اخبار
 1398/06/21  تاریخ خبر
کاهش تردد کامیون‌های ترانزیت در مرز سرخس بدون هماهنگی با ایران
مدير پايانه مرزي سرخس گفت: کشور ترکمنستان بدون اطلاع قبلي و با اتخاذ سياست‌هاي غير مسئولانه ورود و خروج کاميون‌هاي ترانزيت از طريق مرز سرخس را کاهش داده است.مجتبي سرگلزايي اظهار کرد: طبق توافق‌هاي انجام شده بين ايران و کشور ترکمنستان تا مرداد ماه سال قبل حجم تردد کاميون روزانه به 230 دستگاه در روز رسيد که کشور مقابل بدون هيچ هماهنگي اين ميزان تردد را به 30 دستگاه در روز کاهش داد و اين اقدام در حالي رخ داده که پايانه سرخس بارها اعلام کرده توانايي پذيرش بيشتري را دارد.

وي با اعلام اينکه اقدام ترکمنستان در اين خصوص مانع از تردد اتباع تاجيک از اين پايانه شد، افزود: ترکمن‌ها در اقدامي ديگر از ورود و خروج کاميون‌هاي تاجيکي که از طريق کشورشان تردد داشتند، ممانعت کردند به نحوي که روزانه تنها 10 دستگاه کاميون از اين مرز خارج مي‌شد و کاميون‌هاي ترانزيتي که مقصد آن‌ها تاجيکستان بود بايد از طريق مرز دوغارون در تايباد و يا درياي خزر عبور مي‌کردند.

سرگلزايي با اشاره به مضرات ديگر اين اقدام کشور ترکمنستان مطرح کرد: از مردادماه سال 97 که کاهش تردد کاميون اعمال شد، اتباع ترکمن نيز به تدريج از اين نقطه مرزي حق ورود به ايران را نداشتند و تنها مي‌توانند از مرز باجگيران وارد ايران و از سرخس خارج شوند که اين امر باعث شد، ورود مسافر چمداني ترکمن به صفر برسد.

او ادامه داد: اين اقدام در حالي انجام شد که طي سال‌هاي گذشته مرز سرخس يکي از مبادي تردد همه روزه اتباع ترکمنستان بود و فعاليت تجارت چمداني نقش موثري در اشتغال و رونق کسب و کار داشت.

مدير پايانه مرزي سرخس عنوان کرد: البته ساير اتباع خارجي کشورهاي آسياي ميانه شامل رانندگان، توريست‌ها و... همچنان از اين پايانه مرزي تردد مي‌کنند و اکنون ماهانه 280 نفر از مليت‌هاي مختلف وارد کشور و 250 نفر خارج مي‌شوند.

وي، رتبه صادرات از طريق اين پايانه در استان را سوم اعلام کرد و گفت: با وجود محدوديت‌هاي پيش آمده اقلامي شامل لوازم خانگي، فرش ماشيني، محصولات پلاستيکي، آهن، ميل گرد، شير آلات ساختماني، سيمان، محصولات لبني از اين طريق صادر مي‌شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا