اخبار
 1398/06/11  تاریخ خبر
نشست هم اندیشی انجمن ایران با مسئولان گمرک برگزار شد


برگزاري نشست هم انديشي انجمن ايران با مسئولان گمرک جمهوري اسلامي ايران در خصوص مسيرهاي پيشنهادي ارسال کالا به مقصد کشورهاي اروپايي، به منظور کاهش حمل مواد مخدر روزگذشته در محل انجمن برگزار شد.  
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران در اين نشست رئيس هيئت مديره ، چند تن از اعضاي هيئت مديره ، دبير انجمن ، معاونان ترانزيت ومرکز جرائم سازمان يافته گمرک جمهوري اسلامي ايران  و تعدادي از مديران و فعالان شرکتهاي حمل ونقل بين المللي حضور داشتند.
نعمت الله موموندي معاون مرکز جرائم سازمان يافته گمرک جمهوري اسلامي ايران درخصوص افزايش حمل محموله در جوف کالاي صادراتي حاوي مواد مخدر اظهار داشت:اخيرا تعداد محموله هايي که از ايران گذر ميکنند و در کشورهاي همسايه از آنها مواد مخدر کشف مي‌شود بسيار زياد شده است . يکي ديگر از مواردي که اخيرا با آن مواجه هستيم تغيير مسيرهاي کاميونها است به عنوان مثال بارگيري از اروميه براي کشورهاي اروپايي انجام شده و قاعدتا اين محموله  بايد از مرزبارزگان عبور کند اما از مرز بيله سوار يا بندرعباس عبور مي کند.  
وي در ادامه عنوان کرد: ما در رابطه با اين مورد پيشنهادمان اين بود که در سيستم جامع گمرکي محدوديت ايجاد کنيم به اين صورت که در سيستم  براي کاميونهاي مقصد اروپا فقط اجازه عبور ازمرز بازرگان ايجاد شود و گمرک کنترل خود را در آن مرز متمرکز کند. گمرک  از اداره کل صادرات و اداره کل ترانزيت خواست که در رابطه با اين پيشنهاد نظرات تخصصي خودشان را مطرح کنند  و نظرات بخش خصوصي هم در اين رابطه دريافت شود.که آيا اينکار منطقي هست يا خير . اما پس از بررسي ها مشخص شد که اين روش ممکن است به بخش حمل ونقل بين المللي کشور آسيب بزند به همين دليل منتفي شد.
معاون مرکز جرائم سازمان يافته در خصوص تجهيزات گمرکات گفت: هدف ما اين است محموله هايي که داراي مواد مخدر جاسازي شده استکمتر از کشور عبور کند. ما در گمرک بازرگان به  2 دستگاه ايکس ري کاميوني ،يک پالتي بزرگ ،8 سگ موادياب، يک دستگاه فايبر اسکوپ مجهز هستيم اما با اين حال با نقاط ضعف مديريتي وساختاري هم مواجه هستيم .
در ادامه نشست جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران اظهار داشت:  اصولا مسير حمل ونقل محموله را شرکت حمل ونقل از لحاظ کوتاه بودن و ارزان بودن مسير تعيين مي‌کند وصاحب کالا در تعيين اين موارد صاحب نظر نيست. پيشنهادي که در مورد تغيير مرزها مطرح شده است منتج به نتيجه نخواهد شد، چون ممکن است به عنوان مثال شرکتي در ترکيه مشکل ماده 38 کنوانسيون تير را داشته باشد و براي ارسال محموله  مسير آستارا را به شمال اروپا انتخاب کند . مامتاسفانه با محدوديت ورودي و خروجي مرزها مواجه هستيم و ورودي و خروجي محدودي باکشورهاي همجوار مثل عراق داريم . ما فقط مرز بازرگان و مرزهاي شمالي را داريم که   براي رفتن به  اروپاي شمالي مناسب‌ترين گزينه از لحاظ ارزانبودن و نزديک بودن هستند .
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران در انتقاد به روش گمرک در پلمپ محموله ها بيان کرد:  گمرک وقتي ارزياب براي پلمپ محموله ميفرست بايد محموله را در همان مبدا کنترل کند امامحموله از مرز بازرگان رد مي‌شود و در مرز گوربلاغ، بلغارستان يا کاپي‌کو به دليل قاچاق مواد مخدر متوقف مي‌شود ما نبايداجازه دهيم که سرمايه هاي ملي‌مان در جاي ديگري متوقف شود.
وي در ادامه اظهار داشت: در مرز بازرگان يک مديريت واحد وجود ندارد همه در آنجا محموله را کنترل مي‌کنند  و اين عدم وجود مديريت واحد موجب  بروز مشکلات زيادي براي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي مي‌شود. ما معتقديم که در مرز بازرگان نبايد توقفي صورت پذيرد چون مرز بازرگان محل عبور است . ما بايد به دنبال راهکارهايي باشيم که  قابليت اجرايي داشته باشد . ايستايي هايي که درمرز ها به وجود مي آيد موجب بروز مشکلات عديده اي مي‌شود ما بايد مرز بازرگان رااز نظر رسيدگي و بازرسي ها خلوت کنيم و بتوانيم از طريق يک مرز کنترل دقيق داشته باشيم .
معاون مرکز جرائم سازمان يافته گمرک ج.ا.ا در رابطه با پروندهاي مربوط به کشفيات گفت : پيشنهاد ما اين است که پرونده هاي مربوط کشفيات را در اختيار کارشناسان  انجمن قرار دهيم تا از جنبه هاي مختلف آسيب شناسي شود .  
در ادامه نشست ميرفتحعلي سيدزنوزي عضو هيئت مديره انجمن عنوان کرد: پيشنهاد ما اين است که گمرک ايران با گمرکات کشورهاي همجوار قراردادي تنظيم کند  تا با همکاري يکديگر  بازرسي هاي مشترک داشته باشند به اين صورت که يک هفته کنترل با گمرک کشور ما  باشد يک هفته کنترل با گمرک کشور همجوار.  مزيت اين روش اين است که اگر موردي کشف شد چه از ايران چه از کشور همجوار به کشورش بازگردانده مي‌شود و از ميزان هزينه هاي گزاف براي رفع مشکل کاسته مي شود. همچنين  تقسيم کنترلها يکي ديگر از موارد گمرکات است کهما با آن مواجه هستيم  اگر ما تجهيزات لازمرا براي کنترل محموله ها نداريم حداقل با همکاري کشورهاي همجوار از تجهيزات آنان بهره ببريم .
در پايان نشست جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران اظهار داشت : تا مديريت واحدي وجود نداشته باشد اين مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود اما با اين حال ما آمادگي خودمان را براي هرگونه همکاري و تبادل اطلاعات در جهت کمک و ارتقاي به حمل ونقل بين المللي کشور اعلام مي کنيم .