اخبار
 1398/05/27  تاریخ خبر
توسعه مراودات منطقه آزاد انزلی و لوتوس روسیه
مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي لوتوس روسيه در بازديداز زير ساخت هاي بندري منطقه آزاد انزلي نسبت به  توسعه مراودات ابراز تمايل کرد.;سرگئي ميلوشکين در نشستي مشترک با رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي پيرامون افزايش ترانزيت کالا در مسير کريدور شمال جنوب تبادل نظر کردند.

وي در اين نشست بندر کاسپين را يک ظرفيت مناسب جهت انجام فعاليت هاي تجاري عنوان و بيان کرد: پس از دو سال مجدد از بندر کاسپين بازديد داشتم و در حال حاضر يک بندر مدرن با شرايط ويژه را در اين منطقه ديدم که از تکنولوژي هاي روز برخوردار بوده و پاسخگوي تمامي نياز هاي تجار و بازرگانان است.

وي در ادامه بندر کاسپين را به عنوان الگويي مناسب براي بنادر در دست ساخت آستراخان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ايران بندر کاسپين منطقه آزاد انزلي و بندر چابهار همچون ستاره در حوزه تجارت مي درخشند و در نظر داريم به عنوان نزديک ترين بندر کشور روسيه به بندر کاسپين با توسعه زير ساخت هاي بندري در آستراخان ستاره سوم حوزه تجارت باشيم.

مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي آستراخان با تشريح اهميت رونق فعاليت از طريق کريدور شمال–جنوب، افزود: ترانزيت کالاهاي کشور روسيه از طريق بندرکاسپين به کشور هندوستان از مهم ترين برنامه هاي ما بوده و تلاش مي کنيم تا اين مسير به عنوان کوتاه ترين و کم هزينه ترين مسير به تجار معرفي و هرچه سريع تر شاهد انتقال کالا از اين مسير باشيم.

تير ماه امسال مديران عامل منطقه آزاد اقتصادي لوتوس، سازمان منطقه آزاد انزلي و سازمان منطقه آزاد چابهار در سفر به کشور هندوستان با مديران بخش خصوصي و دولتي حوزه تجارت و حمل و نقل اين کشور در خصوص سازوکارهاي عملياتي سازي کريدور شمال- جنوب به بحث و تبادل نظر پرداختند و بازديد سرگئي ميلوشکين از منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد انزلي را بايد در راستاي اجرايي شدن توافقات صورت گرفته ميان طرفين عنوان کرد.

منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است . کشورهاي حاشيه درياي خزر، ترکيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.

قرار گرفتن در مسير کريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با کشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف کشورهاي CIS، نزديکي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.

مزاياي قانوني همچون امکان ثبت، مالکيت و مشارکت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امکان فعاليت بانکها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه کليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالين اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس کالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه کالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني کشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا