اسلامي به تشريح سه محور اصلي «نشست مشترک پنج کشور ساحلي درياي خزر» پرداخت و در اين باره اظهار داشت: در محور اول وزراي حمل‌ونقل در محور دوم وزراي اقتصاد و در محور سوم اتاق‌هاي بازرگاني به بحث و تبادل نظر پرداختند که نقطه مشترک ميان تمام کشورهاي شرکت کننده قرار داشتن «گسترش تبادلات تجاري و همکاري‌هاي اقتصادي با اتخاذ تصميمات شتاب‌دهنده» در دستور کار آنها بود.

وي افزود: در اين اجلاس به غير از پنج کشور حاشيه درياي خزر، کشورهاي ديگري همچون ازبکستان و بلغارستان در سطح نخست وزير حضور داشتند.

اسلامي با اشاره به جزئيات اجلاس وزراي حمل ونقل پنج کشور ساحلي درياي خزر گفت: يکي از مباحث مهم اين اجلاس، هماهنگ سازي و يکپارچه سازي رويه‌ها براي گسترش ظرفيت کريدور‌هاي حمل‌‌ونقلي بود که بر روي کليات آن، مذاکرات و کار کارشناسي در گذشته صورت گرفته بود. لذا اتفاق نظر در خصوص توسعه خطوط ريلي، جاده‌اي، دريايي و هوايي ميان پنج کشور حاضر در اين اجلاس پيشرفت خوبي محسوب مي‌شود.

ايران و ترکمنستان براي رفع مشکلات حمل‌ونقل بار همکاري مي‌کنند

وزير راه و شهرسازي به مذاکرات صورت‌ گرفته با مسئولان کشور ترکمنستان در حاشيه برگزاري اجلاس مذکور اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش حجم جابه جايي بار ميان دو کشور طي چند سال گذشته، در مذاکرات دو جانبه هماهنگي‌هايي براي شناسايي و رفع موانع، همچنين اتخاذ تصميمات لازم براي سرعت بخشيدن و روان‌سازي فرايند جابه جايي کالا ميان دو کشور از طريق حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي انجام گرفت. در همين راستا هيئتي متشکل از مسئولان و کارشناسان بخش حمل‌ونقل ترکمنستان براي پيگيري تصميمات و مذاکره با همتايان ايراني خود در آينده نزديک به تهران سفر مي‌کنند.

 وي افزود: علاوه بر مذاکره در خصوص بازگشايي پل جديد سرخس، صحبت‌هايي در زمينه‌ انرژي، گمرک  و ... نيز صورت گرفت که مقرر شد، ابتدا در کميته‌هاي تخصصي کميسيون مشترک ايران و ترکمنستان مورد بررسي قرار گيرد و سر انجام در کميسيون مشترک دو کشور که به ميزباني عشق آباد در آبان‌ماه برگزار مي‌شود، تصميم نهايي اتخاذ گردد.

اسلامي ابراز اميدواري کرد که اين کميسيون به نقطه عطفي براي گسترش مبادلات تجاري و فني بين دو کشور تبديل و سرانجام منجر به امضا تفاهم‌نامه شود.

ارائه برنامه گردشگري دريايي ايران و پيشنهاد تشکيل شرکت‌هاي کشتيراني مشترک

وزير راه و شهرسازي مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل دريايي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: مقرر شد کشتي‌هاي مسافري گردشگري و تفريحي بين بنادر درياي خزر راه اندازي شوند که ما نيز با پيش‌بيني اين اتفقاق، برنامه‌ از قبل تهيه شده خد را ارائه کرديم. همچنين طرف روسيه آمادگي خود را براي راه ‌اندازي اولين کشتي بزرگ گردشگري خود به نام «پتر کبير» در آب‌هاي درياي خزر اعلام کرد.

اسلامي در ادامه بيان داشت: همچنين براي افزايش ظرفيت حمل دريايي پيشنهاد تشکيل شرکت‌ مشترک کشتيراني ارائه کرديم و روسيه افزايش ظرفيت عبور کشتي از رودخانه ولگا که جزو درخواست‌هاي ديرينه ايران بوده است را به عنوان يکي از راهکارهاي و برنامه‌هاي جدي خوداعلام کرد.

وي با بيان اينکه «درياي خزر به خاطر عدم حضور و دخالت کشور خارجي، يک درياي نمونه است» اظهار داشت: ظرفيت جمعيتي و بنادر پيرامون درياي خزر، کمک مي کند که صنعت کشتيراني سهم بزرگي در توسعه و شکوفايي اقتصادي پنج کشور ايفا کند.به همين خاطر با نگاهي به عزم جدي کشورهاي حاشيه درياي خزر براي توسعه کشتيراني، توسعه بنادر اکتائو، ترکمن‌باشي ،‌باکو،‌امير آباد و کاسپين( انزلي) در ميابيم که هر پنج کشور بسيار قوي دنبال توسعه و تقويت حمل‌ونقل دريايي هستند.

از سرگيري و افزايش پروازهاي کشور‌هاي حوزه درياي خزر به مقصد ايران

وزير راه و شهرسازي همچنين مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل هوايي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: مهم ترين نکته‌اي که در بخش حمل‌ونقل هوايي از سوي ايران در اين اجلاس مورد تاکيد قرار گرفت، برقراري و از سرگيري پروازهايي بود که طي چند سال گذشته متوقف يا کاهش يافته بود. در مقابل پيشنهاداتي مبني بر لغو ويزاي تجار براي سفر هوايي و ايجاد شبکه پروازي جديد ميان پنج کشور پيرامون درياي خزر در سطح  وزراي حمل‌ونقل پنج کشور مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و انتظار مي‌رود در کميته‌ تخصصي حمل‌ونقل هوايي بين کشورها به سر انجام رسد.     

اسلامي با اشاره به درخواست برخي کشورهاي حوزه درياي خزر براي برقراري پرواز مستقيم و برنامه‌اي به ايران بيان داشت: سازمان هواپيمايي کشوري نسبت به درخواست تاجيکستان در اين مورد اقدام کرده است و پيگيري درخواست ترکمنستان و قزاقستان در دستور کار قرار دارد تا پروازها از سر گرفته شود.

ايران به دنبال ايجاد شبکه پروازي برنامه‌ريزي شده با همسايگان حوزه خزر است

وي تصريح کرد: ما به دنبال ايجاد شبکه پروازي برنامه‌ريزي شده، جدا از پروازهاي فصلي که آژانس‌هاي مسافرتي تقاضا مي کنند هستيم.

وزير راه و شهرسازي از برنامه‌هاي کلان اين وزارتخانه براي استفاده از تمام ظرفيت‌هاي حمل‌‌و‌نقلي کشور در جهت حمل‌‌ونقل ترکيبي و چند وجهي خبر داد و گفت: با دستيابي به تفاهمات و توافق‌هاي مهمي که در هر دو اجلاس ترکمن‌باشي  و سوچي منعقد شد، از طريق حمل‌ونقل ترکيبي ريلي-دريايي سهم ايران از صادرات و ترانزيت کالا در درياي خزر و کشورهاي پيرامون آن افزايش مي‌يابد.

 راه‌آهن رشت-استارا حلقه تکميل کننده کريدورهاي شمال-جنوب و خليج فارس-درياي سياه

اين عضو کابينه دولت دوازدهم در ادامه به اجلاس سه جانبه وزراي حمل‌ونقل ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان که در سوچي روسيه برگزار شد، پرداخت و در اين خصوص بيان داشت: محور اصلي اين اجلاس، کريدور‌هاي حمل‌ونقلي به ويژه کريدور‌هاي شمال-جنوب و خليج فارس-درياي سياه بود. از آنجايي که شاخه شرقي کريدور شمال-جنوب از ترکمنستان و شاخه غربي از آستارا عبور مي‌کند، بر همين اساس تکميل راه‌‌آهن رشت-آستارا در داخل ايران مورد انتظار طرف روس و آذري در اين اجلاس بود تا بتوانند از اين طريق به آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان دسترسي پيدا کنند.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: البته احداث اين قطعه به طور جدي از سوي ايران در حال پيگيري ‌است و وزارت راه و شهرسازي نيز ضمن ارائه برنامه عملياتي خود کارگاه عمراني پروژه را تجهيز کرده‌ است.

برخورداري ايران، روسيه و آذربايجان از نظام حمل‌ونقل يکپارچه تا پايان 2020

اسلامي در ادامه با اشاره مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌‌ونقل جاده‌اي بيان داشت: با هدف دستيابي به وحدت رويه ميان سه کشور ايران، آذربايجان و روسيه، برقراري سيستم صدور بارنامه الکترونيک و عدم فک پلمپ بارهاي عبوري ميان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنين پيش‌نويس يکسان‌سازي مابه‌التفاوت قيمت سوخت و نرخ عوارض عبوري در اين اجلاس مرور و مقرر شد، سند سه جانبه بعد از امضا معاونان حمل‌ونقل به امضا وزراي سه کشور برسد تا در پايان 2020 شاهد برخورداري سه کشوراز نظام حمل‌ونقل يکپارچه و هماهنگ باشيم.

 وي با اشاره به حجم30 ميليون تني جابه جايي بار بين خاور دور، هندوستان، روسيه و اروپا بيان کرد: ظرفيت جابه جايي بار در اين مسير  تا 100 ميليون تن قابل افزايش است. لذا در تلاش هستيم تا بتوانيم طي سال‌هاي آينده فرصت از دست رفته در سال‌هاي گذشته را جبران کرده و سهم ايران را در جريان جابه جايي بار بين شرق به غرب افزايش دهيم.

گفتني است، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران براي شرکت و سخنراني در «نشست مشترک وزراي حمل‌و‌نقل پنج کشور ساحلي درياي خزر با هدف توسعه همکاري‌ها» بيستم مردادماه به ترکمنستان سفر کرد

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي