اخبار
 1398/06/11  تاریخ خبر
ديدار معاون وزير راه و شهرسازي با معاونان وزراي صنعت ‌و تجارت و ترانسپورت افغانستان

معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در دو ديدار جداگانه با مقدسه يوريش، معاون وزير صنعت و تجارت، يما ياري وزير ترانسپورت افغانستان و معاونان آن وزارت و رييس بخش حمل ‌و نقل جاده‌اي، بر ضرورت حذف برخي كنترل هاي اضافي در داخل قلمرو گمركي افغانستان كه از موانع توسعه روابط ميان دو كشور است، تاكيد كرد.
عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رييس اين سازمان كه در راس هياتي متشكل از مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي اين سازمان، رييس اداره ترانزيت استان خراسان رضوي و نمايندگان انجمن هاي صنفي شركت هاي حمل ‌و نقل بين‌المللي ايران و خراسان رضوي براي شركت در اجلاس كميته مشترك همكاري هاي حمل‌ و نقل بين‌المللي جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان در تاريخ 10 و 11 شهريور ماه در كابل حضور دارند، با اشاره به پيشينه، تاريخ و زبان يكسان دو كشور، از نظم مكاتبات طرف افغان و توجه به حجم عمده صادرات و واردات دو كشور كه از طريق جاده انجام مي شود، تشكر كرد.
وي افزود: 
در سال گذشته، صادرات غير نفتي ايران نزديك به سه ميليارد دلار با وزن 5/5 ميليون تن بوده است كه تقريبا" معادل تردد روزانه 800 كاميون حامل محموله است و در مقابل، از افغانستان10 هزار تن كالا با ارزش 11 ميليون دلار به ايران وارد شده است.
حسن‌نيا همچنين با اشاره به پيشينه مساعدت هاي فني و اقتصادي ايران در بازسازي افغانستان، نمونه برنامه عمل پيشنهادي سازمان را به طرف افغان ارايه كرد. 
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين تاكيد كرد كه با هدايت مناسب فعاليت هاي تجاري و صنعتي، نبايد دو كشور اجازه دهند كه ‌عرصه تجارت و به تبع آن، حمل ‌و نقل دوجانبه را به تجار و ناوگان ديگر كشورها واگذار كنند و لازم است هر چه سريع تر، جايگاه خود را در تجارت دوجانبه احيا كنند كه اين امر مستلزم درك متقابل بيشتر، صبوري متقابل بيشتر و نگاه جدي‌تر به چشم‌انداز روابط دوجانبه اقتصادي و به ‌ويژه حمل‌ و نقلي است.
حسن‌نيا با اشاره به آمادگي همكاري سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي براي دستيابي افغانستان به هدف گذاري از يك ميليارد دلار فعلي به سالانه هشت ميليارد دلار صادرات تا سال 2024 افزود: 
با توجه به تسهيلات فراهم شده در قانون جذب سرمايه گذاري خارجي، تجار افغان امكان دارا بودن سهام و عضويت هيات مديره شركت هاي حمل و نقل بين المللي ايراني را پيدا كرده‌اند و طي سال هاي اخير چند مورد انجام شده كه با استقبال و پشتيباني طرف هاي ايراني مواجه بوده است‌.
وي افزود: 
برخي مشكلات توقف ناوگان حامل سوخت به دليل عدم تطبيق استانداردها در مرز ميلك از سوي طرف افغان كه موجب توقف هاي طولاني در گمركات مرزي مي شود، مشكلات متعددي را ايجاد كرده كه ضرورت دارد نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام جدي انجام شود.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي همچنين به مساعدت جدي به طرف افغان براي احياي نقش تاريخي خود در جاده ابريشم و احياي جايگاه آن به‌عنوان پيوند دهنده دو بلوك قوي اقتصادي آسياي مركزي به آسياي جنوبي براي همکاري هاي منطقه‌اي، انرژي، تسهيل تجارت از طريق ارتقاي مناسبات حمل ‌و نقلي اشاره كرد و با توجه به همسايگي با كشور چين، بر تحقق جايگاه آن كشور در پروژه OBOR از رهگذر آن، تسهيل توسعه صنعتي و تسهيل تجارتي براي افغانستان تاكيد كرد.
معاون وزير راه و شهر سازي ضمن ابراز خرسندي از عضويت افغانستان در سازمان تجارت جهاني اظهار اميدواري كرد كه تجارت بازرگانان ايراني با همتايان افغان روز به روز بيشتر تسهيل و هماهنگ سازي شود.
حسن نيا با تاكيد بر ضرورت پذيرش مستندات حمل براي محمولات خوراكي و كشاورزي توسط مراجع ذيصلاح هر دو كشورگفت: تعدد رويه ها و عدم تعريف شفاف آن قابل توجه است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ضرورت ارتقاي همكاري هاي دو جانبه دو كشور را يادآور شد و افزود: 
كمك مي كنيم كه افغانستان نقش خود را در جاده ابريشم احيا و ارتقا دهد تا جايگاه خود را به عنوان پيوند دهنده دو بلوك قوي اقتصادي آسياي مركزي به جنوبي براي همكاري هاي منطقه اي، انرژي، تسهيل تجارت از طريق ارتقاي مناسبات حمل و نقلي، بيش از پيش احيا كند.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي