اخبار
 1398/06/16  تاریخ خبر
برای ارتقای موقعیت اقتصادی ایران باید بر روی حمل‌ونقل تمرکز کرد
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي گفت: بخش حمل‌ونقل کشور در توليد ناخالص ملي بيش از 8.5 درصد و در بخش اشتغال دو ميليون نفر به صورت مستقيم و 4.5 ميليون نفر را به طور غير مستقيم رقم زده است.

 سومين نشست هم انديشي و گفت وگو با تشکل‌هاي حرفه‌اي حمل‌ونقل بعد از ظهر روز 11 شهريورماه 1398 با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي و مهدي مير اشرفي رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

در ابتداي اين نشست شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: سهم حمل‌ونقل کشور در توليد ناخالص ملي بيش از 8.5 درصد و شرايط اشتغال دو ميليون نفر به صورت مستقيم و 4.5 ميليون نفر به طور غير مستقيم را رقم زده است.

آدم نژاد در ادامه به تشريح سه مشکل بزرگ حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: در اولين مساله به دليل اينکه ورود به اقتصاد حمل‌و‌نقل در جهت تنظيم عرضه و تقاضا و در مسير تنظيم بازار نبوده است، رابطه اقتصادي در نظام حمل‌ونقل به طور دائم با ريسک سرمايه گذاران مواجه مي‌شود. 

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي دومين مشکل را وجود بروکراسي شديد براي فعاليت تخصصي و حرفه‌اي در حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد و يادآور شد: بايد دو اصل توانمندي (مهارت) و سرمايه براي ورود به عرصه حمل‌ونقل پذيرفته شود. 

به گفته وي سومين مشکل پيش روي حمل‌ونقل، موازي کاري دستگاه‌هاي ذي ربط است که باعث عدم گسترش اين صنعت در بخش خصوصي مي‌شود. 

آدم نژاد تصريح کرد: تکامل تدريجي حمل‌ونقل نياز به خلاقيت، توسعه فيزيکي و نرم افزاري دارد و اين جلسه با هدف شناسايي گلوگاه‌هاي موجود و هم فکري براي رفع آ‌نها برگزار شده است.

 در ادامه اين نشست رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران گزارشي از اقدامات انجام شده ارائه کرد و گفت: در حالي سال گذشته درآمد 43 ميليارد دلار از صادرات غير نفتي و 42 ميليارد دلار از واردات در سال گذشته  براي کشور حاصل شد که درآمد امارات متحده عربي از صادرات و ري اکسپرت حدود 320 ميليارد دلار بوده است. 

مهدي مير اشرفي با اشاره به مطالعات انجام شده از سوي مراکز علمي بين‌المللي مبني بر انتقال مرکز ثقل ثروت از سيليکن ولي و وال‌استريت به مرزهاي هند و چين اظهار داشت: در نتيجه اين مطالعات آمده است که کشورهاي نزديک به هند و چين مي‌توانند با انتقال کالاهاي ساخته شده توسط آن‌ها يا تامين مواد مورد نياز اين دو کشور از منافع مالي بالايي بهره مند شوند. 

وي تاکيد کرد: بنابر اين با توجه به مطالعات و پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، براي ارتقا موقعيت اقتصادي کشور، فقط بايد بر حمل‌ونقل تمرکز و به آن توجه ويژه شود.

رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران با اشاره به حضور 30 دستگاه دولتي و حاکميتي در عرصه تجارت کشور گفت: هر يک از اين دستگاه قوانين و مقررات خاص خود را دارند که امکان مقايرت با قوانين دستگاه ديگر نيز وجود دارد. 

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با اتکا به نيروهاي ارزشمند دانشگاهي سامانه پنجره واحد فرامرزي ايجاد و راه‌اندازي شد و طبق گزارش بانک جهاني درسال گذشته رتبه ايران بيش از 39 پله و در تجارت فرامرزي 35 پله ارتقا يافت. همچنين در سه روز گذشته از سه سامانه «خدمات گمرکي موبايلي»، «پيام رسان به فعالان عرصه تجارت» و «پلمپ الکترونيک» براي تسهيل خدمات گمرکي رونمايي شد.

سر انجام پس از بيان مشکلات از سوي نمايندگان تشکل‌هاي حرفه‌اي حمل‌ونقل در زمينه گمرکي، مقرر شد، هر يک از تشکل‌ها نظرات و پيشنهادات خود را به صورت مکتوب تا روز چهارشنبه 13 شهريورماه به معاونت حمل‌ونقل ارسال کنند تا پس از جمع ‌بندي و ارسال براي رويت رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي و پاسخ‌گويي قرار گيرد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي