اخبار
 1398/07/06  تاریخ خبر
توسعه ترانزیت در مرز سرخس منوط به توسعه روابط با ترکمنستان است
توسعه شهرستان مرزي سرخس برپايه توسعه ترانزيت در اين مرز برنامه ريزي خواهد شد که لازمه اين مهم توسعه روابط با کشور ترکمنستان است. به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ،محمد اسلامي در جريان بازديد از پايانه مرزي سرخس در 185 کيلومتري شمال شرق مشهد در جمع خبرنگاران گفت: کميته هاي مشترک با کشور ترکمنستان درخصوص توسعه روابط ترانزيتي جلسات متعددي برگزار کرده و خواهند داشت که اميد است علاوه بر تاثيرات ملي بواسطه توسعه ترانزيت اثرات مثبت بر اقتصاد محلي نيز خواهد داشت.

وي همچنين به پل بتني تازه ساخته شده در مرز سرخس نيز اشاره کرد و گفت: افتتاح اين پل نيازمند پيگيري هاي مرزي است و کميسيون مشترک مهرماه در ترکمنستان تشکيل مي شود و اين پيگيري ها به انجام مي رسد وزير راه و شهرسازي افزود: پيمانکارتخريب پل قديم توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي انتخاب شده و توافقات لازم در اين باره با ترکمنستان براي حضور مسئولان جهت افتتاح در حال انجام است.

اسلامي همچنين درباره تکميل باند دوم جاده مشهد-سرخس نيز گفت : بخشهايي باقي مانده اين محور داراي حجم ترافيک بالا بوده و در بخش رضويه مشهد است که باتوجه به فعاليت واحدهاي شن شويي در آن منطقه ازدحام و تردد و حوادث جاده اي را موجب مي شود.

وي افزود: مناقصه برگزار و پيمانکاران با کفايت براي تکميل طرح انتخاب خواهند شد ، البته بقيه مسير نيز پيمانکاران خوبي در حال فعاليت هستند و برنامه ريزي شده است بتوانيم تا پايان کار دولت راه ايمني را به مردم منطقه تحويل دهيم.

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود به تمهيدات وزارت راه و شهرسازي در جابه جايي زائرين اربعين سال جاري اشاره کرد و افزود : هريک از سازمان هاي زيرمجموعه متناسب با شرايط مقتضي و مصوبات ستاد اربعين اقداماتي انجام دادند که در سه بخش اصلي است ازجمله بهسازي راه هاي مواصلاتي در راستاي افزايش ظرفيت و احداث باند دوم که در مسير ايلام به مهران به عنوان مهمترين مسير از 102 کيلومتر ، 93 کيلومتر باند دوم استفاده مي شود و مابقي در ماه هاي آينده تکميل خواهد شد. وي افزود : بخش دوم اقدامات گسترش ظرفيت پايانه ها ، بهسازي محيط ، دسترسي ها ، پارکينگ و غيره است که در مرزها انجام شده است.

 اسلامي گسترش حمل و نقل ريلي و هوايي را به عنوان موضوع سوم بيان کرد و افزود: برقراري پروازهاي فوق العاده از ايلام و کرمانشاه و سرويس هاي ويژه ريلي به کرمانشاه و خرمشهر براي گسترش ظرفيت اين دو بخش در نظر گرفته شده است. وزير راه و شهرسازي خاطر نشان کرد :زائران عزيز تمهيدات ستاد اربعين را به رسميت بشناسند تا از سرويس ها و ظرفيت هاي موجود متناسب با تقاضا به کار گرفته شود و انتقال زائران به مرزها به خوبي انجام شود.

 گفتني است ،محمد اسلامي به همراه رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، مديران کل راه و شهرسازي و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي و فرماندار سرخس از منطقه ويژه اقتصادي سرخس، پل تازه تاسيس مرز ايران و ترکمنستان و تاسيسات گمرک و مرزي اين شهرستان بازيد کردند.. پل مرزي تازه تاسيس سرخس از سال گذشته ساخته شده است و مراحل اداري و اجرايي جهت افتتاح آن در حال انجام است.

روزانه 60 دستگاه کاميون حامل بار ترانزيتي و صادرات و واردات به صورت ورودي و خروجي در دو سوي پايانه مرزي سرخس تردد مي کند. در ادامه اين سفر وزير راه از پايانه مرزي لطف آباد شهرستان درگز هم بازديد مي کند

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي