اخبار
 1398/07/06  تاریخ خبر
تشکیل نخستین کارگروه ترانزیت و مبادله کالا میان ایران و اتحادیه اوراسیا
مذاکرات گمرکي ايران با اتحاديه اوراسيا آغاز شد .
 در چارچوب اين مذاکرات يک هيات بلند پايه گمرک کشورمان به سرپرستي مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران با وزير امور گمرکي اتحاديه اقتصادي اوراسيا ديدار و گفت و گو کرد .

مير اشرفي در اين ديدار گفت: تلاش در راستاى رفع برخى از محدوديت هاي تعرفه اي و غيرتعرفه اي عامل موفقيت گمرکات عضو اتحاديه اوراسيا در همکاري هاي متقابل و افزايش حجم مبادلات است.
مهدي ميراشرفي افزود: اجراي کامل و دقيق مفاد موافقتنامه بين گمرکات کشورهاي عضو اوراسيا مستلزم اين است که کشورهاي عضو با تشکيل گروه هاي کاري نسبت به اجرايي کردن آن اقدام کنند.
به گفته وي تبادل فرم هاي گمرکي مشترک، هماهنگ سازي رديف هاي تعرفه اي بين کشورهاي عضو اوراسيا ، به روزرساني ارزش گمرکي کالاهاى مورد مبادله و شناسايي و معرفي فعالان مجاز (AEO) از جمله مواردي است که به اجراي موفقيت آميز  موافقتنامه کمک خواهد کرد.
ميراشرفي با اشاره به اينکه در حال حاضر اقدامات خوبي در حوزه مکانيزاسيون رويه هاي گمرکي در گمرک ايران انجام شده است، گفت: اکنون تشريفات و فرايندهاي گمرکي در گمرک ايران در بستر الکترونيکي انجام مي شود.
وزير امور گمرکي اتحاديه اقتصادي اوراسيا نيز در اين ديدار آمادگي مجموعه خود را براي تسهيل و تسريع تجارت با کشورهاي عضو اوراسيا اعلام کرد.
تشکيل نخستين کارگروه ترانزيت و مبادله کالا ميان ايران و اتحاديه اوراسيا در دستور کار دو طرف قرار گرفت .

تيگران سرکيسيان رييس هيئت اتحاديه اقتصادي اوراسيا خواهان تشکيل کارگروهي براي بهره مندي کشورهاي عضو اوراسيا از ظرفيت هاي ايران براي ترانزيت و مبادله کالا با هند,  پاکستان و کشورهاي جنوب شرق آسيا شد.
سرکيسيان استفاده از ظرفيت هاي ايران در زمينه ترانزيت و استفاده از ظرفيت ايران براي مبادلات تجاري کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا با هند و پاکستان و جنوب شرق آسيا را بسيار حائز اهميت برشمرد و آنرا يکي از فاکتورهاي مهم توسعه تجارت اوراسيا و به تبع ان همگرايي اقتصادي کشورهاي منطقه و خارج دور دانست.
  تيگران سركيسيان در ديدار با هيأت اعزامى از سوى جمهورى اسلامى ايران، از ضرورت تشکيل کار گروه هاي فرعي در حوزه هاي مختلف به ويژه کار گروه همکاري هاي بانکي و مالي، تجارت و گمرک خبر داد و ضمن معرفي وزير امور مالي اتحاديه (تبعه قزاقستان)، خواستار بررسي زمينه هاي همکاري مالي در چارچوب قرار داد امضا شده و تعيين مکانيسم هاي تسويه حساب مبادلات تجاري گرديد.
وي استفاده از ارزهاي ملي در تبادلات کالايي را به عنوان يکي از مکانيسم هاي موثر در شرايط تحريمي اعلام و خواستار برگزاري جلسات کارشناسي و تخصصي جهت تبيين و اجرايي سازي مکانيسم مربوطه گرديد.
رييس اتحاديه اقتصادي اوراسيا ضمن اشاره به امضاي قرارداد تجارت آزاد اتحاديه اقتصادي اوراسيا با ويتنام، ايران و چين افزود: به زودي قراردادهاي تجارت آزاد با سنگاپور و صربستان نيز امضا و بدين ترتيب  روند توسعه همکاري هاي اين اتحاديه در حال توسعه است.

منبع: گمرک نيوز