اخبار
 1398/07/02  تاریخ خبر
ترکیه با ورود بار ترانزیتی چین از طریق ایران موافقت کرد
معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در کميته حمل‌ونقل بيست و هفتمين اجلاس همکاري‌هاي اقتصادي ايران-ترکيه طرف ترک پيشنهاد احداث مسير ريلي جايگزين بين دو کشور را در اين اجلاس مطرح کرد، گفت: در اين رابطه انجام بازديد ميداني در ايران و ترکيه ظرف مدت دو ماه آينده مورد موافقت قرار گرفت.

شهرام آدم نژاد با اشاره به دستاورد‌هاي بيست و هفتمين اجلاس همکاري‌هاي اقتصادي ايران-ترکيه در بخش حمل‌ونقل اظهار داشت: با آغاز فعاليت کميته حمل‌ونقل ايران و ترکيه توسط اينجانب و معاون وزير حمل‌و‌نقل و زيرساخت ترکيه، مذاکرات کارشناسي به سرپرستي مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌ها برگزار شد. همچنين در حاشيه اين اجلاس نيز مذاکراتي با معاون وزير حمل‌و‌نقل ترکيه پيرامون برخي ابتکارات در چارچوب اقدامات مشترک انجام گرفت.

 وي در خصوص توافقات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي بيان داشت: ابتدا طرفين نسبت به نتايج کميته مشترک حمل‌و‌نقل بين‌المللي جاده‌اي که در تير ماه 1398 در ازمير ترکيه برگزار شد رضايت خود را اعلام کردند. سپس به منظور اجراي ماده 7 موافقتنامه حمل‌و‌نقل جاده‌اي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ترکيه،‌ دو طرف موافقت کردند ‌نشست کميته مشترک همکاري‌هاي حمل‌و‌نقل جاده‌اي دو کشور را در سه ماهه دوم سال 2020 ميلادي در تهران برگزار کنند.

تاکيد بر افزايش سهم ريل در چشم‌انداز حمل‌ونقل يک ميليون تن بار در سال ميان ايران و ترکيه

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي در ادامه به مذاکرات و توافقات حوزه حمل‌و‌نقل ريلي اشاره کرد و گفت: در اين بخش دو طرف تمايل خود را براي تلاش در جهت ادامه و تعميق همکاري‌ها در زمينه افزايش و توسعه سهم حمل‌و‌نقل بار به وسيله ريل بين دو کشور اعلام کردند تا حمل‌و‌نقل ميان ترکيه و کشورهاي آسياي مرکزي از طريق مسيرهاي ترانزيت ريلي ايران تسهيل شده و اين مسيرها احيا شوند.

آدم‌نژاد افزود: دو طرف موافقت خود را نسبت به پيگيري هدف دستيابي به جابه‌جايي يک ميليون تن بار در سال بين دو کشور اعلام کردند.

وي با بيان اينکه، طرف ترک پيشنهاد احداث مسير ريلي جايگزين بين دو کشور را در اين اجلاس مطرح کرد، گفت: در اين رابطه انجام بازديد ميداني در ايران و ترکيه ظرف مدت دو ماه آينده مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد‌ راه آهن‌ ايران و ترکيه جلسه‌اي را ظرف يک ماه آينده با هدف گفت‌وگو دزبازه برقراري سرويس تبادل داده براي اتصال داخلي راه‌آهن دو کشور برگزار کنند.

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در راستاي برقراري حمل‌و‌نقل ريلي از چين و کشورهاي CIS از مسير ايران به ترکيه، اروپا و بالعکس، همچنين به‌منظور سير واگن‌هاي کشورهاي CIS در خاک ترکيه و نهايي شدن يادداشت تفاهم شش جانبه بين راه آهن‌ جمهوري اسلامي ايران، ترکمنستان، قزاقستان، تاجيکستان، ازبکستان و ترکيه اين کشورها تمايل خود را براي برگزاري جلسه‌اي چند جانبه با حضور تمام طرف‌ها براي نهايي‌سازي تفاهم‌نامه مذکور در سريع‌ترين زمان ممکن ابراز کردند.

توافق ايران و ترکيه براي برگزاري نشست بررسي راه‌اندازي قطار تهران-استانبول

آدم‌نژاد با اشاره به مذاکرات انجام شده در بخش حمل‌ونقل ريلي مسافري نيز اظهار داشت: طرفين از راه‌اندازي قطار مسافري تهران – وان و تهران – آنکارا ابراز خرسندي کردند و در اين راستا توافق شد با هدف بررسي راه‌اندازي قطار مسافري تهران – استانبول جلسه‌اي در سريع‌ترين زمان ممکن در تهران برگزار شود.

وي در ادامه به مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل دريايي اشاره کرد و گفت: در اين بخش دو طرف براي جستجوي فرصت همکاري در زمينه ايجاد و پياده سازي فناوري‌هاي پيشرفته براي ساخت کشتي‌هاي تفريحي، تعميرات و نگهداري کشتي،‌ بازيافت کشتي و لايروبي و اتوماسيون فرايندها و تهيه جانمايي ها تمايل خود را اعلام کردند.  

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي افزود: طرفين توافق کردند چهارمين کميته مشترک همکاري‌هاي بندري و دريايي بين دو کشور در سه ماهه اول سال ???? در ترکيه برگزار شود. همچنين طرفين بر توسعه روابط و همکاري‌ها در زمينه آموزشي دريانوردي، بازرسي فني کشتي‌ها، فعاليت‌هاي مربوط به نظارت و کنترل کشتي‌ها، ‌ايمني و حفاظت محيط زيست دريايي توافق کردند.

آدم نژاد سپس به مذاکرات حوزه حمل‌و‌نقل هوايي اشاره کرد و گفت: دو طرف رضايت خود از همکاري فعلي دو کشور در زمينه حمل‌و‌نقل هوايي را اعلام و موافقت کردند تا در صورت لزوم جلساتي براي توسعه روابط برگزار شود.

وي با اشاره به مذاکرات و توافقات صورت گرفته در زمينه حمل‌و‌نقل ترکيبي و ترانزيت نيز اظهار داشت: در جريان اين اجلاس طرفين بر راه‌اندازي سه کريدور ترانزيتي افغانستان-ايران-ترکيه در راستاي مسير شرق به غرب، ارتفا فعاليت‌‌هاي ترانزيتي کريدورترکيه ايران-قطر و اجرايي‌سازي کريدور اسلام آباد- تهران- استانبول  تاکيد کردند و مقرر شد ظرف سه ماه آينده براي تحقق خواسته‌ها، طرفين تبادل نظر کنند.

همکاري مشترک ايران و ترکيه در حوزه لجستيک و تجارت شکل مي‌گيرد

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي سپس به حوزه لجستيک و گمرک ( توافقات حمل‌ونقلي حاصله در ساير کميته‌ها شامل مناطق آزاد و گمرک) اشاره کرد و گفت: در اين زمينه طرفين بر احداث مرکز لجستيکي مجهز به تأسيسات مشترک دو کشور براي تسهيل در اتصال اروپا و آسيا در منطقه آزاد تجاري-صنعتي ماکو و  بر ايجاد دروازه مشترک مرزي بين دو کشور با هدف تسهيل فرايندهاي مرزي و تجارت مرزها توافق کردند.

گفتني است، در جريان برگزاري کميته حمل‌ونقل بيست و هفتيمن اجلاس همکاري‌هاي اقتصادي ايران-ترکيه، دکتر محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهوري ابراز داشت؛ اين اولين جلسه‌ مشترک با وزارت حمل‌ونقل ترکيه طي ساليان گذشته است که در مذاکره با وزير حمل و نقل ترکيه  کمترين مشکل ميان دو طرف وجود داشت و تمرکز طرف ها بر ارائه ابتکاراتي جهت توسعه سطح روابط آتي بود.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي