اخبار
 1398/07/09  تاریخ خبر
کریدورهای ترانزیتی ایران عامل شکوفایی اقتصادی کشورهای همسایه محصور در خشکی/
وزير راه و شهرسازي در همايش بين‌المللي ظرفيت‌هاي ترانزيتي اوراسيا، طرح‌هاي توسعه کريدورهاي ترانزيتي جمهوري اسلامي ايران را براي کشورهاي محصور در خشکي با محوريت اوراسيا عاملي جهت شکوفايي اقتصادي عنوان کرد.

محمد اسلامي در همايش بين‌المللي ظرفيت‌هاي ترانزيتي اوراسيا با اشاره به اهميت و موقعيت استراتژيک جمهوري اسلامي ايران و قرار گرفتن در مسير کريدورهاي شمال-جنوب و شرق- غرب، به ظرفيت مناسب بنادر، پايانه‌هاي مرزي و ديگر زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل موجود در كشور براي تسهيل جريان حمل‌و‌نقل و تجارت بين‌المللي و منطقه‌اي تأكيد کرد.

وي با اشاره به ترانزيت بيش از 10 ميليون تن بار عبوري از مسير ايران در سال گذشته، نسبت به تصويب و اجراي موافقتنامه تجارت آزاد با اتحاديه اوراسيا در ايران و تاثير آن در افزايش حجم ترانزيت ابراز خرسندي کرد.

اسلامي در جريان اين اجلاس از برنامه توسعه مراكز لجستيک کشور خبر داد و از کشورهاي عضو و منطقه براي سرمايه‌گذاري در اين مراکز دعوت کرد.

وزير راه و شهرسازي همچنين طرح‌هاي توسعه کريدورهاي ترانزيتي جمهوري اسلامي ايران را براي کشورهاي محصور در خشکي با محوريت اوراسيا عاملي جهت شکوفايي اقتصادي عنوان کرد.

همچنين وزير راه و شهرسازي در حاشيه اجلاس دو روزه اتحاديه همکاري اقتصادي اوراسيا که در شهر ايروان در حال برگزاري است، اظهار داشت: موافقتنامه حاصل از اجلاس سران کشورهاي عضو شوراي همکاري ‌هاي اقتصادي اوراسيا به برداشته شدن گام‌هاي بزرگ در توسعه مبادلات تجاري و اقتصادي از جانب جمهوري اسلامي ايران کمک مي‌کند.

وزير مديريت منطقه‌اي و زير ساخت ارمنستان نيز در حاشيه همين اجلاس اعلام کرد که کشورش از برنامه‌هاي راهبردي با ايران برخوردار است و تلاش مي‌کند در زمينه‌هاي مختلف با جمهوري اسلامي ايران برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت داشته باشد.

ارمنستان تا پايان سال جاري ميلادي رياست دوره‌‌اي اتحاديه همکاري‌هاي اقتصادي اوراسيا را بر عهده دارد.

 نخست وزير ارمنستان نيز در جريان برگزاري اين اجلاس اعلام کرده، همانقدر که همکاري اقتصادي ميان کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا از اهميت بالايي برخوردار است، همکاري با ايران نيز مهم است.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي