اخبار
 1398/07/07  تاریخ خبر
پیگیری تداوم تردد کامیون‌های صادراتی از مرز چذابه در ایام اربعین
;رئيس اتاق بازرگاني اهواز با اشاره به ضرورت جلوگيري از توقف صادرات کالا به کشور عراق همزمان با ايام اربعين، گفت: در حال حاضر پيگيري‌ها براي ادامه تردد کاميون‌هاي حامل کالاها از مرز چذابه دراين ايام، در دستور کار اين اتاق قرار دارد.

شهلا عموري با اشاره به اعلام صورت گرفته مبني بر ممنوعيت تردد کاميون ها به کشور عراق از 17 مهر تا سوم آبان در مرزهاي مشترک با اين کشور، اظهارداشت: براي جلوگيري از توقف روند صادرات کالاهاي غيرنفتي از چندي پيش تقاضاي احداث يک مسير جايگزين به سطوح مختلف مديريتي استان پيشنهاد شده بود.

وي با تاکيد بر اينکه تا کنون نتيجه مشخص و ملموسي در اين رابطه حاصل نشده است، افزود: مرز چذابه به عنوان يک گذرگاه مرزي در زمينه صادرات اهميت ويژه اي داشته و نياز به توجه بسيار زيادي دارد.

چذابه ظرفيت تردد همزمان زائران و کاميون هاي صادراتي را ندارد

دبير شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي استان خوزستان يادآور شد: فعالان اقتصادي و تجار بر تداوم انجام صادرات کالاهاي توليدي به کشور عراق تاکيد دارند و بر همين اساس نياز است با انديشيدن تدابيري خاص، کار صادرات در مرز به نحو صحيحي ادامه داشته باشد.

 عموري با اشاره به اهميت رويداد اربعين حسيني ادامه داد: مرزهاي مشترک با کشور عراق از جمله چذابه ظرفيت تردد همزمان کالا و حجم بسيار زياد زائران را ندارد و به همين منظور نياز است راه اندازي يک مسير موقت مرزي ويژه تردد کاميون ها در طول مناسبت هاي مذهبي ، مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگيرد.

سختي بازاريابي در عراق

وي با اشاره به فوايد اقتصادي اين طرح، تصريح کرد: با توجه به سختي بازاريابي در عراق و رقابت شديد صاحبان کالاها و برندها در آن کشور، بازرگانان ما به سختي قراردادي را با طرف عراقي منعقد مي کنند و با ارسال منظم محموله هاي مورد سفارش سعي در ايفاي تعهدات خود و جلب هر چه بيشتر اعتماد طرف عراقي دارند.

رئيس اتاق بازرگاني اهواز خاطرنشان کرد: اما زماني که مرز به مدت 2 تا سه هفته به روي صادرکنندگان  بسته مي شود، طبيعي است که در نظم کاري و امکان ايفاي تعهدات تجار و حتي کارخانه هاي ما با طرف هاي عراقي اختلال ايجاد شود که نتيجه آن احتمال از دست دادن قراردادهاي تجاري، کاهش توليد و  خسارت فعالان اقتصادي و درنتيجه کاهش درآمدهاي ارزي مي شود.

عموري تاکيد بر لزوم حل و فصل نهايي اين موضوع بدون کمترين خلل به مراسم مذهبي را  از جمله دستور کارهاي جدي اتاق بازرگاني اهواز دانست و ادامه داد: در همين راستا طرح جامعي در زمينه امکان تردد کاميون هاي صادراتي 2 طرف به منظور جلوگيري از هر گونه وقفه در امر صادرات ويژه مرز چذابه تهيه و به مراکز تصميم گيري استاني و ملي ارسال خواهد شد.

وي همچنين گفت: توقف صادرات مواد غذايي به کشور عراق به ويژه در ايام اربعين مي تواند منجر به کمبود کالاهاي اساسي مورد نياز موکب ها در استان هاي مسير نجف تا کربلا شود و همين مسئله لزوم توجه به طرح تردد بدون وقفه کاميون‌هاي صادراتي در مرز چذابه را دو چندان کرده است.

 به گزارش ايرنا بر اساس تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران، 27 مهرماه 1398 مطابق با بيستم صفر روز اربعين حسيني است.

حرکت تدريجي کاروان‌هاي اربعين حسيني به سمت 2 گذرگاه بين المللي چذابه و شلمچه در استان خوزستان از هفتم مهرماه (اول صفر) شروع مي‌شود.

پيش بيني شده با حذف رواديد براي زائران اربعين حسيني تعداد زائراني که امسال از مرزهاي شلمچه و چذابه به کربلاي معلي و نجف اشرف مشرف مي شوند افزايش چشمگيري نسبت به سال هاي گذشته داشته باشد.

اربعين پارسال236 هزار زائرحسيني از گذرگاه مرزي چذابه و 535 هزار زائر ايراني و اتباع خارجي از مرز بين المللي شلمچه به شهرهاي مقدس عراق عزيمت کردند.

امسال مرزهاي چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ايلام و مرز خسروي در استان کرمانشاه براي تردد زائران اربعين حسيني درنظر گرفته شده است.

مرز خسروي  15 شهريور امسال با حضور وزيران کشور جمهوري اسلامي ايران و عراق پس از 6 سال بازگشايي شد تا تردد زائران 2 کشور با سهولت بيشتري صورت گيرد.

منبع: خبرگزاري ايرنا