اخبار
 1398/06/23  تاریخ خبر
عبور-ورود موقت کالا با کارنه آ.ت.آ ممکن شد
سند بين المللي گمرکي براي عبور-ورود موقت کالا، نقل و انتقال کالا در مرزهاي کشورها را به طور آزادانه امکان پذير مي کند و ورود موقت آنها را در قلمرو گمرکات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي مربوطه مجاز مي کند.سند بين المللي گمرکي براي عبور-ورود موقت کالا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي و ارائه تضمينات موقت در سمينار کنوانسيون آ.ت.آ که به همت امور کارنه تير و حمل و نقل بين المللي اتاق تبريز برگزار شد، مورد بررسي قرار گرفت.اين سمينار در قالب کارگاه براي تجار، صادرکنندگان و اعضاي اتاق بازرگاني برگزار شد و در خصوص کارنه آ.ت.آ. که سيستم ورود موقت بين المللي کالا مي باشد، توضيحات لازم داده شد.اين سيستم نقل و انتقال کالا در مرزهاي کشورها را به طور آزادانه امکان پذير مي کند و ورود موقت آنها را در قلمرو گمرکات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکي مربوطه مجاز مي دارد و اگر شخصي يا شرکتي بخواهد کالايي را به صورت ورود موقت جهت ايجاد نمايشگاه يا شرکت در نمايشگاه يا نمونه هايي را براي ارائه به مشتريان وارد کند به موجب اين مدرک نيازي به انجام تشريفات گمرکي مربوط به ورود موقت نخواهد داشت.بر اساس مقررات کارنه آ.ت.آ. صاحبان صنايع و بازرگانان که مايل به صدور موقت کالا براي شرکت در نمايشگاه و يا مسابقات هستند مي توانند با مراجعه به اتاق بازرگاني  وارائه مدارک و اسناد کالا تقاضاي صدور دفترچه کارنه‌آ.ت.آ. نمايند.
کشورهاي عضو اين رويه ايران، پاکستان ، ترکيه ، آلمان ، انگلستان ، ايتاليا ، اسپانيا ، دانمارک ، بلژيک ، استراليا ، اتريش ، سوئد ، سوئيس ، هلند ، پرتقال ، فرانسه ، فنلاند ، نروژ ، لبنان و ... هستند که  بدين طريق تسهيلات فراواني را در امر ورود موقت کالاها در کشورهاي متعاهد فراهم آورد.
اين گزارش حاکي است، ابوالفتح ابراهيمي ، نائب رئيس اتاق بازرگاني تبريز در اين سمينار به خدمات ارزشمند نهفته در اين سند اشاره کرد و گفت: به واسطه کنوانسيون آ.ت.آ اجناس تاجران بدون تشريفات خاص گمرکي و اخذ هزينه هاي گزاف صادر مي شود.
وي افزود: تبريز از لحاظ حمل و نقل و مبادلات شايد از تهران جلوتر باشد اما اين کنوانسيون بعد از تهران به تبريز آمده است ولي آنچه که حائذ اهميت است، سرآغاز اين پروسه در تبريز بدور از هرگونه تشريفات و کاملا حرفه اي است .اين گزارش مي افزايد،کاظم تيمورزاده معاون حمل و نقل اداره كل راهداري وحمل ونقل جاده اي آذربايجان شرقي با بيان اينکه تبريز در مرکز اتصال کريدورهاي بين المللي قرار دارد، اظهار داشت: با کليد خوردن اين کنوانسيون در استان زمينه تاسيس و تشکيل نمايشگاه با محوريت کشورهاي منطقه اي فراهم خواهد شد.وي ادامه داد: کنوانسيون آ.ت.آ مي تواند سهم استان در عرصه ترانزيت و لوجستيک ارتقا دهد و به احداث زيرساخت هاي حمل و نقلي از جمله راه آهن براي ارتباط با اروپا و قفقاز کمک کند.وي ضمن اشاره به ويژگي هاي اخد کارنه آ.ت.آ ، اضافه کرد: به واسطه اين کارنه ، در هنگام ورودکالا، نيازي به ارائه تمهيدات گمرکي در قبال حقوق و عوامل گمرکي کالاي وارد شده است، وجود ندارد و پروسه عمليات گمرکي بسيار ساده است. هم‌چنين کالاهايي که با ضمانتکارنه آ.ت.آ به صورت موقت وارد مي‌شود، حداکثر ظرف يک‌سال مي‌بايست از کشور مقصدبه کشور مبدا مرجوع گردد.

منبع: پايگاه خبري نصر نيوز