اخبار
 1398/07/02  تاریخ خبر
ایجاد تسهیلات برای ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی ایران برای عبور از ترکیه
عبدالهاشم حسن‌نيا با بيان اينکه سالانه حدود 32 هزار کاميون‌ ترانزيتي ايراني به مقصد کشورهاي اروپايي از خاک ترکيه عبور مي‌کنند، گفت: در شش ماه گذشته توافقاتي بين دو کشور حاصل شد که طبق آن حدود 500 تا 700 يورو به ازاي تردد هر کاميون‌ ترانزيتي ايراني صرفه‌جويي مي‌شود.

عبدالهاشم حسن‌نيا  با اشاره به سطوح همکاري ايران و ترکيه در بخش حمل‌ونقل جاده‌اي اظهار داشت: در شش ماه گذشته دو بار با طرف ترک نشست مشترک برگزار و دو موضوع بسيار مهم مطرح، بررسي، حل‌وفصل و اجرايي شد.

وي افزود: طبق توافق قبلي کاميون‌هاي ايراني مي‌توانستند حد اکثر 550 ليتر سوخت وارد کشور ترکيه کنند و در ادامه مسير مجبور به سوخت‌گيري با قيمت بالاتر بودند که منجر به افزايش هزينه‌ها مي‌شد.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به اولين دستاورد مذاکرات دو جانبه در شش ماه اخير بيان داشت: با توجه به تردد سالانه 32 هزار دستگاه کاميون‌ ترانزيتي ايراني از قلمرو ترکيه به اروپا و گرجستان، مجوز همراه داشتن سوخت به اندازه ظرفيت باک ‌آنها در طول سفر از سوي طرف ترک صادر شد.

معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: با اين توافق به ازاي تردد هر کاميون ترانزيتي عبوري از خاک ترکيه 500 تا 700 يورو در هزينه‌ها صرفه جويي مي‌شود.

حسن‌نيا در ادامه يادآور شد: در مقابل به کاميون‌هاي ترک نيز اجازه داده شد سوختي که همراه خود از ترکمنستان وارد ايران مي‌کنند همراه خود داشته باشند. اما باک ناوگان آن‌ها در زمان ورود به داخل مرز کشور اندازه‌گيري و پلمپ و در زمان خروج نيز مجدد اندازه ‌گيري و پس از راستي آزمايي مجوز خروج صادر مي‌شود.

وي دومين دستاورد مذاکرات را رفع محدوديت‌هاي زمان ترانزيت در قلمرو هر دو کشور عنوان کرد و گفت: در گذشته محدوديت‌هايي باعث افزايش زمان حمل محمولات ترانزيتي توسط ناوگان ايراني مي‌شد که بعد ار انجام مذاکرات آن‌ها از سوي مقامات ترکيه براي ناوگان ايراني لغو شد.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به دستاورد‌هاي مذاکرات مشترک در بخش حمل‌ونقل مسافر نيز بيان داشت: پيش‌از انجام مذاکرات اخير، ناوگان مسافربري ايراني براي انجام سفرهاي غيرمنظم در زمان  ورود به خاک ترکيه بايد اجازه‌نامه‌هايي را براي ارائه به طرف مقابل همراه خود مي داشت که در جريان مذاکرات اين مورد نيز حذف شد.‌

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: طبق توافق صورت‌گرفته در بخش حمل‌ونقل مسافري جاده‌اي بين ايران و ترکيه، ناوگان ايراني آسان‌تر از گذشته و به راحتي مي‌تواند به ارائه خدمات بپردازد.

حسن‌نيا در پايان  يادآور شد: با توجه نياز نبودن به رواديد، دوزبلاغ و عوارضي بين ايران و ترکيه در بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، روابط بين دو کشور در بخش حمل‌ونقل بين‌المللي و ترانزيت رو به‌ رشد و در حال توسعه است.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي